Čtvrtek, 28. března 2024

Začal boom aut na zemní plyn, zalíbila se firmám

Začal boom aut na zemní plyn, zalíbila se firmám

Donedávna se CNG neboli stlačený zemní plyn jako automobilové palivo převaloval v začarovaném kruhu - bylo málo plniček i málo aut na výběr. Vše ale nasvědčuje tomu, že možná už letos toto alternativní palivo čeká boom. Nabídka vozů na CNG se totiž rozšířila o modely důležité pro firmy, které jsou ve vývoji klíčové. Většina takových aut totiž míří právě do firemních vozových parků. Motivaci vyzkoušet nové palivo by měla podpořit i domácí Škoda Auto, která poslala na trh model Octavie spalující zemní plyn.

"Nárůsty počtu vozidel s pohonem CNG jsou každoročně v řádech desítek procent, což je ve srovnání s ostatními alternativními palivy bezkonkurenční číslo. Z naší praxe zaznamenáváme největší poptávku právě po tomto druhu pohonu, a to především díky stále se zvyšujícímu počtu vozidel, jejich cenové dostupnosti - co se pořizovací ceny týká - a prokazatelné návratnosti vložených prostředků," říká Jan Jandečka, jednatel společnosti Fleeto Consulting, která firmám radí při nákupu a provozu vozových parků.

Motivací pro nákup CNG může být fakt, že na něj přecházejí velké korporace, jako je například Česká pošta. Úsporu hledají i menší společnosti, které mají flotilu čítající několik stovek služebních vozidel.

"S ohledem na velikost našeho vozového parku očekáváme od zavedení tohoto typu vozidel úspory v řádech tisíců korun na jeden provozovaný vůz měsíčně. Součástí zvažování tohoto kroku je samozřejmě také hledisko ekologicky šetrného přístupu k našemu podnikání," tvrdí Richard Potůček, obchodní ředitel divize auto firmy Würth.

Právě ekologické hledisko se stává v poslední době důležitým faktorem, který může ovlivnit rozhodnutí o nákupu auta na alternativní pohon. Velké nadnárodní společnosti mívají upravené i takzvané "car policy", tedy pravidla pro nákup zaměstnaneckých aut. Ta mohou sledovat ekologickou stopu. Manažer pak musí chtě nechtě sáhnout po úspornějším voze, i když by to třeba mělo znamenat, že si bude muset vybrat auto z nižší kategorie. Díky širší nabídce modelů jednotlivých automobilek už ale volba nemusí být tak těžká.

"V minulosti nabízelo vozidla s pohonem na CNG hned několik automobilek, jako například Fiat, VW, Mercedes či Opel. Větší výběr byl ale hlavně v užitkových vozidlech. V roce 2014 přišly na trh mimo jiné varianty modelů Škoda Octavia a VW Golf, často zastoupených ve firemních flotilách. Lze předpokládat, že právě tyto modelové řady vzbudí ohlas především ve firemních autoparcích a podíl těchto značek na prodaných CNG vozidlech bude nepochybně stoupat," míní Jandečka.

Najít plničku na CNG bylo ještě před pár lety v Česku poměrně těžké. První byly v Praze, kdo jezdil s autem mimo metropoli, měl smůlu. Nyní je situace lepší, ale 53 stanic je ve srovnání třeba s Rakouskem, které jich má přes 200, málo. Uživatelé by tak uvítali více možností tankování.

"Z hlediska rychlejšího rozšíření CNG vozidel pociťujeme několik prozatím zásadních nedostatků. Jde především o nedostatečně vybudovanou infrastrukturu. Pět desítek stanic, které jsou v současnosti provozované napříč Českou republikou, je pro provoz těchto vozidel poměrně limitující," upozorňuje Potůček.

Vše ale nasvědčuje tomu, že by se situace měla zlepšovat. O stavbu plnicích stanic mají zájem nejen velcí dodavatelé pohonných hmot, ale také soukromníci. Ti už hledají možnosti, jak si postavit plničku třeba přímo ve své centrále a z ní pak zásobovat celou svou flotilu.

Dalším problémem je, že mnoho provozovatelů garáží a parkovacích domů stále plošně zakazuje vjezd vozidel na LPG i CNG, ačkoli jde o rozdílně se chovající plyny (stlačený zemní plyn lze v případě úniku snadno odvětrat). Takové zákazy pak ztěžují užívání auta na plyn. Výrobci se ale snaží s provozovateli domluvit, a tak zákazové značky z parkovišť pomalu mizí.

"Vzhledem k výborným ekonomickým a ekologickým parametrům tohoto paliva půjde nesporně o nejrychleji rostoucí kategorii alternativních pohonů i nadále. Zároveň se plánuje i další zvýšení počtu nových plniček, takže budoucnost CNG vidíme optimisticky," uzavírá Jandečka.


CNG v Česku

V současnosti je na území České republiky přístupných 49 plnicích stanic. V plánu je, že do konce roku by jich mohl být až dvojnásobek. Stejně tak se o stavbu soukromých plniček začínají zajímat i firmy, které spravují velké vozové parky.

CNG v Evropě

V Evropě jsou motoristům k dispozici zhruba čtyři tisíce plniček. Nejvíce jich je v Německu a Itálii, každá země jich má přes 900. Sousední Rakousko má 203 stanic.

Zdroj: www.cng.cz

AUTOR: Jan Markovič
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů