Starší tankery nebudou smět do evropských vod
BRUSEL - Evropská unie přijala nařízení, na jehož základě nebude do svých
výsostných vod vpouštět tankery s jednoduchým pláštěm, které přepravují těžké
ropné látky. Unie se k rozhodnutí odhodlala v reakci na havárii tankeru
Prestige, který v listopadu ztroskotal blízko španělských břehů. \"V našich
výsostných vodách už jednoplášťové tankery nebudeme přijímat,\" prohlásil dánský
ministr hospodářství Bendt Bendtsen po schůzce ministrů životního prostředí
Evropské unie. \"Musíme se jich zbavit co nejdříve,\" doplnil. Zákaz se týká i
jednoplášťových tankerů, které převážejí asfalt, dehet a surovou ropu. Právě
převoz těchto produktů se podle unie podílí na světovém transportu ropných látek
asi z 15 procent. Na jiné druhy látek se ale zákaz nevztahuje. \"Nemohu vám
říci, zda budeme mít dekret k dispozici zítra, či až za 14 dnů,\" řekla
komisařka EU pro dopravu a energetiku Loyola de Palaciová. Unie však bude chtít
přesvědčit i kandidátské země, tedy včetně těch pobaltských, aby přijaly stejný
zákaz. Totéž asi bude žádat i od Ruska. Nová opatření se dostavila mnohem
rychleji než podobné kroky po havárii tankeru Erika u francouzských břehů v
prosinci 1999. V témže roce unie uspěla se snahou urychlit vyřazování
jednoplášťových tankerů z provozu a prosadila rovněž dílčí opatření v
přístavech. Řada nových opatření však stále ještě nebyla uvedena do praxe a
ochránci životního prostředí proto obviňují politiky, že jsou příliš pomalí. Po
havárii tankeru Prestige se ale zdá, že členové Evropské unie budou uplatňovat
tvrdší postup. Francie, Španělsko, Itálie a Portugalsko už totiž naznačily, že
lodě starší 15 let se musejí držet alespoň 200 mil (asi 320 km) od jejich břehů.
Zdroj: Lidové noviny
BRUSEL - Evropská unie přijala nařízení, na jehož základě nebude do svých výsostných vod vpouštět tankery s jednoduchým pláštěm, které přepravují těžké ropné látky. Unie se k rozhodnutí odhodlala v reakci na havárii tankeru Prestige, který v listopadu ztroskotal blízko španělských břehů. \"V našich výsostných vodách už jednoplášťové tankery nebudeme přijímat,\" prohlásil dánský ministr hospodářství Bendt Bendtsen po schůzce ministrů životního prostředí Evropské unie. \"Musíme se jich zbavit co nejdříve,\" doplnil. Zákaz se týká i jednoplášťových tankerů, které převážejí asfalt, dehet a surovou ropu. Právě převoz těchto produktů se podle unie podílí na světovém transportu ropných látek asi z 15 procent. Na jiné druhy látek se ale zákaz nevztahuje. \"Nemohu vám říci, zda budeme mít dekret k dispozici zítra, či až za 14 dnů,\" řekla komisařka EU pro dopravu a energetiku Loyola de Palaciová. Unie však bude chtít přesvědčit i kandidátské země, tedy včetně těch pobaltských, aby přijaly stejný zákaz. Totéž asi bude žádat i od Ruska. Nová opatření se dostavila mnohem rychleji než podobné kroky po havárii tankeru Erika u francouzských břehů v prosinci 1999. V témže roce unie uspěla se snahou urychlit vyřazování jednoplášťových tankerů z provozu a prosadila rovněž dílčí opatření v přístavech. Řada nových opatření však stále ještě nebyla uvedena do praxe a ochránci životního prostředí proto obviňují politiky, že jsou příliš pomalí. Po havárii tankeru Prestige se ale zdá, že členové Evropské unie budou uplatňovat tvrdší postup. Francie, Španělsko, Itálie a Portugalsko už totiž naznačily, že lodě starší 15 let se musejí držet alespoň 200 mil (asi 320 km) od jejich břehů.
Zdroj: Lidové noviny
Sdílet článek na sociálních sítích