Politikům se k omezení aut zatím moc nechce
Ovzduší v Praze je podle odborné studie, kterou si nechal vypracovat pražský
magistrát, nejhorší v republice. A pokud vedení města nepřistoupí k zásadním
opatřením v automobilové dopravě, budou lidé v hlavním městě i v roce 2010
dýchat velmi znečištěný vzduch. Politikům se však k radikálním krokům zatím moc
nechce. Tvrdí, že nejprve se musí dokončit oba silniční okruhy. Ve více než
tisícistránkovém dokumentu, jehož vypracování trvalo dva roky, se rovněž počítá
s dokončením obou silničních okruhů. Studie zároveň navrhuje i další kroky. K
těm radikálnějším patří třeba zákaz vjezdu do míst, kde podle modelových výpočtů
hrozí i v roce 2010 překračování limitů škodlivých látek. Anebo snížit počet
parkovacích míst, které by odradilo od jízdy autem. \"Náhradou je třeba
nabídnout parkování u stanic hromadné dopravy,\" dodává studie. Vloni bylo na
okraji Prahy u stanic metra v provozu celkem 1588 parkovacích míst a v přípravě
dalších 1566. Do konce roku 2010 by mělo být 45 parkovišť s kapacitou 12 až 14
tisíc míst. Studie navrhuje, aby řidiči, kteří tam zaparkují, získali zdarma
například jízdenku na městskou dopravu. Odborníci doporučují, aby strážníci
vlastními přístroji začali kontrolovat emise z výfuků. \"Podle zahraničních
zkušeností je deset procent vozidel v nejhorším technickém stavu odpovědno za
šedesát procent emisí z mobilních zdrojů,\" tvrdí zpráva. Dokument navrhuje
zavést poplatek za jízdy do určitých částí města. Z mýta, které se zatím
osvědčuje v Londýně, lze v Praze ročně vybrat stovky miliónů korun, které se
mohou dále investovat do ochrany ovzduší - třeba na nákup ekologičtějších
autobusů. Zvyšovat by se měl komfort hromadné dopravy - snížit intervaly,
rozšířit počet křižovatek s předností jízdy pro tramvaje, vymezit speciální
pruhy pro autobusy, omezit počet přestupů, dokončit trasy metra a postavit další
tramvajové linky. Z dosavadních výroků nejvyšších představitelů města však
vyplývá, že radikálnější opatření na omezení automobilové dopravy nepřijdou
dříve, než budou dokončeny vnější a vnitřní silniční okruh, aby se řidiči mohli
centru vyhnout. \"Úvahy o zavedení mýtného v Praze se musí vázat na dobudování
klíčových infrastrukturních projektů,\" řekl primátor Pavel Bém (ODS), když se
hovořilo o možnosti zavést v Praze po londýnském vzoru mýtné. Celý vnitřní okruh
však nebude hotov před rokem 2010, vnější v roce 2015. Z městské a státní
pokladny si přitom stavby vyžádají desítky miliard korun. Tomáš Gremlica z
Ústavu pro ekopolitiku míní, že centrum Prahy by mohlo být zavřené pro většinu
aut už teď. \"Jde jen o to nebát se přijmout rozhodnutí a nést za něj
odpovědnost,\" tvrdí Gremlica, podle něhož by v centru mohly jezdit malé
ekoelektrobusy. \"Určitá dopravní omezení nás v budoucnu asi čekají, současný
stav je opravdu špatný,\" připouští radní Miloš Gregar (ODS), který má na na
starosti ekologii . I on si myslí, že tyto kroky budou následovat až po
dokončení okruhů. \"Je to pravděpodobné,\" soudí Gregar, který pokládá za
důležité dobudovat záchytná parkoviště a zvýšit atraktivitu městské dopravy.
\"Aby bylo lepší jet hromadnou dopravou než se trápit v kolonách,\" dodává
Gregar. Kromě opatření v osobní dopravě navrhuje studie třeba častější kropení
vozovek, převážení suti ze staveb v zakrytých autech anebo rozšíření centrálního
vytápění do dalších pražských bytů. Co také navrhuje odborná studie [*] Omezení
vjezdu do některých oblastí města [*] Zavedení zón pro auta s katalyzátorem [*]
Dokončení vnějšího a vnitřního silničního okruhu [*] Mýtné do určitých částí
města [*] Podpora vozidel na plyn, bionaftu , elektřinu [*] Využití kombinované
dopravy materiálu po železnici a vodě [*] Podpora hromadné dopravy [*] Omezování
parkování v určitých částech města [*] Snižování prašnosti - zatravňování,
zalesňování [*] Centrální vytápění domů, přechod z uhlí na zemní plyn AUTOR:
Dlouhodobá koncepce ochrany ovzduší v Praze ZDROJ: HN
Ovzduší v Praze je podle odborné studie, kterou si nechal vypracovat pražský magistrát, nejhorší v republice. A pokud vedení města nepřistoupí k zásadním opatřením v automobilové dopravě, budou lidé v hlavním městě i v roce 2010 dýchat velmi znečištěný vzduch.
Politikům se však k radikálním krokům zatím moc nechce. Tvrdí, že nejprve se musí dokončit oba silniční okruhy.
Ve více než tisícistránkovém dokumentu, jehož vypracování trvalo dva roky, se rovněž počítá s dokončením obou silničních okruhů. Studie zároveň navrhuje i další kroky. K těm radikálnějším patří třeba zákaz vjezdu do míst, kde podle modelových výpočtů hrozí i v roce 2010 překračování limitů škodlivých látek. Anebo snížit počet parkovacích míst, které by odradilo od jízdy autem. \"Náhradou je třeba nabídnout parkování u stanic hromadné dopravy,\" dodává studie.
Vloni bylo na okraji Prahy u stanic metra v provozu celkem 1588 parkovacích míst a v přípravě dalších 1566. Do konce roku 2010 by mělo být 45 parkovišť s kapacitou 12 až 14 tisíc míst. Studie navrhuje, aby řidiči, kteří tam zaparkují, získali zdarma například jízdenku na městskou dopravu.
Odborníci doporučují, aby strážníci vlastními přístroji začali kontrolovat emise z výfuků. \"Podle zahraničních zkušeností je deset procent vozidel v nejhorším technickém stavu odpovědno za šedesát procent emisí z mobilních zdrojů,\" tvrdí zpráva. Dokument navrhuje zavést poplatek za jízdy do určitých částí města.
Z mýta, které se zatím osvědčuje v Londýně, lze v Praze ročně vybrat stovky miliónů korun, které se mohou dále investovat do ochrany ovzduší - třeba na nákup ekologičtějších autobusů.
Zvyšovat by se měl komfort hromadné dopravy - snížit intervaly, rozšířit počet křižovatek s předností jízdy pro tramvaje, vymezit speciální pruhy pro autobusy, omezit počet přestupů, dokončit trasy metra a postavit další tramvajové linky.
Z dosavadních výroků nejvyšších představitelů města však vyplývá, že radikálnější opatření na omezení automobilové dopravy nepřijdou dříve, než budou dokončeny vnější a vnitřní silniční okruh, aby se řidiči mohli centru vyhnout.
\"Úvahy o zavedení mýtného v Praze se musí vázat na dobudování klíčových infrastrukturních projektů,\" řekl primátor Pavel Bém (ODS), když se hovořilo o možnosti zavést v Praze po londýnském vzoru mýtné. Celý vnitřní okruh však nebude hotov před rokem 2010, vnější v roce 2015. Z městské a státní pokladny si přitom stavby vyžádají desítky miliard korun.
Tomáš Gremlica z Ústavu pro ekopolitiku míní, že centrum Prahy by mohlo být zavřené pro většinu aut už teď. \"Jde jen o to nebát se přijmout rozhodnutí a nést za něj odpovědnost,\" tvrdí Gremlica, podle něhož by v centru mohly jezdit malé ekoelektrobusy.
\"Určitá dopravní omezení nás v budoucnu asi čekají, současný stav je opravdu špatný,\" připouští radní Miloš Gregar (ODS), který má na na starosti ekologii . I on si myslí, že tyto kroky budou následovat až po dokončení okruhů. \"Je to pravděpodobné,\" soudí Gregar, který pokládá za důležité dobudovat záchytná parkoviště a zvýšit atraktivitu městské dopravy. \"Aby bylo lepší jet hromadnou dopravou než se trápit v kolonách,\" dodává Gregar.
Kromě opatření v osobní dopravě navrhuje studie třeba častější kropení vozovek, převážení suti ze staveb v zakrytých autech anebo rozšíření centrálního vytápění do dalších pražských bytů.
Co také navrhuje odborná studie
[*] Omezení vjezdu do některých oblastí města
[*] Zavedení zón pro auta s katalyzátorem
[*] Dokončení vnějšího a vnitřního silničního okruhu
[*] Mýtné do určitých částí města
[*] Podpora vozidel na plyn, bionaftu , elektřinu
[*] Využití kombinované dopravy materiálu po železnici a vodě
[*] Podpora hromadné dopravy
[*] Omezování parkování v určitých částech města
[*] Snižování prašnosti - zatravňování, zalesňování
[*] Centrální vytápění domů, přechod z uhlí na zemní plyn
AUTOR: Dlouhodobá koncepce ochrany ovzduší v Praze
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích