Pátek, 29. března 2024

Likvidace autovraků bude výnosným oborem

Likvidace autovraků bude výnosným oborem
Obrat tři až šest miliard korun ročně očekávají odborníci v nově vznikajícím průmyslovém odvětví, kterým je likvidace a recyklace automobilů. Od roku 2007 budou totiž výrobci a dovozci aut podle směrnice Evropské komise odpovědni za recyklaci vozů své značky. Během pěti let se má vytvořit systém, schopný likvidovat více než 300 tisíc vozidel ročně. Nyní se jich vyřazuje 140 tisíc. \"Objektivně půjde o dobrý byznys, dá se na tom slušně vydělat. Existuje ale spousta rizik,\" řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Vratislav Kulhánek. Rizikem jsou podle něho díly pro náhradní použití, které se získají při demontáži auta. Jen odborník totiž pozná, zda opotřebený díl není nebezpečný. Proto by měla auta likvidovat jen odborná firma. Jde však hlavně o manuální práci, pro kterou stačí ruční nářadí a hala, zřízení takového provozu není podle Kulhánka nákladné. Po vzoru Německa, kde se ročně vyřazuje 2,5 miliónu vozidel, by mělo v Česku vzniknout asi 400 sběrných míst, z nichž by autovraky odebíralo asi dvacet likvidačních firem. Každá má se šedesáti pracovníky likvidovat kolem deseti tisíc vozidel ročně. \"Vzniká nové odvětví zpracovatelského průmyslu, ale představy jsou nejasné. Majitelé aut předpokládají, že z auta sami prodají, co nejvíce příslušenství, třeba i hliníkový motor. Likvidace se ale vyplatí jen tehdy, když do sběrného místa přijde vozidlo kompletní,\" uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. V Česku zatím zůstávají vyřazená auta v garážích majitelů nebo na autovrakovištích, kde se z vraků podle zájmu zákazníků demontují použitelné díly. Systematicky se autovraky nelikvidují. \"Výhodná může být jen likvidace ve velkém, na to je potřeba dvacet miliónů na pozemky, halu a vybavení,\" uvedl majitel Autovrakoviště Brno Michal Maruščák. Průměrné stáří 3,6 miliónu osobních aut registrovaných v republice je 13,6 roku. Během uplynulých deseti let bylo do Česka navíc dovezeno 375 tisíc ojetin, které nikdy registrovány nebyly. Výrobci a dovozci nových aut se proto domnívají, že na likvidaci autovraků by se měl podílet i stát. Ministerstvo dopravy zatím na tomto problému nepracuje. Ministerstvo životního prostředí zatím vytvořilo novelu zákona o odpadech, která zmiňuje nakládání s autovraky. Novela leží na legislativní radě vlády. ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů