zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vláda schválila opatření na pořizování ekologických aut

15.12.2016
Ekologická auta
Vláda schválila opatření na pořizování ekologických aut

Vláda dnes schválila podporu nákupu aut na alternativní pohon v rámci státní správy i možnost zavedení příspěvku na likvidaci přestárlých vozidel. Ministerstvo dopravy má příští rok zpracovat analýzu, jak změnit zpoplatnění vozidel, aby to motoristy motivovalo k nákupu nových ekologických aut a vyřazování autovraků. Uvedlo to ministerstvo průmyslu a obchodu.

Ministerstvo průmyslu a obchodu se podle ministra Jana Mládka dohodlo s ministerstvem životního prostředí na využití prostředků ze Státního fondu životního prostředí jak k podpoře nákupu ekologicky šetrných vozidel, tak i na pobídky k likvidaci neekologických aut. Kvůli předchozímu sporu obou resortů vláda v září materiál neprojednala.

"Základním cílem pro výběr nástrojů pro obnovu vozového parku u nás by měla být prioritně motivace občanů i institucí k vyřazování starých vozidel, k ekologickému chování, vlastní bezpečnosti a energetickým úsporám," řekl Mládek. Konkrétní sumy na jednotlivé programy neuvedl. Stát podle něho ale nepočítá s rozšiřováním ekologického poplatku za registraci neekologických aut na emisní normu Euro 3, jak navrhují automobilová sdružení. V současnosti se platí za Euro 2 a nižší.

Vláda předpokládá v roce 2017 obměnu vozového parku veřejné správy za vozidla s alternativním pohonem s nižšími emisemi a stanovila též povinný podíl vozidel na alternativní pohon v rámci veřejných zakázek na pořízení nových osobních a lehkých užitkových vozidel ve státní správě do konce roku 2020 na 25 procent a do konce roku 2030 na 50 procent.

Schválený materiál obsahuje i zavedení bonusů a malusů v rámci registrace aut. Motoristé se tak mají motivovat k nákupu vozidel s nízkými emisemi skleníkových plynů. Bonus při registraci by se navíc mohl zvýšit při předložení dokladu o ekologické likvidaci starého vozidla. Dalším opatřením je zavádění nízkoemisních zón v centrech měst, kam budou mít povolený vjezd jen vozy plnící emisní limity.

"Cílem je koncepční dlouhodobé řešení směřující k obnově vozového parku. Našim asociacím nejde o navýšení prodejů, nové vozy se prodávají dobře, ale jde nám o celkovou kultivaci prostředí v ČR, ve kterém žijeme," uvedl ředitel sekretariátu sdružení autoprůmyslu Zdeněk Petzl. Podle tajemníka Svazu dovozců aut Josefa Pokorného Česko zaostává v obnově vozového parku za západní Evropou. Připomněl, že z dovážených ojetin je více než polovina starších deseti let.

Počet osobních aut v registru vozidel letos za pololetí podle Svazu dovozců automobilů vzrostl o 116.000 na 5,275 milionu. Proti konci roku 2015 se zvýšilo i stáří vozidel ze 14,3 na 14,9 roku. Celkem jezdí v Česku přes 7,1 milionu motorových vozidel s průměrným stářím 17,3 roku.

Zdroj: ČTK

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
26
11. 2019
26.11.2019 - Přednáška, diskuse
Barokní sál Lidového domu, Praha 1
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí