Ukrajinské dráhy se elektrifikují
Ukrajina se pustila před pár lety do další vlny elektrifikace svých tratí. V roce 2012 jich bylo "pod dráty" 10 265 km, což představovalo 47,3 % celkové délky sítě. Podle plánu by to do roku 2016 mělo být 53 až 55 %. V roce 2012 byl kompletně elektrifikován hlavní tah Lvov - Kyjev - Doněck, kde byly před zahájením fotbalových zápasů mistrovství Evropy nasazeny soupravy Hyundai. Finišují také práce na projektové dokumentaci dalších úseků: Dolinska - Mikolajev (148 km), Mikolajev - Kolosivka (105 km), Volnovacha - Komiš - Zorja - Záporoží (240 km) a Vorožba - Sumi - Ljubotin (225 km). V letech 2013 až 2016 by do staveb železniční infrastruktury mělo být investováno zhruba 16 miliard amerických dolarů.
Elektrifikace je pro ukrajinské železnice důležitá z několika důvodů. Jedním z nich je výrazné snížení provozních nákladů, neboť ekonomické studie ukazují, že provoz vlaků v nezávislé trakci je až o 55 - 60 % nákladnější než s elektrickými lokomotivami. Návratnost investic - při současných cenách energií - vychází ukrajinským ekonomům velmi zajímavě: např. pro úsek Dolinska - Mikolajev na pouhých 3,8 roku. Nejhůře dopadl úsek Volnovacha - Komiš - Zorja - Kijev s návratností 9,8 roku. Nasazení elektrických lokomotiv navíc přináší možnost sestavovat delší vlaky (může být převezeno najednou více zboží) a dosahovat vyšších rychlost s osobními vlaky.
Vláda mezi priority dopravních staveb pro budoucí období zařadila následující železniční projekty:
- zavedení vysokorychlostních osobních vlaků - dokončení zdvojkolejnění tunelu Beskyd;
- elektrifikace úseku Dolinska - Mikolajev - Kolosivka;
- elektrifikace úseku Volnovacha - Kamiš - Zorja - Záporoží;
- elektrifikace úseku Vorožba - Ljubotin;
- zvýšení propustnosti trati pro vysokorychlostní osobní vlaky v úseku Krosteň - Novograd Volinskij - Šepetivka;
- výstavba stanice Darnica v Kyjevě (2. etapa);
- zvýšení propustnosti trati pro vysokorychlostní osobní vlaky v úseku Grebinka - Poltava - Krasnograd - Lozova.
Úsek Dolinska - Mikolajev - Kolosivka je součástí druhého elektrifikovaného koridoru na Krym. Tím se zvýší přepravní kapacita a zrychlí osobní dálková přeprava.
Tunel Beskid mezi stanicemi Beskid a Skotarskoje (v Karpatech, nedaleko Lvova) je dlouhý 1750 m a vznikl v roce 1886. Za druhé světové války byl sice poškozen, ale následně opraven. Dnes je úzkým hrdlem pro vlaky tranzitující na západ ve směru V. panevropského dopravního koridoru Lvov - Užhorod - Bratislava / Budapešť - Lublaň - Terst. Od roku 2009 se proto buduje nový dvojkolejný tunel o délce 1,82 km.
ZDROJ:zelpage.cz, kráceno