Pátek, 19. dubna 2024

Politikům se k omezení aut zatím moc nechce

Politikům se k omezení aut zatím moc nechce
Ovzduší v Praze je podle odborné studie, kterou si nechal vypracovat pražský magistrát, nejhorší v republice. A pokud vedení města nepřistoupí k zásadním opatřením v automobilové dopravě, budou lidé v hlavním městě i v roce 2010 dýchat velmi znečištěný vzduch. Politikům se však k radikálním krokům zatím moc nechce. Tvrdí, že nejprve se musí dokončit oba silniční okruhy. Ve více než tisícistránkovém dokumentu, jehož vypracování trvalo dva roky, se rovněž počítá s dokončením obou silničních okruhů. Studie zároveň navrhuje i další kroky. K těm radikálnějším patří třeba zákaz vjezdu do míst, kde podle modelových výpočtů hrozí i v roce 2010 překračování limitů škodlivých látek. Anebo snížit počet parkovacích míst, které by odradilo od jízdy autem. \"Náhradou je třeba nabídnout parkování u stanic hromadné dopravy,\" dodává studie. Vloni bylo na okraji Prahy u stanic metra v provozu celkem 1588 parkovacích míst a v přípravě dalších 1566. Do konce roku 2010 by mělo být 45 parkovišť s kapacitou 12 až 14 tisíc míst. Studie navrhuje, aby řidiči, kteří tam zaparkují, získali zdarma například jízdenku na městskou dopravu. Odborníci doporučují, aby strážníci vlastními přístroji začali kontrolovat emise z výfuků. \"Podle zahraničních zkušeností je deset procent vozidel v nejhorším technickém stavu odpovědno za šedesát procent emisí z mobilních zdrojů,\" tvrdí zpráva. Dokument navrhuje zavést poplatek za jízdy do určitých částí města. Z mýta, které se zatím osvědčuje v Londýně, lze v Praze ročně vybrat stovky miliónů korun, které se mohou dále investovat do ochrany ovzduší - třeba na nákup ekologičtějších autobusů. Zvyšovat by se měl komfort hromadné dopravy - snížit intervaly, rozšířit počet křižovatek s předností jízdy pro tramvaje, vymezit speciální pruhy pro autobusy, omezit počet přestupů, dokončit trasy metra a postavit další tramvajové linky. Z dosavadních výroků nejvyšších představitelů města však vyplývá, že radikálnější opatření na omezení automobilové dopravy nepřijdou dříve, než budou dokončeny vnější a vnitřní silniční okruh, aby se řidiči mohli centru vyhnout. \"Úvahy o zavedení mýtného v Praze se musí vázat na dobudování klíčových infrastrukturních projektů,\" řekl primátor Pavel Bém (ODS), když se hovořilo o možnosti zavést v Praze po londýnském vzoru mýtné. Celý vnitřní okruh však nebude hotov před rokem 2010, vnější v roce 2015. Z městské a státní pokladny si přitom stavby vyžádají desítky miliard korun. Tomáš Gremlica z Ústavu pro ekopolitiku míní, že centrum Prahy by mohlo být zavřené pro většinu aut už teď. \"Jde jen o to nebát se přijmout rozhodnutí a nést za něj odpovědnost,\" tvrdí Gremlica, podle něhož by v centru mohly jezdit malé ekoelektrobusy. \"Určitá dopravní omezení nás v budoucnu asi čekají, současný stav je opravdu špatný,\" připouští radní Miloš Gregar (ODS), který má na na starosti ekologii . I on si myslí, že tyto kroky budou následovat až po dokončení okruhů. \"Je to pravděpodobné,\" soudí Gregar, který pokládá za důležité dobudovat záchytná parkoviště a zvýšit atraktivitu městské dopravy. \"Aby bylo lepší jet hromadnou dopravou než se trápit v kolonách,\" dodává Gregar. Kromě opatření v osobní dopravě navrhuje studie třeba častější kropení vozovek, převážení suti ze staveb v zakrytých autech anebo rozšíření centrálního vytápění do dalších pražských bytů. Co také navrhuje odborná studie [*] Omezení vjezdu do některých oblastí města [*] Zavedení zón pro auta s katalyzátorem [*] Dokončení vnějšího a vnitřního silničního okruhu [*] Mýtné do určitých částí města [*] Podpora vozidel na plyn, bionaftu , elektřinu [*] Využití kombinované dopravy materiálu po železnici a vodě [*] Podpora hromadné dopravy [*] Omezování parkování v určitých částech města [*] Snižování prašnosti - zatravňování, zalesňování [*] Centrální vytápění domů, přechod z uhlí na zemní plyn AUTOR: Dlouhodobá koncepce ochrany ovzduší v Praze ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů