Úterý, 16. dubna 2024

Polovina vozů v hradecké MHD bude letos jezdit na elektřinu

Polovina vozů v hradecké MHD bude letos jezdit na elektřinu

Zhruba polovina vozidel v městské hromadné dopravě ve stotisícovém Hradci Králové bude ve druhé půlce letošního roku jezdit na elektrický pohon. Dopravní podnik města Hradce Králové letos postupně pořídí 20 elektrobusů a devět trolejbusů. Zatím podíl vozů s pohonem na elektřinu činí necelých 30 procent. ČTK to dnes řekl ředitel podniku Zdeněk Abraham, který je v čele firmy od začátku ledna.

"Moderní trend je dnes elektromobilita. Úplná nahraditelnost ale není možná. V případě výpadku elektřiny musíme mít vozy, které jezdí i na jiná alternativní paliva," řekl Abraham. V trendu posilování elektromobility, který podnik nastoupil pod bývalým ředitelem Miloslavem Kulichem, chce Abraham pokračovat. Kulich ke konci loňského roku odešel po 30 letech v čele firmy do důchodu.

Od elektrobusů si Hradec Králové slibuje snížení emisí v centru města a snížení provozních nákladů MHD. Novými elektrickými autobusy a trolejbusy bude podnik nahrazovat nejstarší naftové autobusy. Celkem by měla firma letos vyřadit 26 autobusů na naftu, tři nové dieslové autobusy by měla koupit. Novými trolejbusy bude podnik obsluhovat například lokality Pod Strání a Plachta.

Dvacet elektrobusů hradeckému podniku dodá společnost SOR Libchavy, hodnota kontraktu včetně nabíjecích stanic je 246 milionů korun bez DPH. Dodávka prvních deseti elektrobusů má být v červnu, zbytek do Hradce přijde do konce září. Devět trolejbusů v hodnotě 120 milionů korun do Hradce dodá do konce srpna plzeňská Škoda Electric. Většinu investice podnik zaplatí z dotace z fondů EU.

Současný vozový park podniku čítá 125 vozů, z toho je 91 dieselových autobusů, 31 trolejbusů a tři elektrobusy. Všechny vozy jsou nízkopodlažního provedení. Na konci roku by by měl mít podnik 131 vozů, z toho by mělo být 68 dieselových autobusů, 40 trolejbusů a 23 elektrobusů.

S rozvojem provozu elektrovozů bude podnik potřebovat dalších 13 řidičů, aktuální podstav činí šest řidičů. Nyní má podnik asi 230 řidičů, jejich průměrná mzda bez příplatků a plateb za přesčasy je kolem 25.000 korun. Odcházející řidiče se daří nahrazovat. Za poslední dva roky z firmy odešlo 44 řidičů a přišlo 45.

Hradecký dopravní podnik ročně přepraví přes 30 milionů lidí. Provozuje 26 linek o celkové délce 323 kilometrů. Ročně vozy hradecké MHD najezdí 6,1 milionu kilometrů, z nichž 1,6 milionu kilometrů je na trolejbusových linkách. Provoz MHD radnice letos dotuje částkou 186 milionů korun. Vedlejšími činnostmi podniku jsou například autoškola nebo zájezdová doprava. Abraham předpokládá, že více peněz by společnost mohla v budoucnu získávat z dílenských služeb pro externí zákazníky.

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů