zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ředitelství vodních cest chce mít souhlas s jezem v Děčíně za rok

20.10.2014
Vodní cesty
Ředitelství vodních cest chce mít souhlas s jezem v Děčíně za rok

Ředitelství vodních cest (ŘVC) doufá, že se v příštím roce podaří získat souhlas s výstavbou jezu na Labi v Děčíně. Ministerstvo dopravy nyní jedná s ministerstvem životního prostředí o studii vlivů stavby na životní prostředí. Na dnešní česko-saské konferenci v Ústí nad Labem to řekl Martin Vavřička z ŘVC. Němci plánují, že splavní Labe regulací toku.

Na českém území není podle odborníků z řad vodohospodářů možné podobné řešení, k jakému se přiklánějí Němci, kvůli tomu, že sklon dna je větší než v Německu. "Proto musíme stavět příčné stavby přes řeku, takovou je právě jez v Děčíně," uvedl předseda představenstva děčínské okresní hospodářské komory Jiří Aster. Posun v několikaleté debatě o splavnění řeky vidí nyní v tom, že ministerstvo životního prostředí a ministerstvo dopravy se snaží řešit věc společně. "Předtím mezi sebou jen stavěly barikády," doplnil.

Stavba by podle Vavřičky mohla být ukončena v roce 2020. V jejím rámci se plánují revitalizační opatření. Proti jezům na dolním toku Labe protestují některé ekologické organizace, zaznívají i obavy o vliv stavby na rozliv řeky v případě povodní. "Situace při záplavách by se zprovozněním jezu v Děčíně spíše zlepšila, součástí investice je třeba revitalizace břehů, rybí přechody nebo výsadba lučních porostů," uvedl Vavřička.

Debata o jezu se vede i okolo nákladů na investici a její návratnosti. V současnosti se vozí kvůli nestálé splavnosti po řece jen málo nákladů. Vavřička připomněl, že stále platí usnesení vlády z roku 2005, v němž se Česká republika zavázala řešit splavnost úseku Ústí nad Labem-Střekov až státní hranice.

Německé generální ředitelství vodních cest představilo v Ústí koncepci splavnění Labe na území Německa. Vedoucí realizace staveb Hans Bärthel řekl, že už existuje celkový koncept pro Labe, které protéká deseti ze šestnácti spolkových zemí. Cílem konceptu je využít labskou vodní cestu s ohledem na životní prostředí.

Radka Fialová

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí