Motorista a ovzduší
V souvislosti se znečišťováním ovzduší v životním a pracovním prostředí
chemickými škodlivinami je třeba pohovořit o malém prostoru, v němž pracuje sám
řidič motorového vozidla. Zamořenost ovzduší v automobilu může mít bezprostřední
vliv na psychický stav, na tělesné funkce a kvalitu činnosti řidiče. Zdrojem a
nejčastějšími příčinami zamořenosti prostoru auta bývá nevhodný způsob
zakuřování vozidla netěsnícím nebo poškozeným výfukovým systémem, zpětné
nasávání plynů vzdušným vířením, pronikáním výfukových plynů z jiných vozidel a
v neposlední řadě dým z cigaret, které kouří řidič nebo spolujezdec. Z takto
zamořeného prostoru vdechuje řidič řadu škodlivin. Jednou z nich je oxid
uhelnatý. Tento otravný plyn přechází z plic do krve a slučuje se s červeným
krevním barvivem na karboxyhemoglobin. Tuto vazbovou schopnost má oxid uhelnatý
daleko větší než kyslík. Zabírá jeho místo v krvi a může tak blokovat vysoké
procento hemoglobinu, které závisí na koncentraci CO v daném prostoru. Na
blokování červených krvinek oxidem uhelnatým se velkou měrou podílí vdechovaný
dým z cigaret samotného řidiče nebo jiných osob, jimž se dovoluje v autu kouřit.
Počet vykouřených cigaret je též v přímém vztahu k procentu krve, z níž je
vytlačený kyslík. Nyní několik slov ke kuřákům, hlavně ke kouření za jízdy z
hlediska ochrany zdraví a bezpečnosti na cestách. Kuřák trpí chronickou otravou
nikotinem a jinými škodlivinami. Poškozuje sice především své zdraví, ale nutí
\"pasivně kouřit\" či vdechovat vzduch s dýmem obsahujícími otravné látky
nekouřící spolujezdce. Může mezi nimi být např. žena gravidní nebo kojenec, děti
předškolního věku, člověk trpící vleklou chorobou či nekuřák, jež má k cigaretám
odpor. Kouřící řidič bývá přesvědčen, že je to právě cigareta, která mu při
jednotvárné jízdě pomáhá udržovat pozornost a zahánět únavu. Pravdou je opak:
nikotin snad zpočátku povzbuzuje, posléze nastoupí útlum, který signalizuje k
zapálení další cigarety. Již při zapalování cigarety v autě by si měl kuřák
uvědomit riziko manipulace s otevřeným ohněm v blízkosti hořlavých látek.
Vyhozením nedopalku cigarety může řidič či spolucestující ohrozit bezpečnost
vozidla za sebou. Přiložení cigarety k ústům odvádí pozornost od sledování
dopravní situace. Ve statistice dopravních nehod se sice nesleduje ani neuvádí
mezi jejich příčinami kouření za volantem, ale řidič vzdor ke svým schopnostem
může jako kuřák selhat a způsobit těžko vyčíslitelné škody. Zdroj: Plzeňský
deník
V souvislosti se znečišťováním ovzduší v životním a pracovním prostředí chemickými škodlivinami je třeba pohovořit o malém prostoru, v němž pracuje sám řidič motorového vozidla. Zamořenost ovzduší v automobilu může mít bezprostřední vliv na psychický stav, na tělesné funkce a kvalitu činnosti řidiče.
Zdrojem a nejčastějšími příčinami zamořenosti prostoru auta bývá nevhodný způsob zakuřování vozidla netěsnícím nebo poškozeným výfukovým systémem, zpětné nasávání plynů vzdušným vířením, pronikáním výfukových plynů z jiných vozidel a v neposlední řadě dým z cigaret, které kouří řidič nebo spolujezdec. Z takto zamořeného prostoru vdechuje řidič řadu škodlivin. Jednou z nich je oxid uhelnatý. Tento otravný plyn přechází z plic do krve a slučuje se s červeným krevním barvivem na karboxyhemoglobin. Tuto vazbovou schopnost má oxid uhelnatý daleko větší než kyslík. Zabírá jeho místo v krvi a může tak blokovat vysoké procento hemoglobinu, které závisí na koncentraci CO v daném prostoru.
Na blokování červených krvinek oxidem uhelnatým se velkou měrou podílí vdechovaný dým z cigaret samotného řidiče nebo jiných osob, jimž se dovoluje v autu kouřit. Počet vykouřených cigaret je též v přímém vztahu k procentu krve, z níž je vytlačený kyslík. Nyní několik slov ke kuřákům, hlavně ke kouření za jízdy z hlediska ochrany zdraví a bezpečnosti na cestách. Kuřák trpí chronickou otravou nikotinem a jinými škodlivinami. Poškozuje sice především své zdraví, ale nutí \"pasivně kouřit\" či vdechovat vzduch s dýmem obsahujícími otravné látky nekouřící spolujezdce. Může mezi nimi být např. žena gravidní nebo kojenec, děti předškolního věku, člověk trpící vleklou chorobou či nekuřák, jež má k cigaretám odpor.
Kouřící řidič bývá přesvědčen, že je to právě cigareta, která mu při jednotvárné jízdě pomáhá udržovat pozornost a zahánět únavu. Pravdou je opak: nikotin snad zpočátku povzbuzuje, posléze nastoupí útlum, který signalizuje k zapálení další cigarety. Již při zapalování cigarety v autě by si měl kuřák uvědomit riziko manipulace s otevřeným ohněm v blízkosti hořlavých látek. Vyhozením nedopalku cigarety může řidič či spolucestující ohrozit bezpečnost vozidla za sebou. Přiložení cigarety k ústům odvádí pozornost od sledování dopravní situace.
Ve statistice dopravních nehod se sice nesleduje ani neuvádí mezi jejich příčinami kouření za volantem, ale řidič vzdor ke svým schopnostem může jako kuřák selhat a způsobit těžko vyčíslitelné škody.
Zdroj: Plzeňský deník
Sdílet článek na sociálních sítích