zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Recyklace autobaterií

26.09.2000
Odpady
Recyklace autobaterií
Spotřeba autobaterií se u nás dosud nijak zvlášť nesleduje.
Autobaterie je jedním z důležitých komponentů automobilu. Současné baterie mají propracovanou konstrukci, výborné parametry a dlouhou životnost. Přesto však není doba jejich používání nekonečná a každá baterie jednou přestane být funkční. Zároveň ale vyvstane problém, co s ní? Jak se jí zbavit? Tradiční český výrobce startovacích autobaterií Akuma,a.s., ve spolupráci se svými dealery, nabízí řešení. Počet autobaterií v ČR jednoznačně stoupá. Úměrně zvýšujícímu se počtu motorových vozidel. Spotřeba autobaterií se u nás dosud nijak zvlášť nesleduje. Nesleduje se také, kde nefunkční, staré autobaterie skončí. Mnozí majitelé takových baterií se jejich likvidací příliš nezatěžují. Přinejlepším ji vyhodí do popelnice, v horším případě do potoka nebo na divokou skládku na kraji lesa. Přitom autobaterie jsou jednoznačně nebezpečným odpadem. Většina z nich je olověných, a právě olovo může při lehkovážném zbavení se vysloužilé baterie způsobit životnímu prostředí nemalé škody. Všeobecná snaha výrobců autobaterií nahradit olovo méně škodlivou látkou je zatím neúspěšná, takže nejšetrnější likvidační metodou je v současnosti recyklace opotřebovaných autobaterií. Maximální ochrana životního prostředí je jednou z dlouholetých snah Akumy,a.s., která baterie nejenom vyrábí, ale stará se i jejich odbornou likvidaci. Spotřeba olova se v České republice pohybuje okolo 26 tisíc tun ročně a vyrábí se u nás pouze na jednom místě - v Kovohutích Příbram. Tato huť získává výchozí surovinu už od roku 1973 výhradně recyklací vyřazených akumulátorových baterií a z použitých kabelů. Je tu však problém. Výrobní závod se chová ekologicky, ale jeho kapacita je dnes využita pro ČR jen ze tří čtvrtin. Odborníci vidí problém hlavně v malé účinnosti sběru nefunkčních akumulátorů. V současnosti se totiž daří vracet na druhotné zpracování pouze 65% všech opotřebovaných akumulátorů. Celkový obsah olova v průměrné akumulátorové baterii je téměř 55%. Člověk nemusí být ani brilantním počtářem, aby mu bylo zřejmé, jaké množství škodlivého olova se takto dostane do volné přírody a co může napáchat. V příbramských Kovohutích, jejichž sesterskou společností je mladoboleslavská Akuma,a.s., byla vybudována nová šachtová pec, která splňuje náročné požadavky na ochranu životního prostředí. Její kapacita dokonce o 20% převyšuje odhadované množství akumulátorů v tuzemsku a podnik bude možná při nedostatku muset baterie i dovážet. Jednou z aktivit společnosti Akuma je proto sběr starých opotřebovaných autobaterií u všech svých prodejců a servisních partnerů. U každého jejich prodejce by proto měl zákazník najít nejen nové autobaterie, ale i kontejnery na vyřazené akumulátory. Sběr autobaterií je pro zákazníka zatím bezplatný. Chceme-li využívat ekologicky šetrně výhod automobilů, musíme se vypořádat s tím, že se opotřebované startovací autobaterie budou vracet tam, odkud v podstatě vzešly - do Kovohutí . Naše firma LUKE elektric vlastní oprávnění k nakládání s těmito odpady a všem svým zákazníkům nabízíme odvoz a následnou likvidaci bezplatně ( u pravidelných a velkých odběrů možnost výkupu ), stejně jako vystavení protokolů o provedené likvidaci. Zdroj: www.luke.cz
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí