Katastrofa, která dosud neskončila
Dne 13. listopadu 2002 ztroskotal u galicijského pobřeží Španělska tanker
PRESTIGE s nákladem 77 tisíc tun ropy, z něhož začala vytékat ropa. Španělská
pobřežní stráž odtáhla loď od pobřeží na širé moře, s nadějí, že tak zmírní
rozsah škod způsobovaných vytékající černou masou. Ale všechno bylo marné. Loď
se nakonec 19. listopadu rozlomila a oba kusy jejího trupu se potopily a leží
teď na dně v hloubce 3500 metrů. Přitom od té doby z vraku vytéká denně 80 tun
mazlavého nákladu, a to trhlinami v plášti trupu. Francouzská ponorka Nautile
sice zakryla několik z asi dvaceti trhlin, ale objevily se zase nové. Jde o
neštěstí které má důsledky dvojího druhu: - na pobřeží, kde znečištění
znemožňuje jakoukoliv činnost lidí spojenou s užíváním pobřeží a zařízení na něm
- tedy přístavů (obchodních a rybářských), pláží a samozřejmě i hotelů a na ně
navazujících obchodů a služeb, ale i průmyslu navazujícího na rbolov, - na
hladinu volného moře a masu vody pod ní a na mořské dno - je znemožněn rybolov a
jsou způsobeny úhxny ryb, ptactva a jiných představitelů živočišných a
rostlinných druhů ve vodě a na mořském dně. Ropa z lodi a stoupající na hladinu
nejprve stačila zdevastovat severozápadní pobřeží Španělska. Pak vítr zavál
obrovskou černou mazlavou skvrnu Biskajským zálivem směrem na východ, na
jihozápadní pobřeží Francie v okolí lázeňského střediska Biarritz, kde ropa
provedla stejné dílo zkázy jako v Galicii. A podle posledních zpráv se už
přibližuje i k pobřeží Portugalska. Konec pohromy, která začala už před čtvrt
rokem, zatím není v dohledu. Ekologové, orgány státní právy, vojsko, firmy,
dobrovolníci dělají všechno možné, aby dostali z nejhoršího aspoň část mořské a
přímořské flory a fauny, ale proti ohromné záplavě husté mazlavé černé kaše jsou
jen slabým protivníkem, a konec konců řeší pouze následky a nikoliv příčiny
havárie. Nejen pro rybolov a turistiku, ale vůbec pro veškerý průmysl, služby a
život je havárie cisternové lodi ranou, z níž se bude zasažená část pobřeží
dlouho vzpamatovávat. Míra zasažení biologických řetězců života v moři a na
pobřeží ropou a délka jeho působení se teprve odhaduje. ZDROJ: TECHNIK
Dne 13. listopadu 2002 ztroskotal u galicijského pobřeží Španělska tanker PRESTIGE s nákladem 77 tisíc tun ropy, z něhož začala vytékat ropa. Španělská pobřežní stráž odtáhla loď od pobřeží na širé moře, s nadějí, že tak zmírní rozsah škod způsobovaných vytékající černou masou. Ale všechno bylo marné. Loď se nakonec 19. listopadu rozlomila a oba kusy jejího trupu se potopily a leží teď na dně v hloubce 3500 metrů. Přitom od té doby z vraku vytéká denně 80 tun mazlavého nákladu, a to trhlinami v plášti trupu.
Francouzská ponorka Nautile sice zakryla několik z asi dvaceti trhlin, ale objevily se zase nové.
Jde o neštěstí které má důsledky dvojího druhu:
- na pobřeží, kde znečištění znemožňuje jakoukoliv činnost lidí spojenou s užíváním pobřeží a zařízení na něm - tedy přístavů (obchodních a rybářských), pláží a samozřejmě i hotelů a na ně navazujících obchodů a služeb, ale i průmyslu navazujícího na rbolov,
- na hladinu volného moře a masu vody pod ní a na mořské dno - je znemožněn rybolov a jsou způsobeny úhxny ryb, ptactva a jiných představitelů živočišných a rostlinných druhů ve vodě a na mořském dně.
Ropa z lodi a stoupající na hladinu nejprve stačila zdevastovat severozápadní pobřeží Španělska. Pak vítr zavál obrovskou černou mazlavou skvrnu Biskajským zálivem směrem na východ, na jihozápadní pobřeží Francie v okolí lázeňského střediska Biarritz, kde ropa provedla stejné dílo zkázy jako v Galicii. A podle posledních zpráv se už přibližuje i k pobřeží Portugalska. Konec pohromy, která začala už před čtvrt rokem, zatím není v dohledu. Ekologové, orgány státní právy, vojsko, firmy, dobrovolníci dělají všechno možné, aby dostali z nejhoršího aspoň část mořské a přímořské flory a fauny, ale proti ohromné záplavě husté mazlavé černé kaše jsou jen slabým protivníkem, a konec konců řeší pouze následky a nikoliv příčiny havárie. Nejen pro rybolov a turistiku, ale vůbec pro veškerý průmysl, služby a život je havárie cisternové lodi ranou, z níž se bude zasažená část pobřeží dlouho vzpamatovávat. Míra zasažení biologických řetězců života v moři a na pobřeží ropou a délka jeho působení se teprve odhaduje.
ZDROJ: TECHNIK
Sdílet článek na sociálních sítích