zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kvalita paliv nyní trápí hlavně řidiče tankující LPG

06.11.2014
Ekologická auta
Kvalita paliv nyní trápí hlavně řidiče tankující LPG

Během prázdnin rozdala Česká obchodní inspekce čerpacím stanicím za prodej nekvalitních pohonných hmot pokuty v rekordní výši, přitom však v červenci zjistila závady jen u 0,9 % odebraných vzorků.

Jak je to tedy s kvalitou pohonných hmot?

Více než pět milionů korun na pokutách jen během prázdnin je jeden extrém - podobnou výši pokut Česká obchodní inspekce (ČOI) udělila za prvních šest měsíců letošního roku. Druhým extrémem je však i zjištění 0,9 % závad v pohonných hmotách v červenci.

V září již ČOI zjistila pochybení u 2,7 % vzorků paliv a průměrná míra závadnosti paliv za celý loňský rok činí 4,7 %.

Benzin versus nafta

Majitelé benzinových vozidel mohou být ve větším klidu než řidiči dieselů. Od června minimálně do září kontroloři nezachytili ani jeden nejakostní vzorek benzinu. V předchozích měsících jsou však případy, kdy ČOI zjistila v benzinu například nižší oktanové číslo, špatné chemické složení či nízkou oxidační stabilitu. Všechna tato pochybení vrhají na proviněné čerpací stanice podezření úmyslného manipulování s palivem.

O něco horší je situace u motorové nafty. Nejčastějším prohřeškem u odebraných vzorků dieselu je přitom ten nejméně závažný. Jedná se zpravidla o několik stupňů (až 20 °C) snížený bod vzplanutí nafty, což je spíše požární než jakostní charakteristika a její nižší hodnota nemá žádný dopad na chod motoru. Tato závada vzniká většinou kontaminací nafty benzinem (do cca jednoho procenta) při její přepravě cisternami, v nichž se střídá přepravované médium.

Pumpaři nadále pančují

Druhá častá závada, kterou ČOI v posledních měsících objevuje u nafty, je závažnější. V naftě se objevuje více těžších ropných frakcí, které se v motoru hůře spalují a kvůli nedokonalému spalování tvoří v palivovém systému vozidla úsady, nastává poškození katalyzátoru či vůz má vyšší kouřivost, čímž poškozuje životní prostředí. Náchylnější na složení paliva jsou modernější automobily.

Na rozdíl od pochybení u bodu vzplanutí je pančování záležitostí samotného pumpaře, jenž pohonnou látku prodává. Chce si zvýšit marži přidáním méně zdaněných produktů, nejčastěji topného či jiného oleje, anebo do pohonné hmoty přimíchá čistou bionaftu či palivo B30 (směsná nafta obsahující 30 % biopaliva),

Navzdory tomu, že k pančování dochází, nejsou tyto případy - alespoň podle zjištění ČOI - tak časté. Inspektoři zjistí podobný prohřešek ze sta odebraných vzorků nafty měsíčně například jen u jednoho vzorku.

LPG rekordně nekvalitní

Nejzávadnějším palivem současnosti je v tuzemsku LPG. Ještě před dvěma lety se u tohoto kapalného paliva neobjevovaly žádné závady, které by zjistila ČOI.

Od loňského roku je však situace jiná. V roce 2013 objevila pochybení u 17,1 % odebraných vzorků LPG, což byla jednoznačně nejvyšší hodnota v historii monitoringu kvality paliv, která sahá do roku 2001. Letos v srpnu inspekce zjistila závady u 12,5 % vzorků a v září u 10,3 % vzorků.

Pochybení jsou přitom stejná a z hlediska vlivu na chod motoru závažná. Proto také ČOI uděluje i více než milionové pokuty. Závadné vzorky vykazují o desítky až stovky procent vyšší obsah síry, než jaký povoluje norma (60 mg/kg).

"Odchylky u síry mohou být způsobeny odlišným složením v důsledku výrobní vady nebo úmyslné manipulace," uvádí mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Pochybení jsou o to záludnější, že se netýkají jen jednotlivých zastrčených a pofiderních LPG stanic, ale rovněž menších sítí pump.

Například firma LPG refueling obdržela od ČOI sankci ve výši 1,7 milionu korun za to, že inspekce u několika jejich pump na Moravě zjistila i více než trojnásobně vyšší obsah síry, než jaký povoluje norma.

Nízká cena je podezřelá

Firmy nabízející nekvalitní LPG dělají kompromisy v kvalitě produktu, aby získaly lepší nákupní cenu. Podle Petra Poláka, jednatele společnosti Flaga, si však už neuvědomují, že zisk, který tímto způsobem získají, je pouze krátkodobý a jejich chování může ublížit celému trhu.

"Někdy jsem až zaskočen tím, za jaké ceny dokážou některé subjekty na našem trhu zákazníkům nabízet LPG. Podle mého názoru se takových částek nedá dosáhnout ani s nulovou marží. Tedy za předpokladu, že plníte všechny daňové a zákonné povinnosti," doplňuje Peter Polák.

Jaké jsou dopady takového paliva na chod automobilu? Zvýšený obsah síry snižuje účinnost katalyzátorů a způsobuje problémy v regulačním systému palivové soustavy, kde může vést k ucpání filtrů. Síra rovněž zhoršuje emise. U některých závadných vzorků autoplynu ČOI zjišťuje rovněž nižší oktanové číslo, které má dopad na nižší výkon vozidla.

Jak jsou na tom alternativy?

Ostatní alternativní paliva jsou na tom kvalitativně lépe. Kvalita CNG je podle zjištění ČOI od roku 2010, kdy s monitoringem jakosti CNG začala, zatím bezchybná.

"Zemní plyn dodávaný do ČR musí splňovat limity chemického složení, rosného bodu, spalného tepla a další. Také nesmí obsahovat žádné nečistoty. Kvalita všech dodávek je přesně dána vyhláškou," vysvětluje Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu.

Roli hraje také to, že pro pumpaře je zemní plyn mnohem obtížnější pančovat či nastavovat jinou látkou. Chybí rovněž motivace v podobě výrazného daňového rozdílu mezi zemním plynem a jiným podobným plynem.

U alternativních pohonných hmot se pochybení objevují jen u kapalných paliv vyrobených z rostlin. ČOI odebere ročně jen několik málo desítek vzorků paliva E85, které používají osobní automobily, či paliv B100 (čistá bionafta) a B30 (směsná nafta), jež tankují hlavně autodopravci. Přesto u nich některé nedostatky zjišťuje.

V Evropě nevybočujeme

Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi patří kvalitou pohonných hmot Česká republika k průměru či lepšímu průměru. "Ani přes zjištěné závady lze považovat situaci na českém trhu s motorovými palivy za stabilizovanou, zejména kvůli minimálním závadám u nejfrekventovanějšího paliva - benzinu," uvádí Jiří Fröhlich.

Přesto se řidičům vyplatí tankovat na takové čerpací stanici, kterou mají ověřenou, jež je veřejně přístupná a nesnaží se motoristy lákat na výhodnou cenu paliv. Taková "výhoda" může motoristu následně přijít na desetitisíce.

Vyšší moc zasahuje

Občas se stanou případy, kdy sice pumpař prodává kvalitní palivo, avšak vlivem "vyšší moci" dojde přesto k ohrožení provozuschopnosti motorových vozidel jeho zákazníků. Naposledy se taková neočekávaná událost stala letos v červenci na čerpací stanici F1 Gas na Folmavě.

Přívalové deště totiž pronikly až do nádrže benzinové pumpy a řidiči, kteří u ní naftu s dešťovou vodou natankovali, ujeli pouze několik set metrů a museli volat odtahovou službu. Jednatel firmy Top Tank, která síť F1 Gas na česko-německých hranicích provozuje, musel několik řidičů poškozených vozidel odškodnit a navíc jim věnoval plnou nádrž zdarma.

AUTOR: Michal Roškanin
ZDROJ: Automobily

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí