Pátek, 29. března 2024

Zásobování s napětím

Zásobování s napětím

Dodávku na elektriku? Proč ne? Tedy na pendlování mezi Prahou a Barcelonou to asi nejlepší řešení nebude, ale pro pojíždění ve větších městech, nebo pro spojení několika nedalekých firemních provozoven? Proč ne?

Jednou z největších výhod elektromobilů jsou nízké náklady na ,,palivo", lépe řečeno na energii pro pohon. Při spotřebě 18 kWh/100 km a ceně jedné kilowatthodiny okolo 2,50 Kč (u dvoutarifové sazby pro domácnost) nebo ještě mnohem níže u velkoodběratelů, jakými jsou například výrobní závody, vychází cena na kilometr jen okolo 45 haléřů a méně. To je třetina až čtvrtina v porovnání s konvenčními auty v rámci běžného provozního mixu. Jakmile se však začneme bavit o městském provozu a lehkých užitkových automobilech, může to být i pouhá šestina až sedmina. Malý užitkový automobil spotřebuje v hustém městském provozu hravě okolo devíti litrů nafty na 100 km jízdy, což jsou cca 3 Kč/km.

Nejen peníze...

V mnoha metropolích (u nás zatím víceméně jen v Praze) jsou navíc ještě zajímavější provozní výhody, jako zvýhodněné možnosti parkování, vjezdu do ,,čistých" zón, slev na daních a poplatcích a tak dále. Segment kompaktních lehkých užitkových automobilů pro městský, příměstský či areálový provoz má před sebou zcela jistě zajímavou budoucnost. Když nikde jinde, tak tady dává elektropohon smysl již dnes. Tlak na dojezd není velký, ,,poctivých" 100 km (i v zimě s topením) většině uživatelů postačí. Řada z nich navíc auta používá pouze přes den, takže lze auta nabíjet pomalým dobíjením přes noc. Takto již v zahraničí funguje řada firem zaměřených na doručování zásilek, správu městské zeleně a mobiliáře, rozvoz pizzy a jiných hotových jídel, zásobování a podobně.

Trh s kompaktními elektrododávkami, nebo dokonce full size vany či nákladními vozidly nad rámec kategorie N1 se každopádně teprve formuje. Z klasických automobilek do tohoto segmentu vstoupily pouze značky Nissan, Peugeot a Citroën. O to více se činí netradiční výrobci, kteří zavětřili příležitost. Asi nejvíce publicity se přitom dostalo rozvážkovému elektromobilu Deutsche Post s názvem Streetscooter.

Celý článek naleznete v magazínu FLEET firemní automobily č. 3/2017 který vychází 1. června 2017. V elektrtonické verzi již nyní k dispozici zde

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů