zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Firmy vracejí lomy, tratě či parkoviště zpět přírodě. Jako investici

01.10.2014
Příroda
Firemní ekologie
Firmy vracejí lomy, tratě či parkoviště zpět přírodě. Jako investici

Již čtvrté setkání platformy Byznys pro společnost na téma Ekologická stopa byznysu proběhlo 24. září 2014 v Praze...

Český stavební inženýr, který z rozsáhlé dopravní stavby volá na centrálu své firmy, že při bagrování základů ,,právě našli žábu". Těžařský gigant, který daruje beton ochráncům přírody, aby s jeho pomocí mohli pečovat o územímokřadních luk u Jaroměře. Významný obchodní řetězec, který dobrovolně ,,ukousne" kus parkoviště, aby se do šedivé části jihočeského města vrátila příroda.

Výše uvedené příklady nejsou vybrány z programu setkání milovníků sci-fi, ale z reálných přednášek na mezinárodní konferenci Ekologická stopa byznysu 2014. V Praze ji uspořádala platforma Byznys pro společnost, největší česká organizace věnující se rozvoji odpovědného a udržitelného podnikání.,,V současnosti jen velmi málo pracujeme s ekonomickou hodnotou přírody," upozorňuje holandský profesor André van Amstel, jeden z účastníků. Spolu se svými kolegy a studenty nizozemské Wageningen University se dlouhodobě zabývá právě otázkou, jak v rámci podnikatelských byznys plánůhodnotu přírodních služeb a statků zohlednit a ochranu přírody podnikatelsky využít.

Nejde o žádné teoretizování - Amstelův tým pomáhá třeba malým podnikatelům v národním parku UtrechtseHeuvelrug rozvíjet turistické plány oblasti, renovovat místní památky a vymýšlet dopravní řešení.

Karel Fronk z české Skanska si pochvaluje spolupráci s enviromentalisty například při budování nových železničních tratí v Česku. ,,Klíčový je postoj investora. Pokud rozumí přínosu toho, že některá stavební řešení budou dražší, dá se stavba plánovat od počátku jako udržitelná vůči přírodě." přibližuje muž, který je ve stavební firmě zodpovědný za to, že Skanska při stavbách nebude nenávratně poškozovat přirozené prostředí. A ne vždy znamená ochrana přírody vyšší finanční náročnost. Důkazem je globální gigant Cemex, jeden z hlavních světových producentů stavebních materiálů, který již dnes plánuje většinu nových lomů od Ameriky po Asii s co největším ohledem na okolní přírodu od otevření lomu až po rekultivaci. Před několika lety uzavřel strategické partnerství s organizací BirdLifeInternational a společně nyní na celé planetě řeší, jak budovat a zavírat lomy, aby po nich nezůstala v krajině spoušť, ale ani uměle vybudovaný zelený ,,ostrov", který nebere v úvahu lokální kontext a který byl dlouhou dobu považován za ten správný způsob rekultivace vytěženého území. I v České republice se Cemex podílí například na projektu přírodního parku Josefovské louky na východě Čech.,,Zjistili jsme, že nejúčinnější a také ekonomicky nejvýhodnější pro nás je šít projekty na míru místnímu prostředí - najít partnery, kteří rozumějí zdejší přírodě, kteří už něco v oblasti dokázali, mají odborné zázemí i kredibilitu," vyjmenovává Pedro Fernández, proč jeho firma spoléhá právě na lokální spolupracovníky BirdLife International.

Ambice českých manažerů drogistického řetězce dm, který má hlavní sídlo v Českých Budějovicích, se zdajínepoměrně menší. Motivace, proč se snaží probudit místo s nevzhlednými panelovými objekty, činžáky a všudypřítomným asfaltem, je ale stejná - mají spočítáno, že to zvýší výkon firmy a kvalitu práce jejich zaměstnanců. ,,Zvolili jsme koncept přírodní zahrady, kde rostliny vytvářejí po celý rok atmosféru přirozeného života," ukazuje manažerka Pavla Kusová na fotografiích postupnou proměnu parkovišť a dvorů v zelený, otevřený prostor: ,,Jsme přesvědčeni, že se tu našim lidem bude pracovat o hodně lépe a bude to na jejich práci i vidět."

Vendula Valentová ze společnosti Veolia zmínila, že strategie a opatření firem v oblasti ochrany přírody se často potýkají s praktickou realizací, jelikož ta záleží na vedoucích výrobya provozoven a všech zaměstnancích přímo na místě. Zkušenost všech přítomných firem je podobná, nicméně jejich výsledky mluví za vše: strategickým přístupem, odborným partnerstvím a správnou komunikací a argumentací lze i toto krok po kroku změnit.


O konferenci:

Již čtvrté setkání platformy Byznys pro společnost na téma Ekologická stopa byznysu proběhlo 24. září 2014 v Praze. Na padesát účastníků si vyslechlo příklady biodiverzitních projektů z praxe firem (Cemex. Skanska, Veolia, dm) i spolupráce s neziskovým sektorem a odbornými organizacemi (IUCN, Beleco, Wageningen University); Dalšími partnery konference byly Velvyslanectví Nizozemského království, Český Rozhlas Plus,Enviweb a souvisime.cz.


Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí