zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hlavní zdroj nápojových PET lahví v České republice

29.05.2003
Odpady
Hlavní zdroj nápojových PET lahví v České republice
V České republice je nejen vysoká koncentrace marketů, hyper-, super- a megamarketů (dále HM), ale i jejich rozloha prodejní plochy je ve srovnání s některými zeměmi v Evropě skutečně pozoruhodná. Výstavba byla totiž prováděna na pozemcích - ve srovnání s některými zeměmi EU (Švýcarsko) - s relativně velmi nízkou výkupní cenou. Rozloze prodejní plochy odpovídá i dosahovaný vysoký obrat. Podle vyjádření mluvčích těchto HM v nedávném televizním šotu, prodej nápojů, balených do PET obalů v řadě z nich přesahuje 90%. Je tedy samozřejmě nutno, z ekologického, ekonomického i logistického hlediska, řešit nejefektivnější systém separovaného sběru právě u nich, nikoliv u drobných prodejců, na které připadá necelých 10%. Vzhledem k charakteru techniky prodeje jsou všechny předpoklady dosáhnout stažení a následného předání k recyklaci této cenné suroviny právě u nich, stejně, jak se toho dosahuje v ČR u skleněných pivních lahví. Prakticky by mohl být problém jejich odběru proti vrácení zálohy vyřešen moderními optoelektrickými RVM TOMRA Systems ASA (zkr. Reverse Vending Machines) automaty, které jsou pro sklo v mnoha z nich nainstalovány. Nastavením jejich SW pro odběr také u nevratných PET lahví řeší automaticky řadu dalších otázek. Je výhodou že RVM automaty jsou napojeny na databáze o prodeji, takže by byla zjištěna současně návratnost lahví, která je v EU u obalů sledována a vykazování uloženo členským zemím. Stačilo by zřejmě legislativně zodpovědně novelizovat: Vyhlášky Ministerstva životního prostředí 237/2002 Sb. (O podrobnostech způsobu provedení zpětného odběru některých výrobků) a 117/2002 Sb. (O rozsahu a způsobu vedení evidence obalů a ohlašování údajů z této evidence) a dále navazující Vyhlášky Ministerstva průmyslu a obchodu 116/2002 (O způsobu označování vratných zálohovaných obalů) a 115/2002 Sb. (O podrobnostech nakládání s obaly). Tak jako tomu bylo nedávno u skla, globální prodejci by se tomu museli rychle přizpůsobit (nic jiného jim nezbude) a pokud ještě tyto RVM automaty nemají, pořídit si je z investičních nákladů. Vzhledem k rychlosti odběru RVM by postačil jeden kus (s jedním záložním), což při ceně řádově kolem 400 tisíc Kč by neměl být (pro HM) problém. Údaje o procentickém zastoupení domácností v jednotlivých českých HM z průzkumu v I. pololetí 2002 jsou uvedeny v následující tabulce: Údaje v procentech domácností za poslední půlrok (2002) Prodejce % Kaufland 46 Hypernova 44 Albert 39 Penny Market 39 Jednota 35 Delvita 31 Plus Diskont 29 Tesco hypermarket 27 Globus 26 Carrefour 26 Billa 25 Interspar 22 Julius Meinl 21 Tesco obchodní dům 20 Makro 20 Zdroj: www.petrecycling.cz
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí