Akustická zástěna proti hluku letadel
Francouzská firma vyvinula aktivní ochranu proti hluku. Nabízí podobnou ochranu
jako protihlukové stěny, ale působí i tam, kde protihlukové stěny nelze
postavit. Získala dva mezinárodní patenty. Dopravní hluky jsou hlavním zdrojem
hlukového zatížení, kterým trpí všichni obyvatelé průmyslových zemí. To vyvolává
stále se zvyšující požadavky na ochranu. V podstatě se postupuje dvěma směry.
Lepším zvukovýrn utěsněním budov a stavěním hlukových zábran okolo dálnic a
železnic. Dosud prakticky neřešitclným problémem zústává hluk letadel v
blízkosti letišť. [\"./obrazky/BOEING2.jpg\"]Navrhovaná inovace vychází z
principu, že proti rušícímu hluku je vysíláno vlnění, které odráží, nebo
pohlcuje přicházející vlnění. Systém pracuje tak, že přicházející rušivé vlnění,
přímé i odražené, je identitikováno mikrofony, a to co do směru i kmitočtu.
Informace je vedena do elektronické řídící jednotky, která nabudí antihlukové
zdroje, cožjsou reproduktory, napájené sběrnicí. Nabudí je tak, aby vzniklé
vlnění pohlcovalo, nebo odráželo přicházející rušivé vlnění. Za těchto podmínck
antihlukové zdroje nejsou slyšet. Podle patentovaného principu jsou tyUo zdroje
spojovány do hnízd, aby se zvětšila šířka pásma pro danou vzdálenost mezi
zdroji, a to podle příslušných řídicích aIgoritmů. Technologie může být užita
pro různé způsoby ochrany. Současný dosahovuný útlum je až 20dB/1 kHz. Firma
nyní hledá průmyslové partnery k převzetí technologie a její zavedení na trh,
ovšem souběžně bude ještě nazbytná podpora běžícího vývoje. Předpokládá se, že
bude trvat asi 3 roky, včetně postavení pilotní instalace na vhodném místě.
Projekt je zčásti financován národními francouzskými agenturami. e-mail:
dodet@rhone-alpes.cci.fr
Francouzská firma vyvinula aktivní ochranu proti hluku. Nabízí podobnou ochranu jako protihlukové stěny, ale působí i tam, kde protihlukové stěny nelze postavit. Získala dva mezinárodní patenty.
Dopravní hluky jsou hlavním zdrojem hlukového zatížení, kterým trpí všichni obyvatelé průmyslových zemí. To vyvolává stále se zvyšující požadavky na ochranu. V podstatě se postupuje dvěma směry. Lepším zvukovýrn utěsněním budov a stavěním hlukových zábran okolo dálnic a železnic. Dosud prakticky neřešitclným problémem zústává hluk letadel v blízkosti letišť. Navrhovaná inovace vychází z principu, že proti rušícímu hluku je vysíláno vlnění, které odráží, nebo pohlcuje přicházející vlnění. Systém pracuje tak, že přicházející rušivé vlnění, přímé i odražené, je identitikováno mikrofony, a to co do směru i kmitočtu. Informace je vedena do elektronické řídící jednotky, která nabudí antihlukové zdroje, cožjsou reproduktory, napájené sběrnicí. Nabudí je tak, aby vzniklé vlnění pohlcovalo, nebo odráželo přicházející rušivé vlnění. Za těchto podmínck antihlukové zdroje nejsou slyšet. Podle patentovaného principu jsou tyUo zdroje spojovány do hnízd, aby se zvětšila šířka pásma pro danou vzdálenost mezi zdroji, a to podle příslušných řídicích aIgoritmů. Technologie může být užita pro různé způsoby ochrany. Současný dosahovuný útlum je až 20dB/1 kHz.
Firma nyní hledá průmyslové partnery k převzetí technologie a její zavedení na trh, ovšem souběžně bude ještě nazbytná podpora běžícího vývoje. Předpokládá se, že bude trvat asi 3 roky, včetně postavení pilotní instalace na vhodném místě. Projekt je zčásti financován národními francouzskými agenturami.
e-mail: dodet@rhone-alpes.cci.fr
Sdílet článek na sociálních sítích