zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Spořílek - Nová Škoda Fabia s motorem 1.4 TDI 77kW

23.11.2014
Doprava
Spořílek - Nová Škoda Fabia s motorem 1.4 TDI 77kW

Vyzkoušel jsem zcela nový tříválcový turbodiesel 1.4 TDI o výkonu 77 kW.

Již po usednutí za volant příjemně překvapilo, jak je Fabia prostorná. Jistě, něco málo jsme si již v tomto ohledu řekli po utajené premiéře na pražském Strahově, nyní se však do útrob lidového auta usadili dva chlapi, každý s výškou okolo 190 centimetrů a hmotností přesahující jeden metrák. Centimetry k dobru jdou poznat především v příčném směru, kde jsme o prostor nouzi neměli, a nedocházelo k žádným osobním kontaktům. Vzadu je to pak sázka na jistotu - dva dospělí o podobné výšce se usadí úplně v pohodě.

Kolega Martin Frei v prvních předsériových dojmech vyzdvihoval pořádný kus práce na podvozku Fabie, což musíme do posledního detailu potvrdit. Nový vůz je výrazně pohodlnější než předchozí generace, šestnáctipalcová kola jsou ideální nejen z estetického, ale také komfortního hlediska, a když dojde na nerovnosti či výtluky, kterých mimochodem bylo na testovací trase okolo Lisabonu docela dost, uslyšíte jenom jemné ducnutí a ze strany podvozku, potažmo náprav, nepocítíte žádnou nejistotu. Dokonce ani v situacích, kdybychom čekali odskakování zádi, které některým ihned bleskne hlavou ve spojitosti se zadními vlečenými rameny, nezbylo než uznale pokývnout nad kusem dobře odvedené práce.

Motor vs. převodovka

Samotné srdce vozu, které plní přísnou emisní normu Euro 6, nelze hodnotit jinak než kladně. Hliníková konstrukce přehnaně nezatěžuje přední nápravu, a přestože je tříválcová kanonáda zvenčí na volnoběh znát, do kabiny žádné nepříjemné tóny nepronikají. Ba co víc, ani kolemjdoucí nemají po průjezdu takto vybavené Fabie mnoho indicií k tomu, aby poznali, o jaký motor se jedná.

Zároveň si musím také nasypat popel na hlavu za tvrzení, které jsem uvedl v online jízdních dojmech. Motor 1.4 TDI/77 kW totiž po překročení 1500 otáček nevystřelí, ale teprve se probouzí k životu. Pod touto hranicí se bohužel musíte smířit s turboefektem, který dokonale vymizí až těsně před 2000 min-1. Motor v prvních metrech po rozjezdu zabírá se značnou razancí, což připisujeme na konto spojky se záběrem v prvních centimetrech dráhy pedálu proti řidičovu chodidlu.

Škoda Fabia s tímto motorem stojí minimálně 356.900 Kč, protože se v základní výbavě nenabízí, nicméně řidiče si dokáže získat značnou kultivovaností a především nízkou spotřebou. Turbodiesel na dálnici při stotřicetikilometrové rychlosti nespotřebuje ani 5 litrů na sto kilometrů a točí jenom 2400 otáček, přičemž z tohoto spektra může plynulým zátahem pokračovat až ke 4000 min-1. Každá mince však má dvě strany, přičemž tou druhou je manuální pětistupňová převodovka. Na délku a přesnost drah si stěžovat nemůžeme, na zpřevodování však ano.

Jak jsme již uváděli dříve, velmi dlouhé zpřevodování má za vinu lehký nesoulad otáček motoru vůči rychlostním limitům. Ve městě toho motor na trojku moc nepředvede, a pokud podřadíte na dvojku, rázem máte vyšší otáčky a samozřejmě také hlučnost. Jeden příklad za všechny: rozdíl skoro 500 otáček mezi třetím a čtvrtým rychlostním stupněm v rychlosti 80 km/h. Docela by nás zajímalo, jak by motor fungoval ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. V rámci vznětových motorů vám ji však Škodovka nabídne pouze ve specifikaci s výkonem 66 kW. Více na: www.auto.cz

ZDROJ: www.auto.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
20
1. 2021
20.1.2021 - Seminář, školení
Praha, hotel Globus
INISOFT s.r.o.
21
1. 2021
21.1.2021 - Seminář, školení
Olomouc, Clarion Congress
21
1. 2021
21.1.2021 - Seminář, školení
Hotel Globus
22
1. 2021
22.1.2021 - Seminář, školení
Pardubice
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí