Středa, 24. dubna 2024

Rozhovor s farmářem - Jaroslavem Lenhartem ze Svobodného statku na soutoku

Rozhovor s farmářem - Jaroslavem Lenhartem ze Svobodného statku na soutoku

Jaroslav Lenhart je hlavní zahradník a statutár společnosti Svobodný statek na soutoku, který (jak se píše na webu), s neúnavným idealismem pracuje pro statek i na statku.... V čem tkví jedinečnost lahůdkové chilli pasty, se kterou statek zvítězil v soutěži Česká biopotravina roku 2020 v kategorii Biopotraviny rostlinného původu? Proč je statek takovou Českou Itálií a proč méně znamená více se dozvíte v rozhovoru.

Jaroslave, představte nám prosím v krátkosti Svobodný statek na soutok, jak dlouho jej provozujete?

Svobodný statek na soutoku je obecně prospěšná společnost, která hospodaří na soutoku Starého Ohře s Labem v Českých Kopistech. Je to společnost založená za účelem obnovy kulturní krajiny a postavení zemědělce ve společnosti komunity, která se zároveň věnuje biodynamickému a ekologickému zemědělství.

Kolem roku 2013 jsme převzali tehdejší zemědělskou činnost provozovanou pod záštitou Camphillu České Kopisty, z kterého jsme vzešli a rozjeli jsme obchod.

Nabízíme zeleninu v bio kvalitě a další výrobky, které vznikají převážně ruční prací přímo na statku.

Co to vlastně je camphillské společenství? Na jakém principu staví?

Koncept fungování je odvozen od camphillské ideje, jejímž poselstvím je spolužití s lidmi se speciálními potřebami. Na jednom místě tak spolu žijí a pracují lidé s a bez mentálního handicapu, kteří se navzájem podporují. Camphillské komunity často bývají na ekologickém statku, v areálu bývá několik řemeslných dílen, společně se slaví slavnosti v koloběhu roku.

Hospodaří v camhillském společenství v Česku více farem?

V Čechách jsme jediní s touto nálepkou. Jsou tady instituce, které se nějakým způsobem blíží tomuto směru, ať už jde o některé komunitní zahrady nebo Chráněná bydlení. Ale ten camphillský přesah spolužijícího společenství do sociálního farmaření, tam si myslím, že tímto směrem nikdo jiný zatím nejde.

Kolik pěstujete celkem plodin?

Pěstujeme kolem 40 druhů zeleniny a ovoce, celkově kolem nějakých 150 odrůd.

To je poměrně úctyhodné množství...

Jednou z našich idejí je pěstovat širokou diverzitu plodin. Aby se odběratelé seznámili i s jinými odrůdami a druhy než najdou v supermarketu. Pomáhá nám v tom umístění - Svobodný statek na soutoku leží 140 metrů nad mořem, u řeky. Jsme taková Česká Itálie. Máme zde hodně slunečných dnů, hodně teplo a velmi úrodné podloží, takže si můžeme dovolit pěstovat venku velkou část roku a to i teplomilné plodiny

Na jak velké ploše hospodaříte? Máte nějaké zásady při pěstování?

Máme asi 11 ha, z čehož obhospodařujeme čím dál menší výměru, abychom nechali jednotlivé části víc odpočívat, odplevelovali je a abychom stíhali, protože pěstujeme velmi náročné plodiny, jako jsou košťáloviny, papriky, dýně. Takže potřebujeme mít prostor, aby se to střídalo. Jinak dodržujeme všechna pravidla (zásady) ekologického zemědělství a snažíme se o co největší míru ruční práce, kterou zvládneme.

Aktuálně se snažíme nejenom vypěstovat a prodat, ale vypěstovat, zpracovat a prodat. Tedy, že tam máme nějakou přidanou hodnotu.

Nabídka produktů na vašem webu je opravdu široká. Sami pěstujete desítky plodin a řadu produktů vyrábíte...

My se snažíme udržet celoročně nabídku zeleniny, což si myslím, že jako farmáři jsme jedni z mála, kteří udržují ten prodej celoročně. S tím, že část (cca osminu odbytu) překoupíme od našich kolegů. Většinou se jedná o zeleninu pro uskladnění, které nevypěstujeme tolik a ani nechceme, jelikož nemáme dostatečné skladovací prostory.

V kolika zaměstnancích takový nápor práce zvládáte?

Máme okolo 10 lidí, kteří se kolem statku celoročně točí, plus pak máme nějaké tři sezónní brigádníky. A pak máme dobrovolníky jak individuální, tak i třeba různé školní skupiny. Snažíme se nějakou živou formou zapojit i veřejnost, jak širokou, tak i takovou, která má k zemědělství blízko.

Vaše lahůdková chilli pasta se stala vítězem v kategorii Biopotraviny rostlinného původu. Řekněte nám o tomto výrobku více.

Protože máme rádi pálivé, vymysleli jsme chili pastu. Papričky jsou pěstované u nás venku. Na téhle pastě (loňské vítězné pozn. redakce) je zajímavé, že k její výrobě jsme ze začátku používali meruňková povidla (též naší výroby). Loni se neurodily meruňky, takže jsme museli vymyslet alternativu a vyzkoušeli jsme přidat umeboshi, která vyrábíme po česku z myrobalánů.

Kdy byla vaše lahůdková chilli pasta uvedena poprvé na český trh? A do čeho byste pastu doporučil?

V roce 2016. Je lahodná jak do jídla, tak ve slabé vrstvě na chleba.

Součástí hodnocení soutěže Biopotravina roku je i příběh značky a marketing. Jaké marketingové nástroje využíváte? Na co se v propagaci nejvíce zaměřujete?

Všechny naše PR aktivity směrem ke koncovým odběratelům jsou směřovány do úzké komunity, která nás obklopuje (KPZ- komunitou podporované zemědělství) U nich se snažíme vzbuzovat povědomí o veškeré naší činnosti a způsobu hospodaření, aby věděli, co nákupem nebo spoluprací podporují. V této úzké skupině je kolem 500 odběratelů. Také máme týdenní newsletter, kde máme kolem 3000 odběratelů, který je napojený na statkový eshop.

Do širšího okruhu pak komunikujeme přes Facebook, a zaměřujeme se i na propagaci naší neziskové činnosti.

Mimoto se snažíme produkty propagovat přes naše prostředníky - překupníky, velkoobchody, maloobchody. Snažíme se s nimi budovat osobní vztahy, abychom komunikaci neměli závislou jen na sociálních sítích.

V čem vidíte smysl BIO potravin a proč by měli lidé dávat přednost BIO produktům?

Já vždycky říkám, že je to nějaká alternativa, která se vymezila vůči konvenčnímu pěstování a dokázala to dotáhnout až do právní podoby. A dokud nemáme lepší prostředky, tak je to velmi dobrý nástroj.

Dle mého je označení BIO nejdůvěryhodnější značka v českém prostředí, za kterou je možné se postavit, má nástroje jako certifikace a kontroly takového charakteru, že to nejde lehce obejít. Značka by kromě jiného měla zaručovat, že při pěstování nedochází ke zneužívání životního prostředí, ba naopak, mělo by docházet k jeho zlepšování.

Poslední měsíce tady bojujeme s pandemií koronaviru. Dotkla se vás nějak?

Myslím, že nedotkla. Nezaznamenali jsme žádný úbytek v prodejích, ani se nás nedotkla z distribučního hlediska. Mohli jsme vyvážet i nakupovat v Německu, kde spolupracujeme s několika farmami a nakupujeme biosazenice. Též personální oblast zůstala nedotčená, jelikož nejsme zavislí na levné pracovní síle z východu jako běžné konvenční farmy, ale spolupracujeme s lidmi z okolních vesnic, případně z Prahy.

Překvapilo mě i kolik jsme loni zvládli akcí. Z našeho plánu se uskutečnilo 70% akcí pro veřejnost. Podařilo se nám trefit do termínů, kdy to bylo možné.

Čeká vás teď něco nového? Plánujete do budoucna nějaké další zajímavé produkty?

Díky projektu z Evropské unie (Operační projekt zaměstnanost - podpora sociálního podnikání) jsme založili nový eshop, prostřednictvím kterého můžeme zasílat naše zboží po celé ČR - tak to je taková změna pro nás. V rámci tohoto projektu vzniká celý nový prostor Zpracovny, který budeme zajíždět a hledat nové odbytové kanály.

Začínáme vyrábět první BIO české kimči. Budeme mít dvě řady - méně a více pálivé. A také chceme letos začít dělat čerstvá sezónní pesta.

Proč by se ekologičtí zemědělci měli přihlásit do soutěže Česká biopotravina? Co vám vítězství přineslo?

To gró, co nám to přineslo bylo ocenění naší práce pro lidi ze zpracovny a to nejen vývojového týmu, ale i pro zaměstnané lidi se speciálními potřebami, které se na výrobě podílí, aby viděli, že jejich práci oceňujeme nejen my, ale může chutnat širší veřejnosti.

Jaroslav Lenhart

ředitel společnosti, hlavní zahradník

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů