Pátek, 19. dubna 2024

Ekonomicky, ekologicky, nebo obojí?

Ekonomicky, ekologicky, nebo obojí?

Jaká je aktuální situace v českých fleetech z pohledu alternativních pohonů? Proč je jejich rozšíření u nás doposud téměř zanedbatelné? Co může jejich použití ve firemních fleetech znamenat pro celkové náklady? Na tyto odpovědi se pokusíme odpovědět následujícím článkem.

V ČR jsou aktuálně registrovány více než čtyři miliony motorových silničních vozidel s průměrným stářím přes 13 let. Z toho je firemních vozů cca 750 000, přičemž jejich průměrné stáří jsou zhruba čtyři roky. Dvě třetiny všech firemních vozů jsou přitom provozovány v malých fleetech do deseti aut. Jsou to spíše menší a střední firmy, které táhnou průměrné stáří celého českého vozového parku k lepším hodnotám.

Firemní vozy jsou tedy jednoznačně ekonomičtější, pohodlnější, ekologičtější a bezpečnější než privátní vozový park a jejich obměna je hlavním motorem automobilového trhu, neboť představují více než 60 procent prodejů nových vozů a více než 80 procent celkové hodnoty trhu ve finančním vyjádření.

Alternativní pohony v ČR a v zahraničí

Roční prodeje vozů s alternativními pohony v EU se pohybují kolem 700 000 ročně, což představuje cca pět procent všech prodaných vozů. Přibližně 40 procent z tohoto počtu tvoří hybridy, 40 procent pohony využívající jako palivo plyny (CNG, LPG, případně LNG) a 20 procent elektromobily. V prvním kvartálu roku 2017 přitom vzrostl prodej hybridních vozů o 60 %, zřejmě jakožto důsledek sílících obav z postoje k dieselovým motorům.

Oproti tomu v ČR představuje podíl vozů s alternativními pohony (dále AP) jen zhruba dvě procenta celkových prodejů, což obnáší cca 5000 vozů ročně. Na rozdíl od zahraničí u nás převažují vozy na plynová paliva, hybridy a elektromobily dohromady činí jen 25 procent (oproti 60 procentům v zahraničí). Jsme tak trochu nealternativní a plynová země...

TCO, TCV, TCM?

Definici pojmu TCO jistě není třeba na tomto místě rozebírat, nicméně je vhodné si pro srozumitelnost vyjasnit některé detaily. Metodika TCO není používána jednotně a různé strany používají různé úhly pohledu, např. ,,O" ve zkratce TCO má někdy význam Ownership, někdy Operation, což jsou velmi odlišné věci.

Celý článek přináší magazín FLEET firermní automobily. K dispozici také v elektronivké podobě na Alza Media.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů