Čtvrtek, 28. března 2024

Sdílení jízdních kol má v Ostravě úspěch

Sdílení jízdních kol má v Ostravě úspěch

Systém sdílení jízdních kol má v Ostravě úspěch. Bikesharing funguje ve městě od května a za první dny provozu je denně zaznamenáno v průměru 600 výpůjček. Lidé ale mnohdy nerespektují pravidla pro provoz kol, s nimiž jezdí třeba po chodnících. Město proto chystá osvětovou kampaň. Novinářům to dnes řekl primátor Tomáš Macura (ANO).

"Projekt jsme chystali opravdu dlouhou dobu a upřímně řečeno jsem měl trošku strach, jestli se to chytí. Dokonce jsme se tady domlouvali, že jako magistrátní úředníci a politici půjdeme příkladem a budeme se projíždět na kolech, abychom zvýšili zájem o tuto službu. Nakonec se mi ještě nepodařilo kolo půjčit, protože je tady (u magistrátu) vždycky ten stojan prázdný," uvedl Macura.

Podle primátora se kola obmění až šestkrát denně. Z hlediska frekvence půjčování se tak Ostrava řadí mezi nejúspěšnější města. "V absolutních číslech jsme druzí za Prahou, tam je ale těch kol nepoměrně více," uvedl Macura. Ve městě už se tak zvýšil počet stanovišť s koly z původních 39 na 45. K nejfrekventovanějším místům z hlediska vypůjčování patří Masarykovo a Prokešovo náměstí a Nová Karolina. Lidé ale zatím v drtivé většině podle primátora využívají jízdní kola pro přesun na kratší vzdálenosti, prvních 15 minut výpůjčky je totiž zatím zdarma. Za dalších 45 minut zaplatí cyklisté 18 korun a pak šest korun každou další čtvrthodinu. Aktuálně je v Ostravě k dispozici 180 kol.

Podle primátora dosud žádné kolo nebylo ukradeno, ani zničeno. Macura dodal, že drobný problém těsně před samotným spuštěním systému nechtě způsobili strážníci. Jeden ze stojanů odvezli ze Stodolní ulice, protože netušili, že jde o stanoviště pro bikesharing.

Při rozjezdu se pak řešily jen drobné technické problémy. "Jediný stín na tom systému je zatím, že s tím lidé převážně jezdí po chodnících a někdy poměrně nebezpečným způsobem. My společně s provozovatelem služby chystáme informační kampaň, aby si lidé uvědomili, že to je dopravní prostředek," dodal Macura.

V Ostravě je zhruba 250 kilometrů cyklostezek a cyklotras. Stanoviště pro sdílená kola jsou zatím zejména v centrálním obvodě Moravská Ostrava a Přívoz. Společnost Rekola, která službu ve městě poskytuje, provozuje sdílená kola od roku 2013. Působí v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Liberci a Teplicích.

Martina Helánová

Zdroj:ČTK
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů