Čtvrtek, 25. dubna 2024

Jak kácet stromy u kolejí, přou se dva státní úřady

Jak kácet stromy u kolejí, přou se dva státní úřady

V mezinárodním rychlíku Landek Ex 144 z Prahy do Žiliny přenocovalo minulé pondělí proti své vůli několik desítek lidí. Při ledové kalamitě totiž trať u Hranic na Moravě zablokoval spadlý strom. Podobný scénář zažily tisíce dalších cestujících v jiných koutech země.

"Vlivem námrazy evidujeme celkem asi 1100 případů pádů stromů a větví nebo nahnutých stromů hrozících pádem do provozované koleje nebo na trakční vedení," vysvětluje Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Mrznoucí déšť, kvůli němuž se před týdnem až sto tisíc lidí nedostalo do práce či do školy, umocnil spor, který mezi sebou svádí dvě vlivné státní organizace - železničáři s inspekcí životního prostředí.

Ta nedávno vydala zákaz kácet bez jejího vědomí stromy podél tratí, kontrolory mimo jiné naštvalo, že cestáři "vyčistili" alej starých stromů u dačického nádraží, což se všichni, včetně místních, dozvěděli, až když byly dřeviny pryč. "Nikterak nezpochybňujeme povinnost SŽDC zajistit bezpečnost železniční dráhy. Je třeba ale zdůraznit, že SŽDC musí dodržovat nejen zákon o drahách, nýbrž celý právní řád, v případě kácení dřevin zákon o ochraně přírody a krajiny," říká mluvčí inspekce Pavla Sibřinová.

Jinými slovy - ochránci chtějí, aby jim správci kolejí hlásili, kdy a kde budou zasahovat, aby se nestávalo, že zmizí i stromy, které třeba nejsou tolik nebezpečné. "V současné době řešíme desítky případů kácení nelesních dřevin rostoucích u železničních drah," dodává mluvčí.

Státní podnik, který se stará o koleje, se ale brání. Podle právní analýzy, kterou si nechal zpracovat na brněnské Masarykově univerzitě, prý může - zjednodušeně řečeno - stínat stromy, kde a jak uzná za vhodné.

"Nemáme jinou možnost než pokračovat v intenzivní likvidaci vegetace, a to i přes nesouhlas orgánů ochrany přírody," tvrdí mluvčí Illiaš s tím, že zároveň ale společnost spustila projekt výsadby, takže okolí tratí na Vysočině či v Karlovarském kraji osadí devíti tisíci keři, které nebudou koleje nijak ohrožovat.

Přetahovaná mezi inspektory a správou železnic se dostala až na vládní úroveň. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce z hnutí ANO se hádka vyřeší definitivně během příštího roku.

"Dráhy budou zařazeny do systému, kde je dnes třeba správce plynofikační soustavy nebo povodí řek. Ti musí předem informovat, že budou kácet, ale nepotřebují mít výslovný souhlas," říká ministr.

Do té doby budou technici SŽDC vždy předtím, než něco narychlo pokácí, muset stromy nafotit, vše zdokumentovat a do dvou týdnů dát vědět inspekci.

Mimochodem v roce 2013 způsobily padlé stromy či větve 91 nehod a událostí na železničních tratích, při nichž se zranili dva zaměstnanci, ale nikdo z cestujících. Škody při haváriích se přiblížily deseti milionům korun.


1100 událostí


způsobily při kalamitě z minulého týdne popadané nebo nahnuté stromy a větve. Ne vždy šlo ale o nehody, kvůli nimž se zastavila daná trať.

AUTOR: Luboš Kreč
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů