Ekobus jezdí tiše a za sebou nechává podstatně méně zplodin
Autobus se pomalu rozjíždí. Pozorný pasažér by si mohl všimnout, že jeho jízdu
provázejí nižší vibrace a menší hluk, než je obvyklé; většině cestujících to
však ani nepřijde. To, že jedou v méně obvyklém dopravním prostředku, však
nemohli přehlédnout. Vozidlo je zvenku pomalováno výraznými nápisy \"Ekobus\".
Jako palivo v něm slouží stlačený zemní plyn a za vozem zůstávají podstatně
menší exhalace než za naftovým autobusem. AUTOR: Josef Tuček AUTOR-WEB:
www.ihned.cz [http://www.ihned.cz/tucek] Takovýchto ekobusů provozuje ČSAD Bus
Ústí nad Labem dvaadvacet. Na letošním veletrhu životního prostředí a úspor
energií Ecocity, pořádaném v Praze, za ně firma dostala hlavní cenu. Připravila
pak propagační jízdu jednoho z ekobusů do portugalského Porta na konferenci o
ekologických vozidlech. Při okružní jízdě tam a zpět projel Německem, Francií,
Belgií, Španělskem, Itálií a Rakouskem. \"U odborníků, kteří si ekobus mohli při
jeho zastávkách prohlédnout, vzbudil skutečně velký zájem,\" pochvaluje si Oto
Kovařík z ČSAD Bus. MEZITITULEK: Přiznejme si to - znečišťujeme \"Provozovatelé
hromadné dopravy by v sobě měli najít odvahu si přiznat, že znečišťují životní
prostředí, a snažit se s tím něco dělat,\" říká Michal Jergl, obchodní ředitel
ústeckého ČSAD Bus. \"My jsme si začátkem devadesátých let řekli, že se musíme
připravit na budoucnost a na ekologické požadavky, které určitě přijdou po
vstupu republiky do Evropské unie.\" Zatímco jiné české dopravní podniky, které
také zavádějí plynový pohon, vsadily spíše na propan-butan, v Ústí se dopravci
rozhodli pro zemní plyn. Nejdříve, v roce 1994, stavěli autobusy na zemní plyn
ve spolupráci s finskou firmou Lahti na podvozku Liaz. Potom přestavovali
autobusy Karosa. \"Těchto vozidel na plyn ještě dnes třicet provozujeme,\"
konstatuje Oto Kovařík. Nynější ekobusy jsou však něčím novým. Ústečtí
konstruktéři při jejich vývoji spolupracovali s firmou SOR ve východočeském
městečku Libchavy, motor pochází od amerického výrobce Cummins a tlakové nádrže
na zemní plyn dodává francouzská společnost Ullit. Výsledkem mezinárodní
spolupráce je vozidlo, jehož jízdní vlastnosti odpovídají autobusu s naftovým
motorem. \"Nádrže z uhlíkových vláken jsme původně zkoušeli zamontovat do
podlahy, ale ztratili jsme tím prostor pro zavazadla, tak jsme je nakonec
umístili na střechu,\" popisuje Michal Jergl. Vejde se do nich 130 krychlových
metrů plynu, což vystačí na ujetí vzdálenosti asi 500 kilometrů. \"Můžeme však
počet tlakových nádrží i zvýšit, a prodloužit tak dojezd až na 700 kilometrů,\"
dodává Michal Jergl. MEZITITULEK: Kapesníkový test Vozidlům, která používají
jako palivo zemní plyn, je povolen i vjezd do podzemních garáží. \"Zemní plyn se
totiž rychle rozptýlí a zpravidla se ho nestačí nahromadit dost na hořlavou
směs. Dokonce i některá vozidla pro státníky ve světě bývají poháněna zemním
plynem, protože případný průstřel nevadí, plyn jen unikne ven,\" uvádí Michal
Jergl. Když k výfuku běžného autobusu přiložíte kapesník, za chvilku zčerná od
zplodin. Kapesník u výfuku ekobusu pouze zežloutne. Zplodiny spalování zemního
plynu totiž vůbec neobsahují tuhé částice. Je v nich podstatně méně jedovatého
oxidu uhelnatého a zdraví nebezpečných uhlovodíků, a také nižší koncentrace
oxidů dusíku, jež působením slunečního záření tvoří takzvaný přízemní ozón,
který rozleptává lidské plíce. Rovněž oxidu uhličitého, který vysoko v atmosféře
pod sebou zadržuje teplo a hrozí globálním oteplováním planety, vzniká při
spalování zemního plynu o pětinu méně než při pálení nafty a benzínu. Celkem
vyloučí každý ekobus za rok provozu o osm tun zplodin méně než naftových
autobus. MEZITITULEK: Ekologické i ekonomické Dvaadvacet ekobusů je zatím jen
zlomkem ve flotile pěti set autobusů, které ústecké ČSAD Bus provozuje. Firma
však bude v jejich výrobě pokračovat. \"Ekobusy už nyní jezdí pravidelně jak na
dálkové lince z Ústí do Prahy, tak na příměstských linkách a v městské dopravě v
Litoměřicích a v Krupce,\" vypočítává Oto Kovařík. \"Pořizovací cena ekobusu je
vyšší než u běžného autobusu,\" uznává Michal Jergl. \"Spočítali jsme si však,
že se nám náklady srovnají po čtyřech až pěti letech provozu, protože zemní plyn
je jako palivo levnější než nafta. Předpokládáme, že každý Ekobus bude v provozu
dvanáct let, takže celkově se nám vlastně vyplatí víc než naftové vozidlo.\"
Jako palivo vzdálenější budoucnosti pak tipuje Michal Jergl vodík. \"Za patnáct,
dvacet let budou v Evropě i u nás zřejmě v běžném provozu vozidla poháněná
vodíkem. Možná i o něco dříve, pokud budou vyspělé země zavádění vodíku více
podporovat.\" ZDROJ: Zdraví Věda a lidé
Autobus se pomalu rozjíždí. Pozorný pasažér by si mohl všimnout, že jeho jízdu provázejí nižší vibrace a menší hluk, než je obvyklé; většině cestujících to však ani nepřijde. To, že jedou v méně obvyklém dopravním prostředku, však nemohli přehlédnout. Vozidlo je zvenku pomalováno výraznými nápisy \"Ekobus\". Jako palivo v něm slouží stlačený zemní plyn a za vozem zůstávají podstatně menší exhalace než za naftovým autobusem.
AUTOR: Josef Tuček
AUTOR-WEB: www.ihned.cz
Takovýchto ekobusů provozuje ČSAD Bus Ústí nad Labem dvaadvacet. Na letošním veletrhu životního prostředí a úspor energií Ecocity, pořádaném v Praze, za ně firma dostala hlavní cenu.
Připravila pak propagační jízdu jednoho z ekobusů do portugalského Porta na konferenci o ekologických vozidlech. Při okružní jízdě tam a zpět projel Německem, Francií, Belgií, Španělskem, Itálií a Rakouskem. \"U odborníků, kteří si ekobus mohli při jeho zastávkách prohlédnout, vzbudil skutečně velký zájem,\" pochvaluje si Oto Kovařík z ČSAD Bus.
MEZITITULEK: Přiznejme si to - znečišťujeme
\"Provozovatelé hromadné dopravy by v sobě měli najít odvahu si přiznat, že znečišťují životní prostředí, a snažit se s tím něco dělat,\" říká Michal Jergl, obchodní ředitel ústeckého ČSAD Bus. \"My jsme si začátkem devadesátých let řekli, že se musíme připravit na budoucnost a na ekologické požadavky, které určitě přijdou po vstupu republiky do Evropské unie.\"
Zatímco jiné české dopravní podniky, které také zavádějí plynový pohon, vsadily spíše na propan-butan, v Ústí se dopravci rozhodli pro zemní plyn.
Nejdříve, v roce 1994, stavěli autobusy na zemní plyn ve spolupráci s finskou firmou Lahti na podvozku Liaz. Potom přestavovali autobusy Karosa. \"Těchto vozidel na plyn ještě dnes třicet provozujeme,\" konstatuje Oto Kovařík.
Nynější ekobusy jsou však něčím novým. Ústečtí konstruktéři při jejich vývoji spolupracovali s firmou SOR ve východočeském městečku Libchavy, motor pochází od amerického výrobce Cummins a tlakové nádrže na zemní plyn dodává francouzská společnost Ullit.
Výsledkem mezinárodní spolupráce je vozidlo, jehož jízdní vlastnosti odpovídají autobusu s naftovým motorem. \"Nádrže z uhlíkových vláken jsme původně zkoušeli zamontovat do podlahy, ale ztratili jsme tím prostor pro zavazadla, tak jsme je nakonec umístili na střechu,\" popisuje Michal Jergl. Vejde se do nich 130 krychlových metrů plynu, což vystačí na ujetí vzdálenosti asi 500 kilometrů. \"Můžeme však počet tlakových nádrží i zvýšit, a prodloužit tak dojezd až na 700 kilometrů,\" dodává Michal Jergl.
MEZITITULEK: Kapesníkový test
Vozidlům, která používají jako palivo zemní plyn, je povolen i vjezd do podzemních garáží. \"Zemní plyn se totiž rychle rozptýlí a zpravidla se ho nestačí nahromadit dost na hořlavou směs. Dokonce i některá vozidla pro státníky ve světě bývají poháněna zemním plynem, protože případný průstřel nevadí, plyn jen unikne ven,\" uvádí Michal Jergl.
Když k výfuku běžného autobusu přiložíte kapesník, za chvilku zčerná od zplodin. Kapesník u výfuku ekobusu pouze zežloutne. Zplodiny spalování zemního plynu totiž vůbec neobsahují tuhé částice. Je v nich podstatně méně jedovatého oxidu uhelnatého a zdraví nebezpečných uhlovodíků, a také nižší koncentrace oxidů dusíku, jež působením slunečního záření tvoří takzvaný přízemní ozón, který rozleptává lidské plíce. Rovněž oxidu uhličitého, který vysoko v atmosféře pod sebou zadržuje teplo a hrozí globálním oteplováním planety, vzniká při spalování zemního plynu o pětinu méně než při pálení nafty a benzínu. Celkem vyloučí každý ekobus za rok provozu o osm tun zplodin méně než naftových autobus.
MEZITITULEK: Ekologické i ekonomické
Dvaadvacet ekobusů je zatím jen zlomkem ve flotile pěti set autobusů, které ústecké ČSAD Bus provozuje. Firma však bude v jejich výrobě pokračovat. \"Ekobusy už nyní jezdí pravidelně jak na dálkové lince z Ústí do Prahy, tak na příměstských linkách a v městské dopravě v Litoměřicích a v Krupce,\" vypočítává Oto Kovařík.
\"Pořizovací cena ekobusu je vyšší než u běžného autobusu,\" uznává Michal Jergl. \"Spočítali jsme si však, že se nám náklady srovnají po čtyřech až pěti letech provozu, protože zemní plyn je jako palivo levnější než nafta. Předpokládáme, že každý Ekobus bude v provozu dvanáct let, takže celkově se nám vlastně vyplatí víc než naftové vozidlo.\"
Jako palivo vzdálenější budoucnosti pak tipuje Michal Jergl vodík. \"Za patnáct, dvacet let budou v Evropě i u nás zřejmě v běžném provozu vozidla poháněná vodíkem. Možná i o něco dříve, pokud budou vyspělé země zavádění vodíku více podporovat.\"
ZDROJ: Zdraví Věda a lidé
Sdílet článek na sociálních sítích