Likvidace autovraků bude výnosným oborem
Obrat tři až šest miliard korun ročně očekávají odborníci v nově vznikajícím
průmyslovém odvětví, kterým je likvidace a recyklace automobilů. Od roku 2007
budou totiž výrobci a dovozci aut podle směrnice Evropské komise odpovědni za
recyklaci vozů své značky. Během pěti let se má vytvořit systém, schopný
likvidovat více než 300 tisíc vozidel ročně. Nyní se jich vyřazuje 140 tisíc.
\"Objektivně půjde o dobrý byznys, dá se na tom slušně vydělat. Existuje ale
spousta rizik,\" řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Vratislav
Kulhánek. Rizikem jsou podle něho díly pro náhradní použití, které se získají
při demontáži auta. Jen odborník totiž pozná, zda opotřebený díl není
nebezpečný. Proto by měla auta likvidovat jen odborná firma. Jde však hlavně o
manuální práci, pro kterou stačí ruční nářadí a hala, zřízení takového provozu
není podle Kulhánka nákladné. Po vzoru Německa, kde se ročně vyřazuje 2,5
miliónu vozidel, by mělo v Česku vzniknout asi 400 sběrných míst, z nichž by
autovraky [https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak] odebíralo asi dvacet
likvidačních firem. Každá má se šedesáti pracovníky likvidovat kolem deseti
tisíc vozidel ročně. \"Vzniká nové odvětví zpracovatelského průmyslu, ale
představy jsou nejasné. Majitelé aut předpokládají, že z auta sami prodají, co
nejvíce příslušenství, třeba i hliníkový motor. Likvidace se ale vyplatí jen
tehdy, když do sběrného místa [https://www.kamsnim.cz/categories/sbernyDvur]
přijde vozidlo kompletní,\" uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu
Antonín Šípek. V Česku zatím zůstávají vyřazená auta v garážích majitelů nebo na
autovrakovištích, kde se z vraků podle zájmu zákazníků demontují použitelné
díly. Systematicky se autovraky [https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak]
nelikvidují. \"Výhodná může být jen likvidace ve velkém, na to je potřeba dvacet
miliónů na pozemky, halu a vybavení,\" uvedl majitel Autovrakoviště Brno Michal
Maruščák. Průměrné stáří 3,6 miliónu osobních aut registrovaných v republice je
13,6 roku. Během uplynulých deseti let bylo do Česka navíc dovezeno 375 tisíc
ojetin, které nikdy registrovány nebyly. Výrobci a dovozci nových aut se proto
domnívají, že na likvidaci autovraků
[https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak] by se měl podílet i stát.
Ministerstvo dopravy zatím na tomto problému nepracuje. Ministerstvo životního
prostředí zatím vytvořilo novelu zákona o odpadech, která zmiňuje nakládání s
autovraky [https://www.kamsnim.cz/categories/autovrak]. Novela leží na
legislativní radě vlády. ZDROJ: HN
Obrat tři až šest miliard korun ročně očekávají odborníci v nově vznikajícím průmyslovém odvětví, kterým je likvidace a recyklace automobilů. Od roku 2007 budou totiž výrobci a dovozci aut podle směrnice Evropské komise odpovědni za recyklaci vozů své značky. Během pěti let se má vytvořit systém, schopný likvidovat více než 300 tisíc vozidel ročně. Nyní se jich vyřazuje 140 tisíc.
\"Objektivně půjde o dobrý byznys, dá se na tom slušně vydělat. Existuje ale spousta rizik,\" řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Vratislav Kulhánek. Rizikem jsou podle něho díly pro náhradní použití, které se získají při demontáži auta. Jen odborník totiž pozná, zda opotřebený díl není nebezpečný. Proto by měla auta likvidovat jen odborná firma. Jde však hlavně o manuální práci, pro kterou stačí ruční nářadí a hala, zřízení takového provozu není podle Kulhánka nákladné.
Po vzoru Německa, kde se ročně vyřazuje 2,5 miliónu vozidel, by mělo v Česku vzniknout asi 400 sběrných míst, z nichž by autovraky odebíralo asi dvacet likvidačních firem. Každá má se šedesáti pracovníky likvidovat kolem deseti tisíc vozidel ročně.
\"Vzniká nové odvětví zpracovatelského průmyslu, ale představy jsou nejasné. Majitelé aut předpokládají, že z auta sami prodají, co nejvíce příslušenství, třeba i hliníkový motor. Likvidace se ale vyplatí jen tehdy, když do sběrného místa přijde vozidlo kompletní,\" uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
V Česku zatím zůstávají vyřazená auta v garážích majitelů nebo na autovrakovištích, kde se z vraků podle zájmu zákazníků demontují použitelné díly. Systematicky se autovraky nelikvidují.
\"Výhodná může být jen likvidace ve velkém, na to je potřeba dvacet miliónů na pozemky, halu a vybavení,\" uvedl majitel Autovrakoviště Brno Michal Maruščák.
Průměrné stáří 3,6 miliónu osobních aut registrovaných v republice je 13,6 roku. Během uplynulých deseti let bylo do Česka navíc dovezeno 375 tisíc ojetin, které nikdy registrovány nebyly. Výrobci a dovozci nových aut se proto domnívají, že na likvidaci autovraků by se měl podílet i stát. Ministerstvo dopravy zatím na tomto problému nepracuje. Ministerstvo životního prostředí zatím vytvořilo novelu zákona o odpadech, která zmiňuje nakládání s autovraky. Novela leží na legislativní radě vlády.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích