Pátek, 19. dubna 2024

Odpadky zůstávají u závor

To, co dříve končilo v lese, zůstane u závor, a je pro nás snadnější to uklidit
Odpadky zůstávají u závor
Křtiny - Ani bíločervené závory uzamčené na klíč, které uzavírají všechny cesty vedoucí do desetihektarových lesů Školního a lesního podniku Křtiny na Blanensku i na Brněnsku, nezajistí, aby byl v lese pořádek. Na začátku lesních cest, hned u červenobílých zábran, totiž lidé nejčastěji odkládají ojeté pneumatiky, igelitové tašky plné odpadků, umělohmotné lahve, leckde i použité baterie do aut. Přesto si lesníci závory chválí. "Cílem závor bylo zamezit nežádoucímu pohybu cizích vozidel po lesních cestách. Díky závorám nedochází ke krádežím sazenic nebo dřeva. Závory také brání tomu, aby lidé odpady vyváželi do hloubi porostů," vysvětlil Pavel Mauer ze Školního lesního podniku Masarykův les ve Křtinách. "Závory se osvědčily i u odpadků. To, co dříve končilo v lese, zůstane u závor, a je pro nás snadnější to uklidit." Odpadky u závor na lesních cestách zpozoroval i vedoucí referátu životního prostředí blanenského okresního úřadu Jaroslav Chyba. "I když to vyzní cynicky, z praktického hlediska je to lepší, než kdyby odpad lidé vozili do lesa. Takto se to snadněji odklidí. Rozhodně to ale není ideální stav," řekl Chyba. Závory na lesních cestách chápe jako ochranu lesa v zájmu jeho vlastníka. "Zda to pomáhá, to musí vyhodnotit právě vlastník." Na závory u lesních cest si postupně zvykají i obyvatelé obcí, kteří proti nim v minulosti protestovali. "Samozřejmě, že já - podobně jako další občané - závory nevidím rád. Cesty uzavřené závorami nepůsobí dobrým dojmem. Cyklisté, kteří stezky přes les využívají, závory objedou, turisté je obejdou. Problémy však vznikají místním lidem, kteří do lesa jezdí pro dřevo, když ceny plynu jdou nahoru a je snaha si pomoct a topit zase dřevem a uhlím," poznamenal starosta Habrůvky Karel Kalandra. Po dohodě s lesníky si sice lidé mohou půjčit od závor klíče, je to však zbytečná komplikace. Lidé, kteří chtějí do lesa vjet autem, nakonec stejně použijí násilí - přeřežou zámek nebo závoru odstraní. "Máme asi čtyřicet závor, ročně na jejich opravy vynakládáme dvacet až třicet tisíc. Některé závory dokonce vandalové vytrhli z betonového základu. Přesto jsou náklady na opravy nesrovnatelně nižší než odklízení černých skládek nebo opravy lesních cest," přiblížil Mauer. Uražené zámky bývají podle lesníků pravidelně na cestách, které jsou přirozenou spojnicí mezi obcemi. Nejproblematičtější cestou je silnice kolem řeky Svitavy z Blanska do Adamova, problémy máme v příměstských částech Brna, například mezi Mokrou Horou a Soběšicemi. Na těchto cestách tak řidiči mohou natrefit na společné hlídky pracovníků Školního lesního podniku a dopravního inspektorátu. Zdroj: Mladá fronta Dnes
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů