Dne 25. července t.r. byl za účasti tureckého premiéra R. T. Erdogana zahájen
provoz vysokorychlostního vlaku na 533 km dlouhé trati mezi asijským předměstím
Istanbulu Pendik a Ankarou. Rychlostní vlak překoná tuto vzdálenost za 3,5
hodiny. Standardní jednosměrná jízdenka stojí 70 tureckých lir (v přepočtu cca
675 Kč), realizace projektu si vyžádala investici 4.1 mld. tureckých lir. První
vysokorychlostní trať v Turecku byla zprovozně na v roce 2009 a vede z Ankary do
Eskisehiru. Celková délka tureckých vysokorychlostních tratí tak nyní činí 1420
km, Turecko plánuje do r. 2023 zprovoznit další vysokorychlostní tratě do
celkové délky 3500 km. Trať do Istanbulu bude v roce 2015 protažena do centra
města v návaznosti na zprovoznění podmořského tunelu Marmaray. Zatím není trať
kompletně vysokorychlostní, někde musí vysokorychlostní vlaky ještě jezdit na
konvenčních úsecích. Trať má být kompletně dokončena v roce 2016 a očekává se,
že náklady na její realizaci dosáhnou až 8,8 mld. tureckých lir. Výstavba je
financována částečně i ze zahraničních zdrojů: Evropská investiční banka se
podílí 1,25 mld. EUR, EU vložila 120 mil. EUR. Tendr na výstavbu trati vyhrála
The China Railway Construction Corporation spolu s China National Machinery
Import and Export Corporation. Projekt je v této souvislosti financován i
čínským úvěrem ve výši 750 mil. USD. ZDROJ: Anadolu Agency/Today´s Zaman
/CzechTrade Ankara/
Dne 25. července t.r. byl za účasti tureckého premiéra R. T. Erdogana zahájen provoz vysokorychlostního vlaku na 533 km dlouhé trati mezi asijským předměstím Istanbulu Pendik a Ankarou. Rychlostní vlak překoná tuto vzdálenost za 3,5 hodiny. Standardní jednosměrná jízdenka stojí 70 tureckých lir (v přepočtu cca 675 Kč), realizace projektu si vyžádala investici 4.1 mld. tureckých lir. První vysokorychlostní trať v Turecku byla zprovozně na v roce 2009 a vede z Ankary do Eskisehiru. Celková délka tureckých vysokorychlostních tratí tak nyní činí 1420 km, Turecko plánuje do r. 2023 zprovoznit další vysokorychlostní tratě do celkové délky 3500 km. Trať do Istanbulu bude v roce 2015 protažena do centra města v návaznosti na zprovoznění podmořského tunelu Marmaray. Zatím není trať kompletně vysokorychlostní, někde musí vysokorychlostní vlaky ještě jezdit na konvenčních úsecích. Trať má být kompletně dokončena v roce 2016 a očekává se, že náklady na její realizaci dosáhnou až 8,8 mld. tureckých lir. Výstavba je financována částečně i ze zahraničních zdrojů: Evropská investiční banka se podílí 1,25 mld. EUR, EU vložila 120 mil. EUR. Tendr na výstavbu trati vyhrála The China Railway Construction Corporation spolu s China National Machinery Import and Export Corporation. Projekt je v této souvislosti financován i čínským úvěrem ve výši 750 mil. USD. ZDROJ: Anadolu Agency/Today´s Zaman /CzechTrade Ankara/