zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zachraňte školní zahrady!

26.06.2002
Zemědělství
Zachraňte školní zahrady!
Ve dnech 31. května až 2. června 2002 proběhl ve Středisku pro vzdělávání a výchovu v přírodě na Chaloupkách již pátý seminář o školních zahradách. Zúčastnili se jej pedagogové z celé republiky, z Vrchlabí, Pardubic, Rokycan, Chrudimi, Olomouce, Frenštátu p/R, Brna, Prachatic, Prahy a z regionu Vysočina. Opakování tohoto semináře si vyžádala situace akutního ohrožení existence školních zahrad ve většině škol naší republiky. Hostem tohoto semináře byla i paní Ing. Heidemarie Artner z rakouského spolku EUPRI, která nás seznámila s projektem dolnorakouské vlády Naturgarten – Přírodní zahrada, který je rozšiřován v rámci přeshraniční spolupráce i do našich příhraničních regionů. V projektu “Příroda ve škole – školní přírodní zahrada” chceme tyto zkušenosti zpřístupnit i pro naše školy. V Rakousku nyní vynakládají nemalé prostředky k obnovení přírodních školních zahrad, které v minulosti lehkovážně ztratili. Zástupce ministerstva školství pan PaedDr. Karel Tomek nás seznámil s novými trendy v dlouhodobých záměrech vývoje výchovně vzdělávací soustavy, kde učebna v přírodě má své nezastupitelné místo stejně jako tělocvična nebo počítačová učebna. Během tohoto semináře se účastníci seznámili s různými metodami a technikami roubování ovocných dřevin, zdravým způsobem stravování a zpracování zahradní produkce panem Josefem Svobodou. Možnosti biologické ochrany a zásady správného střídání plodin a smíšených kultur vysvětlila Ing. Jana Kotoučková. Velkou inspirací byly ukázky výukových hodin zeměpisu, matematiky a botaniky přímo v zahradě Chaloupek. Inspirativní byly i diapositivy alternativních struktur vhodných i pro školní zahrady realizované a pedagogicky využívané v brněnské Lipce. Diskutované problémy jsme shrnuli do několika bodů: Co je to školní zahrada?  přírodní učebna  prostor pro získávání pracovních dovedností  možnost sledovat, jak něco roste od semínka  pozorování vzájemných vztahů mezi organismy  prevence patogenních jevů ve společnosti  pozorování diverzity (plané i kulturní rostliny)  mezipředmětové využití  změny v přírodě v průběhu roku  konfrontace s realitou  podpora spolupráce – tvorba třídního kolektivu  ověření teoretických informací z výuky v praxi  možnost osvojení manuální zručnosti všech žáků  možnost odpočinku a relaxace v přírodním prostředí  naučit se pohybovat ohleduplně v přírodě (respektování uliček, záhonů …) Co by měla obsahovat každá přírodní učebna:  plot  ukázky kulturních rostlin /např. léčivé byliny, zeleniny, atd/  kompost  přiměřená travnatá plocha s možností sezení – pro výuku  vodní plocha – i malá  pařeniště  budky, krmítka  cvičná plocha “hliniště” obklopená trávníkem a lavičkami  zdroj pitné vody  nářaďovna  vytyčené plošné a délkové míry  “divočina”  suchá zídka  relaxační kout, přístupný i o přestávce (u školy)  půdní profil sbírka hornin a nerostů  meteorologická budka  školka semenáčů – každé dítě svůj strom  hmatová stezka  houseník  pařez (letokruhy) Co nás bolí:  nevyužívání zahrady pro všechny vyučovací předměty a pro volný čas dětí  nedostatek odborníků – zrušena aprobace pěstitelství na PdF  nedostatek peněz na rostlinný materiál, nářadí, vodu …  nedocenění významu práce učitele, který se stará o zahradu  malý prostor v učebním plánu – nízká hodinová dotace  spolupráce s obcí a rodiči  nechuť samotných dětí k práci  nechuť mnohých učitelů učit mimo školní třídu účastníci semináře Chaloupecká výzva Zachraňte školní zahrady! (Brzy je budete potřebovat!) Na základě informací zástupce Ministerstva školství vyzýváme všechny, kdo mají školní zahradu, aby se jí nezbavovali! V blízké budoucnosti budou tyto plochy využívány jako přírodní učebny, které budou součástí školy stejně jako tělocvična nebo počítačová učebna. Ve dnech 31. května až 2. června 2002 proběhl ve Středisku pro vzdělávání a výchovu v přírodě na Chaloupkách již pátý seminář o školních zahradách. Zúčastnili se jej pedagogové z celé republiky. Zástupkyně rakouského spolku EUPRI (projekt Naturgarten – Přírodní zahrada) varuje: “Udělali jsme chybu, když jsme zrušili školní zahrady a nyní vynakládáme nemalé prostředky na jejich obnovení a snažíme se o jejich přírodní charakter.” Neopakujme tytéž chyby! Účastníci celostátního semináře “Školní zahrady” na Chaloupkách ve dnech 31.5. – 2.6.2002 Podrobněji na: www.chaloupky.cz Podpořte nás na: info@chaloupky.cz
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
ASIO, spol.s r.o.
28
7. 2017
28.7.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí