Stavba panamského konkurenta začala
Středoamerický stát Nikaragua ve spolupráci s čínskými investory zahajuje stavbu kanálu propojujícího Karibské moře a Tichý oceán. Konkurent sto let starého Panamského průplavu má podle plánů měřit 278 km, stát 50 miliard dolarů a dokončen by měl být v roce 2019. Realizovatelnost stavby za uvedenou cenu však analytici zpochybňují.
Na stavbě průplavu, jehož cena více než čtyřikrát přesahuje celkové roční HDP země, spolupracuje nikaragujská levicová vláda prezidenta Daniela Ortegy s hongkongskou společností HKND. Projekt, který je od svého oznámení obestřen tajemstvím, kritizují místní farmáři i ekologové.
Ani dva dny před plánovaným spuštěním jeho stavby totiž předseda výboru pro stavbu kanálu nebyl schopen redaktorům The Economist ukázat, kde přesně bude průplav ústit. Není jasné ani to, kdo jeho konstrukci zaplatí. Podle šéfredaktora místních protivládních novin Confidencial tak stále není jasné, zda se projekt podaří dotáhnout do konce.
Projekt byl zahalen tajemstvím již od minulého roku, kdy místní parlament zakázku firmě HKND uložil. Od té doby nebyla zveřejněna žádná studie proveditelnosti projektu, jeho financování nebo dopadu na životní prostředí. Místní vláda pouze slibuje, že stavba i fungování kanálu v budoucnu pomohou snížit nezaměstnanost v zemi. V rámci projektu se počítá také s výstavbou dvou přístavů, letiště a průmyslové zóny.
Plánovaný projekt však dosud vzbudil spíše kontroverze. Inženýři poukazují na to, že stavba plánovaný rozpočet pravděpodobně zásadně překročí. Účel kanálu, který má být širší a hlubší než současný Panamský průplav, navíc může být zcela zpochybněn v případě, že by se Panama rozhodla svůj průplav rovněž rozšířit. V neposlední řadě kritici poukazují na to, že společnost HKND na realizaci podobného obřího projektu nemá potřebné zkušenosti. Místní farmáři se zase obávají, že přijdou o svou půdu bez nároku na férové vyrovnání od státu.