Alternativní doprava nemá v Plzni zelenou
Město Plzeň nedodržuje své platné Zásady dopravní politiky. Přes proklamovanou
podporu „prostorově a ekologicky méně náročných druhů dopravy“ je při
rozdělování finančních prostředků upřednostňováno budování kapacitních
komunikací uvnitř města. V rámci Dnů alternativní dopravy dnes začala distribuce
pohlednic, kterými mohou občané apelovat u primátora města Plzně na dodržování
Zásad dopravní politiky města Plzně a zvýšení podpory alternativní dopravy.
Zásady dopravní politiky města Plzně Rada města Plzně schválila 25.6.1996 Zásady
dopravní politiky města Plzně, kde se v bodě 2 - Preference a vzájemné vztahy -
můžeme dočíst: „V zájmu co možná nejefektivnějšího využití omezených
prostorových i finančních možností města při současné minimalizaci negativních
dopadů budou důsledně podporovány prostorové a ekologicky méně náročné druhy
dopravy. Cílem je zachování co největšího podílu hromadné dopravy a zvýšení
podílu cyklistické, eventuálně i pěší dopravy na celkovém objemu dopravy.“ Jak
to však vypadá ve skutečnosti? Byla postavena několik nových kapacitních
komunikací (např. ulice U Trati, Sukova, dokončuje se přemostění hlavního
nádraží). Nevznikla žádná nová tramvajová nebo trolejbusová trať, vozy MHD na
hlavních linkách jsou ve špičkách přetížené (vozidla jsou obsazována na více než
100 % obsaditelnosti). Zavedení integrovaného dopravního systému nepřineslo,
mimo změny cen, žádné výrazné změny v hromadné dopravě (nedošlo ke zlepšení
nabídky spojů, lepší návaznosti, zavedení společného informačního systém atd.).
Nové cyklostezky jsou budovány v minimálním rozsahu, většinou při rekonstrukci
nějaké komunikace, neexistuje ani základní funkční síť, která by spojovala
centrum města s předměstími. Pěší zóna v Dominikánské ulici byla přeměněna na
silnici. „Postoj magistrátu města Plzně, který na jedné straně deklaruje podporu
hromadné dopravy, cyklistiky a pěší chůze a ve skutečnosti přednostně buduje
magistrály pro automobily, se mi jeví jako pokrytectví,“ říká Vít Roušal,
místopředseda Dětí Země a vedoucí plzeňské pobočky. „Pokud nechceme v Plzni
další nárůst automobilové dopravy, je třeba začít se skutečnou podporou
alternativních druhů dopravy,“ doplňuje Roušal. Hrozí indukce dopravy Pokud se
nezmění přístup města k problémům vnitroměstské dopravy a dále se budou
prioritně budovat nové komunikace namísto podpory šetrnějších druhů dopravy, lze
očekávat vznik tzv. indukované dopravy. Indukci dopravy lze popsat jako: „vztah
přímé úměry mezi kapacitou dopravní infrastruktury a objemem dopravy. Čím více
prostoru danému druhu dopravy poskytneme, tím větší bude jeho podíl. Jinými
slovy, každá nová silnice má potenciál přitahovat automobilovou dopravu a
zvyšovat po ní poptávku.“ Zdroj: Tisková zpráva Dětí Země
Město Plzeň nedodržuje své platné Zásady dopravní politiky. Přes proklamovanou podporu „prostorově a ekologicky méně náročných druhů dopravy“ je při rozdělování finančních prostředků upřednostňováno budování kapacitních komunikací uvnitř města. V rámci Dnů alternativní dopravy dnes začala distribuce pohlednic, kterými mohou občané apelovat u primátora města Plzně na dodržování Zásad dopravní politiky města Plzně a zvýšení podpory alternativní dopravy.
Zásady dopravní politiky města Plzně
Rada města Plzně schválila 25.6.1996 Zásady dopravní politiky města Plzně, kde se v bodě 2 - Preference a vzájemné vztahy - můžeme dočíst: „V zájmu co možná nejefektivnějšího využití omezených prostorových i finančních možností města při současné minimalizaci negativních dopadů budou důsledně podporovány prostorové a ekologicky méně náročné druhy dopravy. Cílem je zachování co největšího podílu hromadné dopravy a zvýšení podílu cyklistické, eventuálně i pěší dopravy na celkovém objemu dopravy.“
Jak to však vypadá ve skutečnosti? Byla postavena několik nových kapacitních komunikací (např. ulice U Trati, Sukova, dokončuje se přemostění hlavního nádraží). Nevznikla žádná nová tramvajová nebo trolejbusová trať, vozy MHD na hlavních linkách jsou ve špičkách přetížené (vozidla jsou obsazována na více než 100 % obsaditelnosti). Zavedení integrovaného dopravního systému nepřineslo, mimo změny cen, žádné výrazné změny v hromadné dopravě (nedošlo ke zlepšení nabídky spojů, lepší návaznosti, zavedení společného informačního systém atd.). Nové cyklostezky jsou budovány v minimálním rozsahu, většinou při rekonstrukci nějaké komunikace, neexistuje ani základní funkční síť, která by spojovala centrum města s předměstími. Pěší zóna v Dominikánské ulici byla přeměněna na silnici.
„Postoj magistrátu města Plzně, který na jedné straně deklaruje podporu hromadné dopravy, cyklistiky a pěší chůze a ve skutečnosti přednostně buduje magistrály pro automobily, se mi jeví jako pokrytectví,“ říká Vít Roušal, místopředseda Dětí Země a vedoucí plzeňské pobočky. „Pokud nechceme v Plzni další nárůst automobilové dopravy, je třeba začít se skutečnou podporou alternativních druhů dopravy,“ doplňuje Roušal.
Hrozí indukce dopravy
Pokud se nezmění přístup města k problémům vnitroměstské dopravy a dále se budou prioritně budovat nové komunikace namísto podpory šetrnějších druhů dopravy, lze očekávat vznik tzv. indukované dopravy. Indukci dopravy lze popsat jako: „vztah přímé úměry mezi kapacitou dopravní infrastruktury a objemem dopravy. Čím více prostoru danému druhu dopravy poskytneme, tím větší bude jeho podíl. Jinými slovy, každá nová silnice má potenciál přitahovat automobilovou dopravu a zvyšovat po ní poptávku.“
Zdroj: Tisková zpráva Dětí Země
Sdílet článek na sociálních sítích