Výsledky půlroku španělského předsednictví EU v ekologické oblasti
1 Barcelonský summit Očekávání: posílení„Cardiffského procesu“ integrace
ekologické politiky do ostatních sektorů, nové smlouvy podporující udržitelný
rozvoj v EU, vytvoření efektivní metodologie posuzování dopadů z hlediska
udržitelnosti pro veškerou evropskou politiku a legislativu. Hodnocení: neúspěch
- ustoupilo se od zásad z Goteborgu, neučiněno nic pro rovnováhu mezi
ekonomickým růstem na jedné straně a sociálními a ekologickými dopady na straně
druhé. 2. Posílení role EU pro nadcházející jednání na summitu o trvale
udržitelném rozvoji v Johannesburgu Očekávání: kritické posouzení možností
vnější politiky EU přispět k udržitelnému rozvoji v rozvojových zemích, na
přípravných jednáních zformulovat „Global Deal“ - globální díl zodpovědnosti
mezi průmyslovými a rozvojovými státy Hodnocení: překážkou při přípravách na
summit Rio 10 jsou obchodní smlouvy evropských vlád s rozvojovými zeměmi, objem
rozvojové pomoci a neochota zbavit se dotací, poškozujících rozvojové země a
životní prostředí. Stanovisko EK k vnější dimenzi Strategie trvale udržitelného
rozvoje EU je příliš vágní a nevidí souvislosti mezi vnitřní politikou a
sociálními, ekonomickými a ekologickými podmínkami v dalších zemích. Ke
konferenci o rozvoji, konané v Monterrey: 15 členských států se dohodlo na
zvýšení objemu rozvojové pomoci, která je však stále nižší oproti závěrům z Ria
v roce 1992. 3. „Evropa občanů“ Očekávání: rozpoutání diskuse o plnění požadavků
dle Aarhuské úmluvy, uzákonění práva na právní řešení sporů, přijetí zvláštního
nařízení ohledně přístupu k informacím o životním prostředí. Předsednická země
neprojevila zájem o uplatnění práva na spravedlnost ani o prosazení práva na
informace o životním prostředí. Proběhly konzultace o návrzích nové směrnice o
možnostech právního řešení ekologických sporů. 4. Rozšíření EU Očekávání:
předvstupní pomoc měla být poskytována tak, aby ze strukturálních fondů nebyly
financovány činnosti s nepříznivým dopadem na životní prostředí. Očekávalo se
zahájení debaty o změnách společné zemědělské politiky, aby modernizace
zemědělství neměla negativní dopady na ŽP a na rozvoj venkova. Španělsko žádné
kroky ohledně směřování strukturálních fondů nepodnikalo. V oblasti zemědělství
čekalo na návrhy EK. 5. Změny klimatu Očekávání: ratifikace Kjótského protokolu
před summitem v Johannesburgu, částečná dohoda o ekologické daňové reformě,
požadovat, aby všechny členské státy implementovaly národní klimatický plán
založený na domácí politice a domácích opatřeních. - podpis Kjótského protokolu
31.května 2002 - Španělsko jako jeden z největších odpůrců ekologické daňové
reformy spojuje její zavedení s liberalizací energií. 6. Španělský národní
hydrologický plán Očekávání: revize plánu za účasti nevládních organizací, v
současné formě projekt nefinancovat z prostředků EU Přes protesty ze Španělska i
ostatních zemí a stížnosti adresované Evropské komisi prosazuje španělská vláda
realizaci projektu v původní podobě.. 7. Ekologická legislativa Očekávání: ve
směrnici o ekologické zodpovědnosti rozšířit škálu činností s vysokým rizikem
ekologických škod, zahrnout přístup k právu pro NNO a povinné pojištění
ekologických škod. Pozitivní hodnocení: Španělsko prosazuje některá výrazná
zlepšení jako nepřijmout možnost právní obrany výrobců proti zodpovědnosti za
ekologické škody, prosadit povinné pojištění škod tak, aby se z ekologické
zodpovědnosti stal tržní nástroj, oproti návrhu EK rozšířit škálu možných škod
na životním prostředí., rozšířit přístup veřejnosti k právním prostředkům řešení
sporů. 8. Odpadová politika Očekávání: výrazně zlepšit návrh EK týkající se
obalů a podpořit prevenci vzniku odpadů, recyklaci, obnovitelnou energii a
zvýšit recyklační kvóty. Hodnocení: Španělsko zaujalo minimalistický přístup co
se týče revize směrnice o obalech, např. ve věci odpovědnosti výrobců.
Přehlíženy návrhy na zavedení opatření na snížení odpadů. 9. Geneticky
modifikované organismy Očekávání: dodržet moratorium, dokud nejsou v platnosti
pravidla ohledně značení, odpovědnosti apod., odmítnout návrh pozměňující
směrnici 2001/18, snažící se legalizovat nepovolení dovoz GMO Španělsko se
patrně snažilo přenést tyto problémy na další předsednický stát. Moratorium
stále platí, avšak nepokročila diskuse o (ne)bezpečnosti GMO. 10. Veřejné
zakázky Očekávání: začlenění ekologického hlediska do politiky veřejných
zakázek, revize směrnice o veřejných zakázkách tak, aby byly internalizovány
externí náklady EK se nezasazuje o implementaci ekologické politiky. Úplné
hodnocení deseti testů najdete na adrese www.eeb.org
[http://www.eeb.org/publication/Assessment-Spanish-Presidency.pdf.]
1 Barcelonský summit
Očekávání: posílení„Cardiffského procesu“ integrace ekologické politiky do ostatních sektorů, nové smlouvy podporující udržitelný rozvoj v EU, vytvoření efektivní metodologie posuzování dopadů z hlediska udržitelnosti pro veškerou evropskou politiku a legislativu.
Hodnocení: neúspěch - ustoupilo se od zásad z Goteborgu, neučiněno nic pro rovnováhu mezi ekonomickým růstem na jedné straně a sociálními a ekologickými dopady na straně druhé.
2. Posílení role EU pro nadcházející jednání na summitu o trvale udržitelném rozvoji v Johannesburgu
Očekávání: kritické posouzení možností vnější politiky EU přispět k udržitelnému rozvoji v rozvojových zemích, na přípravných jednáních zformulovat „Global Deal“ - globální díl zodpovědnosti mezi průmyslovými a rozvojovými státy
Hodnocení: překážkou při přípravách na summit Rio 10 jsou obchodní smlouvy evropských vlád s rozvojovými zeměmi, objem rozvojové pomoci a neochota zbavit se dotací, poškozujících rozvojové země a životní prostředí. Stanovisko EK k vnější dimenzi Strategie trvale udržitelného rozvoje EU je příliš vágní a nevidí souvislosti mezi vnitřní politikou a sociálními, ekonomickými a ekologickými podmínkami v dalších zemích.
Ke konferenci o rozvoji, konané v Monterrey: 15 členských států se dohodlo na zvýšení objemu rozvojové pomoci, která je však stále nižší oproti závěrům z Ria v roce 1992.
3. „Evropa občanů“
Očekávání: rozpoutání diskuse o plnění požadavků dle Aarhuské úmluvy, uzákonění práva na právní řešení sporů, přijetí zvláštního nařízení ohledně přístupu k informacím o životním prostředí.
Předsednická země neprojevila zájem o uplatnění práva na spravedlnost ani o prosazení práva na informace o životním prostředí. Proběhly konzultace o návrzích nové směrnice o možnostech právního řešení ekologických sporů.
4. Rozšíření EU
Očekávání: předvstupní pomoc měla být poskytována tak, aby ze strukturálních fondů nebyly financovány činnosti s nepříznivým dopadem na životní prostředí. Očekávalo se zahájení debaty o změnách společné zemědělské politiky, aby modernizace zemědělství neměla negativní dopady na ŽP a na rozvoj venkova.
Španělsko žádné kroky ohledně směřování strukturálních fondů nepodnikalo. V oblasti zemědělství čekalo na návrhy EK.
5. Změny klimatu
Očekávání: ratifikace Kjótského protokolu před summitem v Johannesburgu, částečná dohoda o ekologické daňové reformě, požadovat, aby všechny členské státy implementovaly národní klimatický plán založený na domácí politice a domácích opatřeních.
- podpis Kjótského protokolu 31.května 2002
- Španělsko jako jeden z největších odpůrců ekologické daňové reformy spojuje její zavedení s liberalizací energií.
6. Španělský národní hydrologický plán
Očekávání: revize plánu za účasti nevládních organizací, v současné formě projekt nefinancovat z prostředků EU
Přes protesty ze Španělska i ostatních zemí a stížnosti adresované Evropské komisi prosazuje španělská vláda realizaci projektu v původní podobě..
7. Ekologická legislativa
Očekávání: ve směrnici o ekologické zodpovědnosti rozšířit škálu činností s vysokým rizikem ekologických škod, zahrnout přístup k právu pro NNO a povinné pojištění ekologických škod.
Pozitivní hodnocení: Španělsko prosazuje některá výrazná zlepšení jako nepřijmout možnost právní obrany výrobců proti zodpovědnosti za ekologické škody, prosadit povinné pojištění škod tak, aby se z ekologické zodpovědnosti stal tržní nástroj, oproti návrhu EK rozšířit škálu možných škod na životním prostředí., rozšířit přístup veřejnosti k právním prostředkům řešení sporů.
8. Odpadová politika
Očekávání: výrazně zlepšit návrh EK týkající se obalů a podpořit prevenci vzniku odpadů, recyklaci, obnovitelnou energii a zvýšit recyklační kvóty.
Hodnocení: Španělsko zaujalo minimalistický přístup co se týče revize směrnice o obalech, např. ve věci odpovědnosti výrobců. Přehlíženy návrhy na zavedení opatření na snížení odpadů.
9. Geneticky modifikované organismy
Očekávání: dodržet moratorium, dokud nejsou v platnosti pravidla ohledně značení, odpovědnosti apod., odmítnout návrh pozměňující směrnici 2001/18, snažící se legalizovat nepovolení dovoz GMO
Španělsko se patrně snažilo přenést tyto problémy na další předsednický stát. Moratorium stále platí, avšak nepokročila diskuse o (ne)bezpečnosti GMO.
10. Veřejné zakázky
Očekávání: začlenění ekologického hlediska do politiky veřejných zakázek, revize směrnice o veřejných zakázkách tak, aby byly internalizovány externí náklady
EK se nezasazuje o implementaci ekologické politiky.
Úplné hodnocení deseti testů najdete na adrese
www.eeb.org
Sdílet článek na sociálních sítích