SEEIF Ceramic přechází na CNG vozíky
Ekonomické i ekologické důvody stojí za postupným přechodem manipulační flotily na alternativní pohon ve společnosti SEEIF Ceramic, producentovi a dodavateli tradičních žárovzdorných výrobků a keramických materiálů. Vysokozdvižné vozíky na CNG dodala Toyota.
Společnost SEEIF Ceramic vznikla v roce 2009 spojením tří bývalých velkých konkurenčních společností - Moravských keramických závodů Rájec-Jestřebí (dnes ředitelství) a Svitavy, Keravitu Ostrava-Vítkovice (dnes největší závod) a Reframa Kadaň. Společně vytvořily významnou, na export orientovanou ziskovou společnost s více než stoletou historií, která dodává především do oceláren a sléváren kvalitní žárovzdornou technickou keramiku.
Závod Rájec-Jestřebí je dlouhodobým výhradním uživatelem vozíků značky Toyota, ale po fúzi s ostatními závody přišly do firmy i jiné značky. Namixovaná flotila vznikala bez zjevné koncepce, nákupy se zaměřovaly pouze na nízkou cenu bez důrazu na kvalitu, jízdní vlastnosti a provozní náklady. SEEIF Ceramic v posledních letech čerpá z výhod dosavadní spolupráce s Toyotou, i v ostatních závodech uplatňuje svůj vliv a obměňuje postupně staré čelní vozíky za nové. Od roku 2013 výhradně s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).
"Počáteční dětské nemoci nového řešení (pro Toyotu premiérová instalace CNG v ČR - pozn. red.) nás neodradily a dnes jsem rád. Vozíky fungují perfektně v Rájci i v Ostravě. Pracují na expedici v jedno- nebo dvousměnném provozu a jejich řidiči jsou maximálně spokojeni. Můžeme tak bez problémů sklízet plody strategického rozhodnutí investovat do alternativního paliva," říká Přemysl Toul, technický ředitel a člen představenstva SEEIF Ceramic.
"Snížené náklady na pohonné hmoty, podle vnitropodnikových statistik zhruba o 60 procent, exhalace nižší o desítky procent, přičemž některé karcinogenní látky nejsou produkovány vůbec, a tišší provoz se potvrdily již po pár měsících nasazení nových vozíků. V trendu postupné obměny vozíků s využitím CNG budeme pokračovat, ale ne ve všech závodech. Ne všude se vzhledem k rozsahu manipulace vyplatí investovat do plnicích stanic nebo do nových vozíků," dodal Přemysl Toul.
PROVĚŘENÁ KVALITA
Výběrová řízení vyhrál několikrát i model Toyota Tonero, a to díky kvalitě, výkonnosti, jízdním vlastnostem a spolehlivosti i v těžkém prašném provozu. Flotilu SEEIF Ceramic tvoří necelých 40 čelních VZV s nosností 1,6 až 3 tuny. Odolnost vozíků Toyota a nižší náklady na servis (i díky vlastním servisním kapacitám) jsou dalším zdrojem úspor a efektivnější manipulace.
"Historickým dědictvím starým přes 100 let je uspořádání našich výrobních provozů. Logistika není ideální, vozíky musejí absolvovat mnohem více převozů, než by bylo optimální. Nejvíce na expedici a při převozech mezi výrobními provozy během jednotlivých technologických fází," říká Přemysl Toul. "Naše palety s výrobky nejsou v průměru nijak extrémně těžké, obvykle do jedné tuny, ale jsou křehké a citlivé na otřesy. Přestože využíváme různé kvalitní proklady, velmi oceňujeme některé specifické funkce vozíků Toyota, například dobré odpružení a vyrovnávání nerovností. Na našich horších vnitřních komunikacích jsou každá eliminace nebo snížení otřesů užitečné. Proto budeme zkoušet i pneumatiky SolidAir, které Toyota dodává a o kterých máme velmi dobré reference právě v oblasti jízdního komfortu."
Výrobce dodává pravidelně přes 1000 tvarů, délek nebo průměrů svých výrobků, ale včetně různých modifikací má ve výrobním programu až 5000 druhů. Technická keramika je určená k jednorázovému použití, musí odolávat teplotám 1700 až 1800 stupňů Celsia a velmi zjednodušeně řečeno se její kvalita hodnotí podle toho, jak kov nebo jiné médium vyžírá licí cestu během přepravy od tavicí pece do formy, jak dokáže držet teplotu média a eliminovat vznik různých metalurgických vad (prasklinek, deformací) v chladnoucím a tuhnoucím kovu. "Jakékoli poškození keramických výrobků je proto neakceptovatelné a šetrná manipulace s minimem vibrací a otřesů nám velmi pomáhá," uvedl Přemysl Toul.
NADŠENCI DO ALTERNATIVNÍCH PALIV
Společnost SEEIF Ceramic chce mít do tří let na CNG všechny vozíky a všechna vozidla, s výjimkou dvou závodů s nižším počtem vozíků a dopravních prostředků, kde to nemá z ekonomického ani z ekologického hlediska smysl.
"Po vzoru spousty jiných firem v tuzemsku i v zahraničí využíváme dotační tituly, které zavádění alternativních paliv jako CNG podporují. Navíc máme, vzhledem k velké spotřebě plynu při výrobě technické keramiky a nákupu na burze, výhodnější ceny plynu než většina ostatních průmyslových spotřebitelů. Přemýšlíme často o dopadech těžkého průmyslu na životní prostředí. Jsme nadšení zastánci alternativních paliv, cítíme se jako zelenější firma a uspokojuje nás další drobný příspěvek ke zlepšení pracovního prostředí uvnitř našich hal," uzavírá Přemysl Toul.