Čtvrtek, 25. dubna 2024

Napříč Poodřím možná povede vodní cesta

Napříč Poodřím možná povede vodní cesta
V územních plánech se dá vyčíst ledasco. Například to, že napříč CHKO Poodří možná povede vodní cesta. Plavební kanál nazývaný Dunaj-Odra-Labe existuje sice jen teoreticky, přesto se s jeho výstavbou do budoucna stále počítá. Proti mamutí stavbě se bouří především ochránci přírody. Pro unikátní přírodní útvar na severu Moravy, který ocenila také EU, by kanál mohl znamenat smrtelnou ránu. Více už Martin Knitl. Plavební kanál by měl spojovat území tří států, ČR, Polska a Rakouska. Nejde přitom o nic nového. První nákresy se už objevily v 17.století. znovu byly oprášeny usnesením vlády z roku 1996. Trasa kanálu figuruje v katastrálních mapách, jako tzv.územní rezerva. Ladislava Hamplová z CHKO Poodří se netají tvrdou kritikou. Nechápe, proč ČR stále o této stavbě uvažuje. Ladislava Hamplová: Já si opravdu v tom rovinatém Poodří nedovedu představit, že by stály násypné hráze, někdy místy až 32 metrů, kanál široký 70 - 100 metrů, že by vyrostlo něco, co se dá přirovnat desetipatrovému paneláku. Na druhou stranu by ale kanál, jakožto plavební cesta, zajistil lepší dopravu těžkých nákladů, a tedy i oživení ekonomiky. A také menší ekologickou zátěž ve srovnání s pozemní dopravou. Podpora kanálu ale zajistila například ekonomickému ministrovi Miroslavu Grégrovi titul \"Ropák roku\". Pokud by se totiž našel investor, začne se zřejmě stavět. Tuto skutečnost nevylučuje ani náměstek ministra životního prostředí Josef Běle. Ve svých prognózách je ovšem opatrný. Josef Běle: Já se domnívám, že není ještě definitivně rozhodnuto na politické úrovni, jestli se bude realizovat ta stavba. Není nám lhostejné, že by měl vést ten kanál přes velkoplošné chráněné území Poodří. Miroslav Fabián ze Sdružení pro obnovu severní Moravy a Slezska více méně zastupuje ministerstvo dopravy v této věci. Poukazuje na to, že splavněním Odry by se vyřešila i protipovodňová opatření. Jak říká, prioritou je splavnění Odry v česko-polském pohraničí. Věří přitom, že se s ochránci přírody dohodne. Miroslav Fabián: Zcela jistě dojde k přesnějšímu jednání i s těmi ekology, protože tam jsou ta řešení v alternativách a jsou prostě dělána tak, aby se to přírody, v negativním slova smyslu, nedotklo. Nikdo zatím jasně neřekl, co by mohlo skutečně na řece Odře vzniknout. Ekoložka Ladislava Hamplová to nechápe, především ve vztahu k EU. Ladislava Hamplová: Jestliže EU klade takový důraz na ochranu přírody, tak jestli by EU území, které sama uzná jako mimořádně významné, také odepsala pro realizaci kanálu. Zatím lze říci jediné. Plavební cesta Poodří bude ještě dlouho tématem diskusí. Jestliže se ale později najde vhodný investor, bude jistě zajímavé sledovat, jak a zda se všichni nakonec dohodnou. Martin Knitl Zdroj: Český rozhlas
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů