Pátek, 29. března 2024

Úředníci vrací dovezené automobily jako odpad

Úředníci vrací dovezené automobily jako odpad
ÚSTÍ NAD LABEM - Pokud si občan doveze ze sousedního Německa starší automobil, nemůže si být jist, že ho krajský úředník nepošle s vozem zpátky přes hranici s tím, že jeho vůz je odpad. Krajský úřad totiž uplatňuje spolu s celníky při posuzování dovezených ojetin zákona o odpadech. Z osmi posuzovaných aut v letošním roce jich jen ústecký krajský úřad vrátil do Německa polovinu. Označování vozů jako autovraků, které nemohou jezdit po severočeských silnicích, vyvolalo bouři nevole mezi autodopravci a dovozci. \"Volají zaměstnancům domů a slovně je napadají,\" potvrdil Tomáš Burian z odboru životního prostředí Krajského úřadu v Ústí nad Labem. Útokům je vystaven i úřadem najatý soudní znalec. Právě ten rozhoduje o tom, zda je automobil automobilem nebo odpadem. \"Je neustále urážen dopravci,\" prohlásil Burian. Znalec posoudí, zda oprava je nákladnější než celková hodnota vraku. \"Pokud by byla oprava drahá a navíc by provoz ojetiny nadměrně zatížil životního prostředí, dopravce musí odvézt automobil za hranice,\" vysvětlil Burian postup úřadu. Naposledy se do Německa vracel autodopravce minulý týden. Paradoxní je situace v Libereckém kraji. Způsobilost vozidel dovezených do České republiky ověřují obce s pověřenou působností. Přitom zdejší úředníci mají kvůli reformě veřejné správy práce až nad hlavu. \"Touto záležitostí se na Libereckém krajském úřadě žádný pracovník přímo nezabývá,\" sdělila vedoucí odboru dopravy Stanislava Jakešová. Zavaleny ojetinami jsou hranice. Celníci totiž pochybné autovraky zadrží. \"Pokud dopravce se zadržením nesouhlasí, odvolá se na krajský úřad,\" řekl mluvčí Celního ředitelství v Ústí nad Labem Viliam Leysek. Kritéria, která ojetiny musí splnit, aby mohly být vpuštěny do republiky, jsou velmi přísná. K napadení celníků ze strany dopravců však podle Leyska nedochází. \"Alespoň o tom nevím,\" dodal. Problém se dotýká i úředníků v pověřených obcích. Benevolentnost těch, kteří vozy přihlašují, je podle Buriana nevídaná. Automobily, ohodnocené jako odpad, nesmí úředníci přihlásit. Praxe je však jiná. \"Úředníci jsou velmi benevolentní a auta, která jsou vyřazena jako odpad, houfně přihlašují,\" konstatoval Burian. Bouře nevole vyvolává přísnost zákonů a krajského úřadu u autobazarů. \"U nás jezdí čtyřicet let staré škodovky, které rozhodně emisní limity nesplňují, a nikomu to nevadí. Přitom zájem o ojetiny ze zahraničí je velký. Na nová auta zákazníci nemají,\" uvedl majitel duchcovského autobazaru Jiří Štěpánek. Podle něho není důvod nepouštět přes hranice stará auta nebo vraky, které zde šikovní automechanici dobře opraví. RADKA FIALOVÁ Zdroj: mojenoviny.cz
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů