Podíl tahačů na LNG může stoupnout za pět let na sedm procent
Podíl tahačů na zkapalněný zemní plyn (LNG) v Česku by se mohl během příštích pěti let zvýšit z nuly na pět až sedm procent. Bude ale záviset na přístupu vlády k ekologickému řešení dopravy. Uvedl to dnes obchodní ředitel společnosti PEMA Jan Hák. PEMA je největším pronajímatelem nákladních vozidel a návěsů v Evropě.
Dopravci by podle Háka měli mít možnost využít například úlev na mýtném, jak je tomu v Německu, nižší silniční daň, případně nižší sazbu DPH při nákupu nového vozidla.
V Česku se loni prodalo 4952 nových tahačů, což je polovina trhu nákladních aut. Drtivá většina z nich jezdí na naftu. "V České republice je dosud používáno velmi omezené množství dopravní techniky s alternativním pohonem. Částečně to souvisí s rozvojem sítě čerpacích stanic nebo pořizovací cenou vozidel, která je přibližně o 30 procent vyšší než u konvenčních tahačů," podotkl Hák.
PEMA v současnosti s výrobcem Scania a logistickou firmou Yusen Logistics testuje využití nákladních souprav na LNG. Výsledkem testování budou data o spotřebě paliva, reálných možnostech tankování, kilometrovém dojezdu a dalších údajích o provozu nákladních souprav poháněných LNG. Ty by měly být využity pro přepravy, které Yusen zajišťuje na přímých linkách mezi jednotlivými výrobními závody a sklady.
Podle statistických údajů se při využití pohonu na zkapalněný zemní plyn snížují emise pevných částic o 95 procent, oxidů dusíku o 77 procent a CO2 o 20 procent.
Generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř začátkem srpna řekl, že využívání LNG českými dopravci brání nedostatek stanic a pořizovací cena nákladních vozů na toto palivo, která je vyšší než u jejich naftových verzí. "Vše závisí na nastavení sazeb, jako je mýto, silniční daň, spotřební daň, a dotačních programů pro pořízení nákladnější technologie, případně zřízení vlastní plnicí stanice. Nutnou podmínkou je dostupná síť plnicích stanic nebo třeba dlouhodobý kontrakt se stabilním zákazníkem se zajištěním doplňování plynu na nasmlouvaných trasách," uvedl.
Pořizovací cena nákladního automobilu na LNG je podle něj aktuálně zhruba o polovinu vyšší než u nafty, kde se cena pohybuje kolem 70.000 až 80.000 eur (kolem dvou milionů korun). Podle Českého plynárenského svazu tento náklad kompenzuje čtvrtinová úspora nákladů na pohonné hmoty při použití LNG.