zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Den bez aut získává vyšší zájem veřejnosti

19.09.2002
Obecné
Den bez aut získává vyšší zájem veřejnosti
Senátor Jan Ruml s ekologickými sdruženími vyzývá nechte 20. září auto doma
Již podesáté vyhlásily Děti Země Den bez aut, tentokrát na pátek 20. září. Desítky akcí s mottem „Budoucnost patří šetrné dopravě“ proběhnou během týdne asi v padesáti městech, přičemž ve dvanácti z nich je jízda v prostředcích MHD zdarma. Šest měst, která v neděli 22. září uzavřou část centra, se dokonce připojily k Evropskému týdnu mobility. Pravděpodobně až na Brno, tak probíhá účinná spolupráce mezi vedením měst, občanskými sdruženími a dalšími partnery. „Trochu jsme s obávali toho, že povodně tuto akci úplně zmaří, ale nakonec bude mít obdobný rozsah jako loni,“ pochvaluje si vyhlašovatel Dne bez aut Miroslav Patrik z Dětí Země. Tradičními partnery mezi stovkou spoluorganizátorů jsou Národní síť Zdravých měst ČR, České dráhy a MŽP. Podle Dětí Země je na akci také pozitivní stoupající podpora výzvy „Nechte auto doma!“. Loni se k ní připojilo 501, nyní již 424 signatářů. Formulář k vyplnění je stránce www.detizeme.cz Jediným vysoce postaveným politikem, který již tři roky na Den bez aut záměrně nepoužívá auto je senátor Jan Ruml. Loni jel dokonce na důležitou služební cestu vlakem. Letos se rozhodl své aktivity rozšířit. Opět nepojede 20. září autem, přičemž během roku jeho používání omezuje, v tomto týdnu nosí tričko s textem „Nejčastěji cestuji veřejnou dopravou, na kole nebo pěšky“ a po budově Senátu a kancelářích Unie svobody v krajích distribuoval podepsaný plakát s výzvou „Nechte auto doma!“ . „Na celé akci se mi především líbí to, že si jednou za rok připomeneme negativní vlivy automobilové dopravy. Zvláště vysoké počty nehod a mrtvých u nás vidím jako zásadní problém. Proto připravuji založit senátní Podvýbor pro bezpečnost dopravy v silničním provozu,“ oznámil Jan Ruml své plány. Zároveň vyzývá ostatní politiky, aby ve složité povodňové situaci nejezdili po Praze běžně autem, ale využívali veřejnou dopravu. Ruml také podporuje petici sdružení Oživení – Greenways „Město pro lidi“ s např. zachováním jízdních pruhů pro autobusy po celý rok a projekt Pražských matek „Bezpečné cesty do školy“, jehož cílem je zamezit ohrožování dětí ze strany řidičů, zvláště u škol. Podle Miroslava Patrika si letos každý organizátor může vybrat, k jakému typu Dni bez aut se připojí. Pokud se přihlásí k liberálně pojatému českému Dni bez aut, pak stačí, když od pondělí do neděle uspořádá jakoukoliv akci bez omezení. Tento jednodušší typ má také samozřejmě největší podporu. Když město uzavře v neděli 22. září část centra před automobily, připojí se k Evropskému dni bez aut. A pokud ještě uspořádá na předem tématicky stanovený den nějakou veřejnou akci, pak má právo se hlásit k Evropskému týdnu mobility. Letos tato přísná kritéria splnilo šest měst, která v pondělí 16. září oslaví Den veřejné dopravy, ve středu Den cyklistů a v pátek Den pro pěší a pro rodiny s dětmi. Loňský Den bez aut proběhl v 72 městech, v patnácti z nich byla jízda v prostředcích MHD zdarma. Auto 21. září 2001 spolu s 501 signatáři výzvy „Nechte auto doma!“ nepoužilo sedm senátorů, pět poslanců a 147 zastupitelů měst a krajů a pracovníků veřejné správy.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí