Kanál zdevastuje moravskou krajinu, varuje studie
Ochránci přírody chtějí za každou cenu zamezit plánované stavbě kanálu Dunaj -
Odra - Labe, který by podle nich měl nedozírné dopady na moravskou i slovenskou
přírodu. Teď se jim do rukou dostává silný argument: Jan Zeman ze státního
Českého ekologického ústavu vypracoval zatím nejobsáhlejší a nejkomplexnější
studii, která hodnotí chystanou vodní cestu. Podle studie by kanál způsobil
jednu z největších ekologických katastrof v zemi. \"Je zřejmé, že případná
výstavba kanálu by způsobila rozsáhlé, nenapravitelné škody na přírodě a
krajině, které ani není možné vyčíslit,\" uvádí Zeman ve studii. Podle něj
například hrozí, že budou poškozeny unikátní lužní lesy na soutoku Moravy a
Dyje. I pro slovenskou Chráněnou krajinnou oblast Záhorie by kanál mohl znamenat
katastrofu. Mluvčí Ministerstva životního prostředí Karolína Šůlová uvedla, že
Zemanova studie poslouží jako jeden ze zdrojů pro pracovní skupinu, která pro
ministra Libora Ambrozka připravuje podklady o chystaném kanálu. Ambrozek přitom
chystanou stavbu vodní cesty už několikrát kritizoval. Ředitel Sdružení Dunaj -
Odra - Labe Jaroslav Kubec výsledky studie odmítá a tvrdí, že kanál bude výhodný
a přírodě neublíží. \"Výstavbou kanálu budou zabrány výlučně ekologicky méně
cenné segmenty krajiny, jako je například orná půda,\" tvrdí Kubec. \"Vytvoří se
ekologicky cennější plochy včetně mělkých pobřežních zón nebo pobřežní zeleně.\"
Podle představ sdružení by v první etapě měl v Břeclavi vyrůst nový říční
přístav, který doplní chystaný železniční a silniční terminál. Ten už je v
územním plánu města. Ministerstvo dopravy chce mít do konce roku zpracovanou
studii, která vyhodnotí tři možné trasy napojení na Dunaj. Náklady na stavbu
přibližně osmdesátikilometrového úseku mezi Vídní a Břeclaví jsou vyčísleny na
dvacet pět miliard korun. Celkem by celý kanál spojující Dunaj s Labem a Odrou
měl vyjít na stovky miliard, dostupné odhady zatím k přesnější sumě nedošly.
Plující lodě by podle Zemanovy studie vypustily do ovzduší více škodlivin než
souběžná elektrifikovaná železniční doprava. \"Elektrická trakce železniční
dopravy produkuje na srovnatelný výkon jen třicet šest procent emisí oxidu
uhličitého oproti vodní dopravě,\" upozorňuje Zeman, podle něhož je přepravní
kapacita železnice podél plánovaného kanálu Dunaj - Odra - Labe vysoká a nadále
se zvyšuje. \"Vodní doprava navíc nemá naději se rychlostí významněji přiblížit
dopravě železniční a silniční,\" dodává Zeman. Ředitel Sdružení Dunaj - Odra -
Labe Jaroslav Kubec nepokládá výsledky studie za správné. Tvrdí například, že
emise z lodní dopravy budou nižší než z elektrifikované železnice. \"Emise oxidu
uhličitého nejsou jediným ukazatelem. Ostatními jsou například hluk, prašnost,
znečišťování vody a půdy, kde vodní doprava bývá hodnocena příznivěji než
železnice,\" říká Kubec, podle něhož je vodní doprava schopná se železnicí
konkurovat zejména na dlouhých trasách. Spojení po vodě mezi Vídní a Břeclaví a
dál na sever podporuje Jihomoravský kraj i ministerstva dopravy a pro místní
rozvoj. \"Je to možnost, jak se připojit na důležitou vodní cestu a prospět
celému regionu,\" tvrdí náměstek ministra pro místní rozvoj Petr Forman,
dlouholetý propagátor kanálu. ZDROJ: HN
Ochránci přírody chtějí za každou cenu zamezit plánované stavbě kanálu Dunaj - Odra - Labe, který by podle nich měl nedozírné dopady na moravskou i slovenskou přírodu.
Teď se jim do rukou dostává silný argument: Jan Zeman ze státního Českého ekologického ústavu vypracoval zatím nejobsáhlejší a nejkomplexnější studii, která hodnotí chystanou vodní cestu. Podle studie by kanál způsobil jednu z největších ekologických katastrof v zemi.
\"Je zřejmé, že případná výstavba kanálu by způsobila rozsáhlé, nenapravitelné škody na přírodě a krajině, které ani není možné vyčíslit,\" uvádí Zeman ve studii. Podle něj například hrozí, že budou poškozeny unikátní lužní lesy na soutoku Moravy a Dyje. I pro slovenskou Chráněnou krajinnou oblast Záhorie by kanál mohl znamenat katastrofu.
Mluvčí Ministerstva životního prostředí Karolína Šůlová uvedla, že Zemanova studie poslouží jako jeden ze zdrojů pro pracovní skupinu, která pro ministra Libora Ambrozka připravuje podklady o chystaném kanálu. Ambrozek přitom chystanou stavbu vodní cesty už několikrát kritizoval.
Ředitel Sdružení Dunaj - Odra - Labe Jaroslav Kubec výsledky studie odmítá a tvrdí, že kanál bude výhodný a přírodě neublíží. \"Výstavbou kanálu budou zabrány výlučně ekologicky méně cenné segmenty krajiny, jako je například orná půda,\" tvrdí Kubec. \"Vytvoří se ekologicky cennější plochy včetně mělkých pobřežních zón nebo pobřežní zeleně.\"
Podle představ sdružení by v první etapě měl v Břeclavi vyrůst nový říční přístav, který doplní chystaný železniční a silniční terminál. Ten už je v územním plánu města. Ministerstvo dopravy chce mít do konce roku zpracovanou studii, která vyhodnotí tři možné trasy napojení na Dunaj.
Náklady na stavbu přibližně osmdesátikilometrového úseku mezi Vídní a Břeclaví jsou vyčísleny na dvacet pět miliard korun. Celkem by celý kanál spojující Dunaj s Labem a Odrou měl vyjít na stovky miliard, dostupné odhady zatím k přesnější sumě nedošly.
Plující lodě by podle Zemanovy studie vypustily do ovzduší více škodlivin než souběžná elektrifikovaná železniční doprava. \"Elektrická trakce železniční dopravy produkuje na srovnatelný výkon jen třicet šest procent emisí oxidu uhličitého oproti vodní dopravě,\" upozorňuje Zeman, podle něhož je přepravní kapacita železnice podél plánovaného kanálu Dunaj - Odra - Labe vysoká a nadále se zvyšuje.
\"Vodní doprava navíc nemá naději se rychlostí významněji přiblížit dopravě železniční a silniční,\" dodává Zeman.
Ředitel Sdružení Dunaj - Odra - Labe Jaroslav Kubec nepokládá výsledky studie za správné. Tvrdí například, že emise z lodní dopravy budou nižší než z elektrifikované železnice. \"Emise oxidu uhličitého nejsou jediným ukazatelem. Ostatními jsou například hluk, prašnost, znečišťování vody a půdy, kde vodní doprava bývá hodnocena příznivěji než železnice,\" říká Kubec, podle něhož je vodní doprava schopná se železnicí konkurovat zejména na dlouhých trasách.
Spojení po vodě mezi Vídní a Břeclaví a dál na sever podporuje Jihomoravský kraj i ministerstva dopravy a pro místní rozvoj. \"Je to možnost, jak se připojit na důležitou vodní cestu a prospět celému regionu,\" tvrdí náměstek ministra pro místní rozvoj Petr Forman, dlouholetý propagátor kanálu.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích