Začal boom aut na zemní plyn, zalíbila se firmám
Donedávna se CNG neboli stlačený zemní plyn jako automobilové palivo převaloval v začarovaném kruhu - bylo málo plniček i málo aut na výběr. Vše ale nasvědčuje tomu, že možná už letos toto alternativní palivo čeká boom. Nabídka vozů na CNG se totiž rozšířila o modely důležité pro firmy, které jsou ve vývoji klíčové. Většina takových aut totiž míří právě do firemních vozových parků. Motivaci vyzkoušet nové palivo by měla podpořit i domácí Škoda Auto, která poslala na trh model Octavie spalující zemní plyn.
"Nárůsty počtu vozidel s pohonem CNG jsou každoročně v řádech desítek procent, což je ve srovnání s ostatními alternativními palivy bezkonkurenční číslo. Z naší praxe zaznamenáváme největší poptávku právě po tomto druhu pohonu, a to především díky stále se zvyšujícímu počtu vozidel, jejich cenové dostupnosti - co se pořizovací ceny týká - a prokazatelné návratnosti vložených prostředků," říká Jan Jandečka, jednatel společnosti Fleeto Consulting, která firmám radí při nákupu a provozu vozových parků.
Motivací pro nákup CNG může být fakt, že na něj přecházejí velké korporace, jako je například Česká pošta. Úsporu hledají i menší společnosti, které mají flotilu čítající několik stovek služebních vozidel.
"S ohledem na velikost našeho vozového parku očekáváme od zavedení tohoto typu vozidel úspory v řádech tisíců korun na jeden provozovaný vůz měsíčně. Součástí zvažování tohoto kroku je samozřejmě také hledisko ekologicky šetrného přístupu k našemu podnikání," tvrdí Richard Potůček, obchodní ředitel divize auto firmy Würth.
Právě ekologické hledisko se stává v poslední době důležitým faktorem, který může ovlivnit rozhodnutí o nákupu auta na alternativní pohon. Velké nadnárodní společnosti mívají upravené i takzvané "car policy", tedy pravidla pro nákup zaměstnaneckých aut. Ta mohou sledovat ekologickou stopu. Manažer pak musí chtě nechtě sáhnout po úspornějším voze, i když by to třeba mělo znamenat, že si bude muset vybrat auto z nižší kategorie. Díky širší nabídce modelů jednotlivých automobilek už ale volba nemusí být tak těžká.
"V minulosti nabízelo vozidla s pohonem na CNG hned několik automobilek, jako například Fiat, VW, Mercedes či Opel. Větší výběr byl ale hlavně v užitkových vozidlech. V roce 2014 přišly na trh mimo jiné varianty modelů Škoda Octavia a VW Golf, často zastoupených ve firemních flotilách. Lze předpokládat, že právě tyto modelové řady vzbudí ohlas především ve firemních autoparcích a podíl těchto značek na prodaných CNG vozidlech bude nepochybně stoupat," míní Jandečka.
Najít plničku na CNG bylo ještě před pár lety v Česku poměrně těžké. První byly v Praze, kdo jezdil s autem mimo metropoli, měl smůlu. Nyní je situace lepší, ale 53 stanic je ve srovnání třeba s Rakouskem, které jich má přes 200, málo. Uživatelé by tak uvítali více možností tankování.
"Z hlediska rychlejšího rozšíření CNG vozidel pociťujeme několik prozatím zásadních nedostatků. Jde především o nedostatečně vybudovanou infrastrukturu. Pět desítek stanic, které jsou v současnosti provozované napříč Českou republikou, je pro provoz těchto vozidel poměrně limitující," upozorňuje Potůček.
Vše ale nasvědčuje tomu, že by se situace měla zlepšovat. O stavbu plnicích stanic mají zájem nejen velcí dodavatelé pohonných hmot, ale také soukromníci. Ti už hledají možnosti, jak si postavit plničku třeba přímo ve své centrále a z ní pak zásobovat celou svou flotilu.
Dalším problémem je, že mnoho provozovatelů garáží a parkovacích domů stále plošně zakazuje vjezd vozidel na LPG i CNG, ačkoli jde o rozdílně se chovající plyny (stlačený zemní plyn lze v případě úniku snadno odvětrat). Takové zákazy pak ztěžují užívání auta na plyn. Výrobci se ale snaží s provozovateli domluvit, a tak zákazové značky z parkovišť pomalu mizí.
"Vzhledem k výborným ekonomickým a ekologickým parametrům tohoto paliva půjde nesporně o nejrychleji rostoucí kategorii alternativních pohonů i nadále. Zároveň se plánuje i další zvýšení počtu nových plniček, takže budoucnost CNG vidíme optimisticky," uzavírá Jandečka.
CNG v Česku
V současnosti je na území České republiky přístupných 49 plnicích stanic. V plánu je, že do konce roku by jich mohl být až dvojnásobek. Stejně tak se o stavbu soukromých plniček začínají zajímat i firmy, které spravují velké vozové parky.
CNG v Evropě
V Evropě jsou motoristům k dispozici zhruba čtyři tisíce plniček. Nejvíce jich je v Německu a Itálii, každá země jich má přes 900. Sousední Rakousko má 203 stanic.
Zdroj: www.cng.cz
AUTOR: Jan Markovič
AUTOR-WEB: www.ihned.cz