zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Životní prostředí na Plzeňsku se zlepšilo, problémem je doprava

20.10.2017
Obec, město
Doprava
Životní prostředí na Plzeňsku se zlepšilo, problémem je doprava

Životní prostředí v Plzeňském kraji se za 17 let existence krajů výrazně zlepšilo. Hodně se investovalo do kanalizací a vodovodů, kde je posun evidentní, hlavní problémy dnes působí automobilová doprava, řekl ČTK vedoucí krajského odboru životního prostředí Martin Plíhal. Násobně se podle něj zlepšila kvalita odpadních vod a vody v řekách.

U ovzduší je to problematické vzhledem k velkému nárůstu dopravy. "A proto ta kvalita není v určitých aspektech dobrá," uvedl Plíhal. Podle něj se v řešení problémů dopravní infrastruktury příliš nepokročilo. Klíčové je dokončení západního obchvatu Plzně, obchvatů Přeštic a Klatov a dalších oblastí.

"Velké továrny nejsou z hlediska kvality ovzduší problém. Hlavními jsou lokální zdroje a doprava. Například teplárny a podniky jsou pod takovým tlakem a opatřeními, že je jejich vliv zanedbatelný," míní Plíhal. Výrazné zlepšení zajistila podle něj v 90. letech první vlna odsíření. Tlak na podniky podle Plíhala pokračuje, normy EU se zpřísňují a provozy se vylepšují. Další skokové zlepšení už nelze očekávat, soudí.

Jednoznačný posun potvrzuje také Státní fond životního prostředí (SFŽP). Podle jeho ředitele Petra Valdmana jde v některých parametrech, například v podílu obyvatel připojených na kanalizaci, čistírny a vyhovující vodovody, o řádové zlepšení životního prostředí. "U znečištění ovzduší je největší problém v dopravě, která má vysoký podíl a která roste," uvedl. Jde hlavně o tranzity vozů směřující přes Česko. Fond dává obcím peníze na analýzy, jestli by například bylo možné vytvořit bezemisní zóny, aby se minimálně centrům měst ulevilo. Dále si mohou města, obce a kraje pořídit za pomocí dotací elektromobily. "V té první loňské pilotní výzvě byla alokace 100 milionů korun, na podzim vyhlásíme další," řekl Valdman.

Na lokální úrovni rozděluje fond dotace na výměnu kotlů na tuhá paliva. Veškeré lokální zdroje mají na znečištění ovzduší podíl 40 procent. Podporu už využilo v Plzeňském kraji téměř 2000 domácností, celkem by jich mohlo být do roku 2022 až třikrát tolik. Před zahájením dotačního programu bylo v regionu 43.000 kotlů na tuhá paliva.

Podle Plíhala jsou v kraji dva ukazatele, které nejsou, pokud jde o ovzduší, úplně v pořádku, a to jsou prachové částice a benzoapyren. A právě lokální zdroje způsobují překračování emisních limitů.

Fond usiluje o to, aby se nákladní doprava ze silnic přesunula na železnice. "Například u vás podél D5 jsou samé kamiony, které jsou hlavním zdrojem znečištění, jichž nejvíce přibývá," uvedl Valdman. Fond řeší aspoň následky, vypisuje výzvu na výsadbu izolační zeleně podél zatížených silnic. "Bude možné vysázet stromy, které budou zachycovat prach," uvedl Valdman. Ve výzvě se rozdělí asi 50 milionů korun. Očekává spíše zájem měst a obcí.

Václav Prokš

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí