zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Závislost evropské dopravy na ropě se chýlí ke konci. Evropská unie prosazuje šetrnou dopravu

23.10.2017
Doprava
Ekologická auta
Závislost evropské dopravy na ropě se chýlí ke konci. Evropská unie prosazuje šetrnou dopravu

 Závislost na dovozu, vysoké náklady i negativní dopady na zdraví lidí, to jsou jen tři z mnohých problémů spalování ropy v dopravních prostředcích...

Inovace z oblasti elektromobility přináší takové podmínky, za kterých se na naftu nebo benzín nebudeme muset nadále spoléhat.

,,Elektromobily jsou na vzestupu a s podporou Evropské unie se bude šetrná doprava šířit v Evropě exponenciálně," uvádí Martin Sedlák, programový ředitel portálu Obnovitelně.cz a výkonný ředitel Aliance pro energetickou soběstačnost. Je to nezbytné, protože ropa s sebou přináší mnoho rizik. Evropské zásoby nepokryjí spotřebu v členských státech, a tak jsou země závislé na dovozu. Nejenže je tato závislost sama o sobě nebezpečnou už jen proto, že celá třetina importu pramení pouze z jedné země - Ruska, ale také stojí nezanedbatelné výdaje. Za dovoz ropných výrobků v roce 2015, kdy byly jejich ceny velmi příznivé, utratily evropské státy celých 215 miliard eur. Kromě ekonomických nesmíme ale zapomínat také na zdravotní důvody. Spalovací motory, ať už benzínové nebo dieselové, produkují oxidy dusičitý a uhličitý, které mohou způsobovat rakovinu plic i kardiovaskulární potíže.

Evropská unie se odklání od ropných paliv

Z tzv. Bílé knihy o dopravě plyne silný impuls Evropské unie - vychází z ní, že se do roku 2050 sníží počet emisí o 60 %. Další politiky EU vedou k podpoře elektromobility a zjednodušení pravidel pro připojení dobíjecích míst do distribučních soustav.

,,Elektromobilitě se dostává podpory zejména proto, že by zbavila EU závislosti na dovozu a negenerovala emise, zároveň by zamezila problémům s hlučností vozidel. Pro čistou elektromobilitu je však nutné prvně zpřístupnit elektřinu ze zdrojů nezávislých na fosilních palivech," vysvětluje Sedlák hlavní podmínku pokroku. V případě, že by podíl elektromobilů vzrostl do roku 2050 na očekávaných 80 %, zvýšil by se zároveň podíl elektřiny spotřebované v dopravě na celkové spotřebě EU z přibližně 0,03 % v roce 2014 na 4-5 % do roku 2030 a na 9,5 % do poloviny století. Do roku 2050 by tak mohl dovoz ropy klesnout až o 180 miliard a množství škodlivých částic i o 90 %, počet nově vzniklých pracovních pozic díky integraci elektrifikované dopravy se pak odhaduje až na 3 miliony.

Elektromobilita v číslech

Automobilky 2020:

? Volvo plánuje do všech svých modelů přidávat elektromotor

? Škoda uvede svůj první sériově vyráběný elektromobil s dojezdem až 500 km

? Ford bude mít 13 nových elektrických modelů

? Renault-Nissan prodá 1,5 milionu elektromobilů

? Tesla bude prodávat milion elektroaut ročně

Rozvoj šetrné dopravy je čím dál více dostupný i z finančního hlediska. Bloomberg New Energy Finance uvádí pokles cen lithium-iontových baterií od roku 2010 do 2016 o nevídaných 73 %. Ty se budou navíc snižovat i nadále. S každým zdvojnásobením výroby se očekává průměrně 19% propad cen. Kromě toho bude mít neopomenutelný vliv na další klesání i rostoucí konkurence tohoto rozvíjejícího se odvětví.

Na celkovém počtu elektromobilů v EU (150 tisíc) dominuje následující šestice zemí: Francie, Velká Británie, Dánsko, Německo, Nizozemí a Švédsko. Na celém kontinentu však vede Norsko s 29% podílem na evropském trhu s elektromobily, ve světovém prodeji elektromobilů za rok 2016 (750 tisíc) pak vede Čína se svým 40% podílem. Aktuální odhady podle BNEF říkají, že do roku 2040 bude třetina aut jezdit nezávisle na ropných palivech.

Nové trendy a impulsy

Státy EU se nadále netají svým záměrem oprostit se od závislosti na ropě, v čemž hraje elektrifikace důležitou roli. Dánsko bude již za tři roky vyrábět polovinu veškeré energie z větrných elektráren, do roku 2050 pak plánují 100 % zásobování energií z obnovitelných zdrojů. Podobně je na tom Švédsko, které chce být tzv. uhlíkově neutrální do roku 2045. To se kromě elektrifikace dopravy hodně orientuje na vývoj biopaliv. Pozadu nezůstávají ani další země EU, Nizozemsko s rekordním počtem dobíjecích stanic (přes 23 tisíc), Norsko s největším počtem elektromobilů na obyvatele anebo Velká Británie s Francií, které plánují úplný zákaz prodeje vozidel se spalovacími motory (včetně hybridů) do roku 2040.

Kromě elektromobility podporuje EU také rozvoj cyklodopravy, podle Evropské cyklistické federace ušetřila unie v roce 2015 18 miliard eur za emise a energetické zdroje, které by jinak občané projezdili méně ekologickou dopravou.

Mimo elektromobilitu v osobní dopravě neopomíjí EU ani dopravu hromadnou či přepravu nákladů. Například Německá i Britská královská pošta využívají dodávky s elektrickým pohonem. Své dopravní vozy plánují brzy představit Mercedes nebo Tesla. Hromadné dopravě na elektřinu jde příkladem Čína, kde jezdí už přes čtvrt milionu elektrobusů.

Těžko předvídat jaké další inovace budoucnost přinese. Budou to automobily na vodíkový pohon nebo nějaké průlomové biopalivo? To ukáže čas.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí