RADON 3/ - Postup ve stávajících stavbách
Přístup k řešení radonové problematiky u stávajících staveb je upraven především
v § 6 odst. 5 zákona: Ve stavbách s obytnými nebo pobytovými místnostmi, u
kterých úroveň ozáření z přírodních radionuklidů ve vnitřním ovzduší je vyšší
než prováděcím právním předpisem stanovené směrné hodnoty a toto ozáření lze
snížit takovým zásahem, s nímž spojené očekávané snížení zdravotní újmy je
dostatečné k odůvodnění škod a nákladů spojených se zásahem, je vlastník budovy
povinen usilovat o jeho snížení na úroveň, jakou lze rozumně dosáhnout při
uvážení hospodářských a společenských hledisek. Přesahuje-li úroveň ozáření
prováděcím právním předpisem stanovené mezní hodnoty, stavební úřad nařídí
provedení nezbytných úprav na stavbě z důvodu závažného ohrožení zdraví, je-li
to ve veřejném zájmu. O překročení směrných nebo mezních hodnot a o provedených
zásazích musí vlastník budovy informovat nájemce. Prováděcí předpis potom v
několika paragrafech udává kritéria hodnocení staveb a příslušné směrné a mezní
hodnoty. Přístup k měření a hodnocení obsahu radonu v obytných a pobytových
místnostech staveb zůstává obdobný přístupu využívanému v nedávné minulosti;
uvádějí se výsledky měření objemové aktivity radonu (vzhledem k uvedené změně
veličiny používané při měření a hodnocení). Zvlášť jsou definované směrné
hodnoty pro rozhodování o tom, zda má být ve zkolaudovaných stavbách s obytnými
nebo pobytovými místnostmi proveden zásah ke snížení stávajícího ozáření z
přírodních radionuklidů. Tyto hodnoty jsou tedy určeny pro vyhledávací průzkum,
pro řešení ozdravných opatření ve starších stavbách a pro posouzení výsledného
stavu v nově postavených objektech. Činí 400 Bq m-3 pro objemovou aktivitu
radonu ve vnitřním ovzduší obytné nebo pobytové místnosti (tato hodnota se
vztahuje na průměrnou hodnotu při výměně vzduchu obvyklé při užívání) a 1 mSv
h-1 pro maximální příkon fotonového dávkového ekvivalentu v obytné nebo pobytové
místnosti. Zásahem ke snížení stávajícího ozáření se přitom rozumí zejména
úprava užívání místnosti, úprava výměny vzduchu, provedení stavebních úprav nebo
jiné vhodné opatření. Vyhláška udává i údaje pro případnou optimalizační analýzu
zásahu, tj. údaje o peněžním ekvivalentu pro posouzení efektivity navrhovaných
opatření. Ve specifických případech u starších objektů, kde byly směrné hodnoty
překročeny, je možné získát státní příspěvek na podrobný průzkum, projekt a
realizaci ozdravných opatření. Nižší, tj. přísnější směrné hodnoty jsou
stanoveny pro rozhodování o tom, zda mají být v projektovaných a stavěných
budovách s obytnými nebo pobytovými místnostmi připravována a prováděna opatření
proti pronikání radonu z podloží, stavebních materiálů a dodávané vody a proti
zevnímu ozáření gama zářením ze stavebních materiálů. Tyto hodnoty jsou určeny
pro navrhování nových staveb v návaznosti na stanovený radonový index pozemku a
činí 200 Bq m-3 pro objemovou aktivitu radonu ve vnitřním ovzduší obytné nebo
pobytové místnosti a 0,5 mSv h-1 pro maximální příkon fotonového dávkového
ekvivalentu v obytné nebo pobytové místnosti. Konečně jsou zde stanoveny i mezní
hodnoty pro ozáření z přírodních radionuklidů ve zkolaudovaných stavbách s
obytnými nebo pobytovými místnostmi, kdy přichází v úvahu nařízení k provedení
nezbytných úprav na stavbě z důvodu závažného ohrožení zdraví. Tyto hodnoty činí
4000 Bq m-3 pro objemovou aktivitu radonu ve vnitřním ovzduší obytné nebo
pobytové místnosti a 10 mSv h-1 pro maximální příkon fotonového dávkového
ekvivalentu v obytné nebo pobytové místnosti. I při měření a hodnocení, zda jsou
překročeny uvedené směrné nebo mezní hodnoty, se postupuje podle metodik
stanovených Státním úřadem pro jadernou bezpečnost, v rámci vydávání příslušného
povolení. Aby byly pokryty všechny zdroje radonu v objektu, ve zmiňovaném
paragrafu 6 zákona jsou v dalších odstavcích uvedeny i povinnosti výrobců a
dovozců stavebních materiálů, respektive výrobců a dovozců balené vody a
dodavatelů vody určené k veřejnému zásobování pitnou vodou. Legislativní rámec
řešení ochrany staveb proti radonu, stejně jako způsoby a prostředky pro vlastní
řešení, jsou k dispozici. Zůstává jen na každém investorovi a projektantovi, jak
se bude této otázce věnovat, aby byl výsledný stav v ovzduší objektu zcela
vyhovující. AUTOR: Ing. MATĚJ NEZNAL ZDROJ: STAVITEL
Přístup k řešení radonové problematiky u stávajících staveb je upraven především v § 6 odst. 5 zákona:
Ve stavbách s obytnými nebo pobytovými místnostmi, u kterých úroveň ozáření z přírodních radionuklidů ve vnitřním ovzduší je vyšší než prováděcím právním předpisem stanovené směrné hodnoty a toto ozáření lze snížit takovým zásahem, s nímž spojené očekávané snížení zdravotní újmy je dostatečné k odůvodnění škod a nákladů spojených se zásahem, je vlastník budovy povinen usilovat o jeho snížení na úroveň, jakou lze rozumně dosáhnout při uvážení hospodářských a společenských hledisek. Přesahuje-li úroveň ozáření prováděcím právním předpisem stanovené mezní hodnoty, stavební úřad nařídí provedení nezbytných úprav na stavbě z důvodu závažného ohrožení zdraví, je-li to ve veřejném zájmu. O překročení směrných nebo mezních hodnot a o provedených zásazích musí vlastník budovy informovat nájemce.
Prováděcí předpis potom v několika paragrafech udává kritéria hodnocení staveb a příslušné směrné a mezní hodnoty. Přístup k měření a hodnocení obsahu radonu v obytných a pobytových místnostech staveb zůstává obdobný přístupu využívanému v nedávné minulosti; uvádějí se výsledky měření objemové aktivity radonu (vzhledem k uvedené změně veličiny používané při měření a hodnocení).
Zvlášť jsou definované směrné hodnoty pro rozhodování o tom, zda má být ve zkolaudovaných stavbách s obytnými nebo pobytovými místnostmi proveden zásah ke snížení stávajícího ozáření z přírodních radionuklidů. Tyto hodnoty jsou tedy určeny pro vyhledávací průzkum, pro řešení ozdravných opatření ve starších stavbách a pro posouzení výsledného stavu v nově postavených objektech. Činí 400 Bq m-3 pro objemovou aktivitu radonu ve vnitřním ovzduší obytné nebo pobytové místnosti (tato hodnota se vztahuje na průměrnou hodnotu při výměně vzduchu obvyklé při užívání) a 1 mSv h-1 pro maximální příkon fotonového dávkového ekvivalentu v obytné nebo pobytové místnosti.
Zásahem ke snížení stávajícího ozáření se přitom rozumí zejména úprava užívání místnosti, úprava výměny vzduchu, provedení stavebních úprav nebo jiné vhodné opatření. Vyhláška udává i údaje pro případnou optimalizační analýzu zásahu, tj. údaje o peněžním ekvivalentu pro posouzení efektivity navrhovaných opatření.
Ve specifických případech u starších objektů, kde byly směrné hodnoty překročeny, je možné získát státní příspěvek na podrobný průzkum, projekt a realizaci ozdravných opatření.
Nižší, tj. přísnější směrné hodnoty jsou stanoveny pro rozhodování o tom, zda mají být v projektovaných a stavěných budovách s obytnými nebo pobytovými místnostmi připravována a prováděna opatření proti pronikání radonu z podloží, stavebních materiálů a dodávané vody a proti zevnímu ozáření gama zářením ze stavebních materiálů. Tyto hodnoty jsou určeny pro navrhování nových staveb v návaznosti na stanovený radonový index pozemku a činí 200 Bq m-3 pro objemovou aktivitu radonu ve vnitřním ovzduší obytné nebo pobytové místnosti a 0,5 mSv h-1 pro maximální příkon fotonového dávkového ekvivalentu v obytné nebo pobytové místnosti.
Konečně jsou zde stanoveny i mezní hodnoty pro ozáření z přírodních radionuklidů ve zkolaudovaných stavbách s obytnými nebo pobytovými místnostmi, kdy přichází v úvahu nařízení k provedení nezbytných úprav na stavbě z důvodu závažného ohrožení zdraví. Tyto hodnoty činí 4000 Bq m-3 pro objemovou aktivitu radonu ve vnitřním ovzduší obytné nebo pobytové místnosti a 10 mSv h-1 pro maximální příkon fotonového dávkového ekvivalentu v obytné nebo pobytové místnosti.
I při měření a hodnocení, zda jsou překročeny uvedené směrné nebo mezní hodnoty, se postupuje podle metodik stanovených Státním úřadem pro jadernou bezpečnost, v rámci vydávání příslušného povolení.
Aby byly pokryty všechny zdroje radonu v objektu, ve zmiňovaném paragrafu 6 zákona jsou v dalších odstavcích uvedeny i povinnosti výrobců a dovozců stavebních materiálů, respektive výrobců a dovozců balené vody a dodavatelů vody určené k veřejnému zásobování pitnou vodou.
Legislativní rámec řešení ochrany staveb proti radonu, stejně jako způsoby a prostředky pro vlastní řešení, jsou k dispozici. Zůstává jen na každém investorovi a projektantovi, jak se bude této otázce věnovat, aby byl výsledný stav v ovzduší objektu zcela vyhovující.
AUTOR: Ing. MATĚJ NEZNAL
ZDROJ: STAVITEL
Sdílet článek na sociálních sítích