zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vozový park v Česku dál stárne, málo se šrotuje

05.02.2015
Doprava
Vozový park v Česku dál stárne, málo se šrotuje

Prodej nových aut v Česku roste dvouciferným tempem, ani to ale nestačí. Vozový park dál stárne. Průměrný věk osobních aut dosahuje 14,49 roku, a je tak nejvyšší za posledních dvacet let, tedy za dobu, po kterou je tato statistika k dispozici. Údaj roste už šest let v řadě.

V Česku je nyní registrováno 4,9 milionu osobních aut, o sto tisíc více než před rokem. Jen třetina vozidel je ale mladší deseti let.

Je to důležitá informace jak pro prodejce aut, tak pro domácnosti a firmy, zvyšuje totiž pravděpodobnost, že se stát pokusí tento trend zvrátit, a to podporou prodeje nových nebo komplikováním provozu ojetin. Stárnutí vozového parku je v rozporu s cílem státu jej omlazovat. Jeho dosavadní snahy selhávají.

Přitom postupně přicházel s celou řadou idejí, které by měly pomoci s prodejem nových aut, ale i komplikovat provoz těch letitých. Ekologické daně nebo rychlejší odpisy ale žádný efekt podle zveřejněných dat neměly.

"Z uvedených čísel jasně vyplývá, že obměna vozového parku v České republice je v podstatě u všech kategorií vozidel dlouhodobě nedostatečná," konstatuje prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Důvodů stárnutí je několik. Nových vozů se v Česku prodává stále relativně málo. Obnova vozového parku by jen přes prodeje nových aut současným tempem trvala 30 let a průměrné stáří by tak vůbec nekleslo.

Vedle toho se stále dovážejí ojetiny, které průměru vůbec nepomáhají. V loňském roce přihlásili řidiči přes deset tisíc ojetin ze zahraničí, které byly dokonce starší než 15 let. Jde o největší dovoz takto starých aut od roku 2008.

Vozový park v Česku stárne i proto, že se prakticky nešrotuje. Loni skončilo likvidací 137 tisíc vozů. Nižší číslo lze ve statistikách dohledat až v roce 2007, tedy ještě před zavedením ekologických daní, které komplikují prodej starších vozů.

"Je třeba konečně přijímat konkrétní opatření, motivující občany k vyřazování přestárlých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel z provozu," říká Jahn.

Stát je tak pod stále větším tlakem přijít s radikálnějšími řešeními. Nebo alespoň dotáhnout ta stávající. Například na ekologické dani při prodeji starších aut stát ročně vybere přes čtvrt miliardy korun, ale nepoužívá ji k řešení situace.

Posledním návrhem z dílny ministerstva průmyslu a obchodu je příspěvek na sešrotování vozidla. Teoreticky by tak lidé se zlikvidováním vozu neměli mít náklady jako mají nyní. Skončit by měla praxe, kdy je auto sice pokoutně zlikvidováno, ale majitel raději předstírá, že vozidlo dál existuje, jen je dočasně odhlášené z provozu.

14,5 roku
je průměrné stáří osobních aut v Česku. Jde o nejvyšší hodnotu od roku 1995.

AUTOR: Roman Šitner
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí