Pátek, 19. dubna 2024

V ČR je asi 80 stanic pro elektromobily, chystají se další

V ČR je asi 80 stanic pro elektromobily, chystají se další

V České republice je v současnosti kolem 80 nabíjecích stanic pro elektromobily, 15 z nich je tzv. rychlodobíjecích. ČTK to řekl Jan Horčík ze serveru Hybrid.cz, který trh s alternativními palivy dlouhodobě sleduje. Z ankety ČTK mezi provozovateli vyplývá, že do konce roku by jich mohlo přibýt až dalších několik desítek. Podle odhadů by zároveň do konce roku v tuzemsku mělo jezdit zhruba 1000 elektromobilů.

Nejvíce stojanů pro elektromobily v ČR provozuje v současnosti skupina ČEZ. Manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík ČTK sdělil, že společnost v současnosti provozuje pro elektromobily 44 stanic, z toho osm je rychlodobíjecích. "Na našich rychlodobíjecích stanicích o výkonu 50 kilowattů mohou majitelé elektromobilů nabít 80 procent kapacity baterie za pouhých 20 minut a pokračovat v jízdě," uvedl.

Klasické stanice s delší dobou nabíjení se podle něj snaží ČEZ umisťovat tam, kde mají řidiči možnost alternativních aktivit, jako je například nákup. Dodal, že do konce roku plánuje ČEZ navýšit počet stanic až o několik desítek. Záleží ale, jak dopadnou zejména stavební a jiná povolovací řízení, která podle něj rozvoj stanic nejvíce komplikují.

Druhý největší počet stanic má Pražská energetika (PRE). Firma uvedla, že na 23 místech provozuje 32 nabíjecích stojanů. Zatím poslední stanici otevřela v pátek v Plzni. Lukaš Kadula z PRE ČTK řekl, že kromě vlastního rozvoje spolupracuje společnost v dalším budování stanic s dalšími partnery. "Ti nabíjecí stanici vlastní, my řešíme instalaci, servis, zpoplatnění a podobně," dodal.

Rozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily plánují i další firmy. Například E.ON, který nyní provozuje čtyři veřejné dobíjecí stanice, uvedl, že v letošním roce plánuje několik nových dobíjecích stanic v rámci marketingových aktivit. Mluvčí E.ON Vladimír Vácha ale podotkl, že elektromobilita v Česku je stále spíše marketingovou aktivitou.

"Provoz elektromobilu v současnosti nemůže konkurovat provozu automobilů na konvenční paliva, a to z důvodu stále výrazně vyšších pořizovacích nákladů na pořízení elektromobilu, ale i z pohledu nedostatečné dostupnosti odpovídající dobíjecí infrastruktury na území ČR," uvedl.

Podle Chmelíka ze skupiny ČEZ vychází nicméně samotná jízda v elektromobilu levněji než u automobilů na benzin a naftu. "Obecně můžeme říci, že náklady na ujetý kilometr v elektromobilu se pohybují mezi 30 až 70 haléři. Proti tradičním palivům jde tak jen o zhruba 30 až 50 procent nákladů," dodal.

Zájem o elektromobily v posledních letech roste. Jen v loňském posledním čtvrtletí si čeští řidiči zaregistrovali 100 vozů. Elektromobily nabízí například Volkswagen, Peugeot, Nissan, BMW, Audi nebo Kia.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů