Sobota, 20. dubna 2024

Plzeň zahajuje projekt elektromobility se sedmi velkoměsty Evropy

Plzeň zahajuje projekt elektromobility se sedmi velkoměsty Evropy

Projekt Zelené město, který začal v Plzni v roce 2012, zahájí tento pátek svoji praktickou fázi. Hned ráno se vydají do ostrého provozu první dva elektrobusy a začne pracovat dobíjecí stanice na Košutce, řekl ČTK personální ředitel Škody Transportation Lumír Tesař. Výrobu a provoz bateriových autobusů Škody Electric, které se budou téměř dva roky testovat na linkách 27, 33 a 40, podpořila díky projektu ZeEUS Evropská unie. První stanici rychlého dobíjení postavila městská firma Plzeňská teplárenská.

Výsledky provozu bude mít Plzeň na jaře 2017, kdy se podle primátora Martina Zrzaveckého (ČSSD) rozhodne, zda začne bateriové autobusy nakupovat. Plzeň poskytne své výsledky Mezinárodní unii veřejné dopravy (UITP), která ve čtvrtek v Plzni projekt ZeEUS zahájí. Přijedou také zástupci partnerských měst z Barcelony, Bonnu, Glasgowa, Londýna, Münsteru, Stockholmu a Cagliari.

Na projektu ZeEUS se podílí 40 partnerů - provozovatelé MHD, univerzity i dodavatelé. Jeho rozpočet je 22,5 milionu eur (zhruba 620 milionů Kč) a EU dá 13,5 milionu eur. Cílem je otestovat různá řešení a typy elektrických vozů v různých klimatických a geografických podmínkách. "Po vyhodnocení na jaře 2017 si města vymění data a zkušenosti," řekl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. Bateriový elektrobus Škoda si už vyzkoušela česká a polská města, zájem je v Německu.

Plzeň, která dlouhodobě provozuje tramvaje a trolejbusy, chce v příštích letech co nejvíce podporovat elektromobilitu v MHD, zejména v autobusové dopravě. "Patříme k lídrům v podpoře elektromobility. Jako jediné město ve východní a střední Evropě jsme součástí projektu ZeEUS," uvedl Zrzavecký. Plzeň by chtěla nahradit v horizontu několika desítek let všechny dieselové autobusy vozy na bateriový pohon.

"Problémem je jednak pořizovací cena elektrobusů. Ze sériové výroby bude k dispozici do tří pěti let, kdy už to bude standardní produkt," řekl generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Michal Kraus. Druhým problémem je dojezd vozů. Dnes se uvádí 100 až 120 kilometrů na jedno nabití, což je málo. Nejdelší plzeňská autobusová linka číslo 30 najede stovky kilometrů denně.

Projekt Zelené město se od středy do soboty představí Plzeňanům na náměstí Republiky. "Za symbolických 2015 minut bude rozdáno 2015 květin a mohou se zúčastnit slosování o zajímavé ceny," řekla Kateřina Fránová z dopravního podniku. Připravuje se výsadba stromů a start dlouho připravené industriální stezky. Na projektu, který chce zlepšit životní prostředí v Plzni, se domluvily město, kraj, dopravní podnik, Plzeňská teplárenská, Škoda Transportation a Vodárna Plzeň.

Václav Prokš

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů