Pátek, 19. dubna 2024

Jaké zvolit alternativní palivo do auta

Jaké zvolit alternativní palivo do auta

Alternativní paliva, jako je LPG, CNG a elektřina, jsou levnější a ekologičtější než klasická kapalná paliva. Technologie jsou dnes již ověřené a spolehlivé, jejich cena klesla na běžně přijatelnou úroveň a síť čerpacích stanic houstne. Jaký alternativní pohon zvolit?

Alternativní paliva v dnešní době tvoří již nemalou část autodopravy. Občas se ozývají hlasy o krátké budoucnosti těchto zdrojů pohonu, pravda ale je, že tu budou desítky let. Většina velkých automobilek se orientuje tímto směrem, který se těší čím dál větší oblibě u řidičů i podniků. Každé palivo má samozřejmě trochu jiný potenciál a využití.

Kvalita pohonných hmot v ČR nahrává alternativním pohonům

Dobrá zpráva je, že co se týče kvality pohonných hmot, je Česká republika v Evropě na špičce. Je to díky zdejším přísnějším podmínkám pro jejich testování - dodavatelé si nedovolí dovážet nekvalitní paliva, aby pak nemuseli platit zbytečné pokuty. Závadovost je tak v ČR několikanásobně nižší než v ostatních zemích. Jedná se o paliva obecně, ale nejlepších výsledků testů dosáhly právě alternativní paliva, jako je CNG, LPG, bioplyn atd. V loňském roce ze 300 odebraných vzorků alternativních paliv nevyhověl jen jediný, a to jen mírnou odchylkou.

Elektromobily

I když elektromobily stále mají některé technologické a ekonomické nedostatky, jejich obliba stoupá. Je to díky maximální ekologické šetrnosti, bezúdržbovosti, tichému provozu a nejnižší ceně paliva.

Cena elektromobilu a náklady

Nejlevnější elektromobil pořídíte už od 200 000 Kč, jedná se ale spíše o "vozítka do města". Opravdu praktické vozy vás čekají od 600 000 Kč a výš. Pořizovací cena tedy není malá, je však kompenzována velkou úsporou paliva - provozní náklady mohou být ve srovnání se spalovacími motory jen čtvrtinové. Podniky s velkým počtem aut díky tomu v následujících letech ušetří obrovské částky.

K tomu navíc připočtěte i úspory za servisní náklady a opravy - za pravidelné výměny oleje a filtrů, nové svíčky apod. Elektromobily jsou v tomto ohledu v podstatě bezúdržbové.

Dojezd a spotřeba elektromobilu

Dnešní elektromobily mají dojezdovou vzdálenost mezi 200 a 300 km, u těch dražších to může být i 400 až 600 km. Spotřeba roste hlavně při vyšších rychlostech a jízdě do kopce - ubývající kilometry můžete pozorovat každých pár vteřin. To je do velké míry dáno velkou váhou akumulátorů. Kdyby auto nebylo tak těžké, jízda by byla nesrovnatelně efektivnější.

Není ale třeba zoufat, jízdou z kopce se projeví druhá stránka elektromotoru - rekuperace. Elektromobily běžně nabízejí alespoň dva rekuperační stupně, přičemž ten vyšší efektivně dobíjí baterie a přitom brzdí auto. Je možné jej využívat při jízdě z kopce nebo do zatáček místo brzdy.

Ačkoliv jsou elektromotory samy o sobě nejekologičtější možnou variantou pohonu, někteří výrobci berou ekologickou misi ještě o úroveň dál. Například nový Renault Zoe se vydal cestou použití ekologických materiálů i do interiéru auta, zároveň ale nešetřil na technických vlastnostech - nabízí dojezd téměř 400 km, rychlé dobíjení a 8 let záruka na baterii. Cena v kategorii tohoto vozu přitom není nijak závratná - 835 000 Kč.

Tip: Pokud by vás zajímaly další informace, prohlédněte si fotogalerii elektromobilu Renault Zoe na stránkách autosalonu TUkas. Najdete zde ceník volitelné výbavy i detailní brožuru o funkcích vozu ke stažení.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjecí stanice pro elektromobily u nás rostou jako houby po dešti. Ano, se západními zeměmi se nemůžeme srovnávat, ale nedostatek nabíjecích stanic přestává být problém. Navíc stačí mít zásuvku v garáži a auto dobíjet přes noc.

Další výhodou elektromobilů je, že se na nich tolik nepodepisuje amortizace. Jejich cena po zakoupení neklesá tak strmě jako u ostatních vozů.

U elektrických aut nenajdete napájení nutně tam, kde byste ho čekali - v případě Renaultu Zoe se ukrývá za logem značky na čelní masce.

Dotace na elektromobily

1. září 2020 byla oficiálně ohlášena VI. výzva programu na podporu nízkouhlíkové technologie. V rámci tohoto programu stát přidělí firmám 100 milionů korun na nákup elektromobilu (strop čerpání dotace je 1,25 mil. + DPH) a 50 milionů na budování neveřejné infrastruktury čili podnikové nabíjecí stanice. O dotaci mohly žádat pouze mimopražské firmy do 25. listopadu 2020.

Výhody a nevýhody elektromobilů

Výhody

Nevýhody

+ Nejnižší cena paliva

+ Nižší dojezdová vzdálenost kvůli menší kapacitě akumulátorů a jejich vysoké váze

+ Absence výfukových plynů

+ Drahá pořizovací cena

+ Bezúdržbovost

+ Velice ekologický provoz

+ Nízká amortizace

Hybridní auto

Co je to hybridní auto? Hybridní pohon je obecný termín, který označuje kombinaci dvou a více různých variant pohonu v jednom dopravním prostředku. Myšlenka je taková, že přednosti jedné technologie pohonu kompenzují nedostatky té druhé a naopak. Konkrétně se může jednat o již zmíněný benzínový motor s CNG nebo s elektromotorem.

Nejčastější je kombinace spalovacího motoru a elektromotoru. Spalovací motor se spustí například při jízdě do kopce nebo při rychlém startu. Elektromotor v takové chvíli není efektivní a má nepřiměřeně vysokou spotřebu. Při jízdě ve městě a v kolonách naopak dokáže citelně ušetřit. Obě technologie se tak inteligentně doplňují - kromě nižších emisí je to jedna z hlavních výhod hybridního auta. Spalovací motor nemusí být v případě hybridního pohonu ani nijak zvlášť efektivní - stačí cca 35 % běžné výkonnosti.

Cena hybridního auta

Kvůli použitým technologiím je cena hybridních aut poměrně vysoká. Tuto nevýhodu však hybridy dohánějí vysokou životností a nižší spotřebou paliva.

Spotřeba hybridu

Spalovací motor je efektivní při jízdě do kopce, vyšších rychlostech a jízdě po dálnici. Elektromotor se hodí při jízdě po městě, popojíždění v kolonách a nižších rychlostech. Spotřeba je tedy co nejekonomičtější díky rozdělení rolí jednotlivých pohonů.

Tip: Pokud jste spíše zastánci vozů se spalovacími motory, a to zejména těch vyrobených v USA, přečtěte si více o poruchách automatických převodovek. Předejdete tak možným budoucím výdajům.

Dělení hybridních aut

? Mild Hybrid - poloviční hybrid - využívá převážně spalovacího motoru, elektromotor asistuje. Dokáže vytvářet rekuperaci při brždění. Jízda je dynamičtější než u vozů s jedním typem pohonu a díky elektromotoru má až o 10 % nižší emise CO2.

? Full hybrid - dva plnohodnotné motory, které dokáží hrát stejně významnou roli. Mohou fungovat samostatně nebo dohromady, což činí jízdu efektivní vzhledem k momentálním terénním podmínkám. Baterie dobíjí při brždění, není třeba dobíjet z elektrické sítě. Disponují dlouhou životností.

? Plug-in hybrid - rozdíl od full hybridu je v nabíjení ze zásuvky, která je v tomto případě možná.

Hybridní motory měly dříve problémy se vzájemnou kompatibilitou pohonů a s technickými potížemi, které jejich spojení přinášelo. Dnes už je naštěstí realita jinde, a tak jejich jedinou nevýhodou zůstává vysoká cena. Technologický pokrok ji však v budoucnu srazí dolů.

LPG a CNG

Z alternativních paliv v autodopravě je u nás nejrozšířenější LPG (zkapalněný ropný plyn známý jako propan-butan). V jeho prospěch mluví zejména menší pořizovací cena auta, nižší spotřební daň a hustá síť čerpacích stanic - v celé ČR je jich už okolo 1000 oproti CNG, kterých je kolem 200 (nepočítáme domácí a firemní plničky). Stanice ale stále přibývají jak pro LPG, tak pro CNG. Velkou nevýhodou LPG je nemožnost parkování v jakékoliv podzemní garáži.

Nižší emise, menší uhlíková stopa

LPG i CNG zanechávají nižší emise i uhlíkovou stopu (v tomto vede hlavně CNG), než například benzín. Nevýhoda LPG je, že se nejedná o obnovitelný zdroj, přece jen je to zpracovaná ropa, která se jednou vytěží. CNG je stlačený zemní plyn, který se vyrábí z přírodních odpadů. Nejen že se zužitkuje odpad, ale jeho zásoba je de facto nekonečná. Emise CNG jsou o 20-25 % nižší než u benzinového motoru. CNG je jedno z možných biopaliv, občas se mu říká bioplyn a jeho vyčištěnější formě biometan (nebo BioCNG).

CNG bývá oproti LPG levnější i kvalitnější

CNG lze tak trochu považovat za vyspělejšího nástupce LPG. Je tišší, ekologičtější a bezpečnější než LPG i další kapalné pohonné hmoty. Je to plynná látka lehčí než vzduch - při úniku se jednoduše odvětrá a nedojde k jeho nahromadění jako v případě LPG, kde následně hrozí riziko výbuchu. S autem lze parkovat v garážích splňujících příslušné technické normy s povolením vjezdu pro vozidla CNG.

Ačkoliv obecně jsou CNG varianty aut dražší než jejich benzínové a dieselové protějšky, některá konkrétní auta už dnes vyjdou na stejnou nebo podobnou cenu (například Škoda Octavia). Velký rozdíl je pak v ceně paliva, která u LPG vychází asi 40 % levněji, v případě CNG to může být ještě o 20 % méně (obecně se uvádí, že 1 kilometr jízdy s CNG vychází zhruba na 1 korunu!).

Průměrná cena LPG: 14 Kč/l.

Průměrná cena CNG: 26,34 Kč/kg (zdá se být dražší, ale vzhledem k efektivní spotřebě vychází levněji).

TIP: Že se alternativním pohonům daří, se můžete dočíst třeba v článku o růstu prodejů ojetin na CNG.

Přestavba auta na LPG nebo CNG

Přestavba auta na CNG stojí okolo 50 000 Kč a vyžádá si část místa v zavazadlovém prostoru. Montáž LPG do auta může být až o 30 000 Kč levnější a žádné místo v kufru nepotřebuje, ale vyplatí se jen v případě benzinových aut - u naftových motorů úsporu nepřináší.

TIP: Zvažujete přechod na alternativní pohon? Přečtěte si více o tom, co obnáší přestavba vozu na LPG, a zjistěte, s jakou cenou máte počítat.

Tabulka srovnání výhod a nevýhod LPG a CNG

Výhody LPG

Výhody CNG

+ Hustá síť čerpacích stanic

+ Bezpečnější, levnější a kvalitnější než ostatní pohonné hmoty (kromě elektřiny)

+ Méně nákladná přestavba auta

+ Některá auta stojí tolik, co jejich dieselové protějšky

+ Přestavba neubírá zavazadlový prostor

+ Obnovitelný zdroj (BioCNG se vyrábí vyloženě z odpadů)

+ Možnost ekonomicky velice výhodného přechodu na CNG v nákladní/autobusové dopravě

+ Možnost parkovat v podzemních garážích s označením CNG

Nevýhody LPG

Nevýhody CNG

- Nejedná se o obnovitelný zdroj

- Nákladná přestavba

- Nemožnost parkování v podzemní garáži

- Síť čerpacích stanic zatím omezená

- Při přestavbě z dieselového motoru nepřináší úspory

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů