Vzniká evropská databáze, která pomůže odhalit toxické látky ve volně prodejných výrobcích
Evropské úřady ve spolupráci s nevládními organizacemi a akademickými pracovníky v průběhu dvou let vytvoří evropskou databázi výrobků, která umožní spotřebitelům ověřit, zda jimi zakoupený výrobek obsahuje toxické látky, nebo nikoliv. Veškeré informace se dozví naskenováním čárového kódu prostřednictvím mobilní aplikace, která bude ve 13 zemích evropské unie dostupná na jaře 2019. V České republice na projektu spolupracuje Arnika.
Dětské hračky, nádobí, obuv, ošacení, školní potřeby pro malé děti. Testy dokazují, že škodlivé chemické látky se běžně nachází ve výrobcích každodenní potřeby. Nejčastěji se jedná o ftaláty, těžké kovy, azobarviva nebo dioxiny, z nichž mnohé patří mezi karcinogeny. Pokud se rizikové látky vyskytují ve výrobku nad koncentrací 0,1 %, musí si tyto informace sdělit všichni dodavatelé mezi sebou v rámci dodavatelského řetězce. Spotřebitel se o nich dozví pouze, pokud se s dotazem obrátí na výrobce nebo prodejce. Ten má na odpověď podle legislativy 45 dnů. Jestliže výrobek rizikové látky neobsahuje, není nikdo povinen odpovědět a spotřebitel se reakce nedočká.
Organizace napříč Evropou spustili preventivní program AskREACH, jehož cílem je vytvořit evropskou databázi výrobků. Spotřebitelé si budou moci ihned ověřit pomocí mobilní aplikace, zda jimi zakoupený výrobek obsahuje toxické látky, nebo nikoliv. Aplikace bude dostupná na jaře 2019. Podobné aplikace v Německu nebo Dánsku už existují. Na lokálním trhu se však zaměřují jen na určité typy zboží. V České republice se do projektu zapojil spolek Arnika, který se výzkumem nebezpečných látek ve spotřebitelském zboží dlouhodobě zabývá. Za úkol bude mít sběr dat z výrobků na českém trhu.
"Inspirací se stala německá aplikace TOXFOX, kterou si stáhlo 1,3 milionu uživatelů. Lidé si jejím prostřednictvím denně ověřují obsah nebezpečných látek u neuvěřitelných 40 tisíc výrobků," vysvětluje Karolína Brabcová, vedoucí spotřebitelských kampaní v Arnice a dodává: "V rámci celé Evropy chceme škálu produktů rozšířit a zaměřit se i na hračky, ošacení, nádobí a další výrobky. "