Čtvrtek, 28. března 2024

Ekologická auta tuzemský trh nenabízí

Ekologická auta tuzemský trh nenabízí
Dokonce prvních šest nejlepších aut podle nového ekologického žebříčku Německého dopravního klubu VCD není v tuzemsku k mání. Na vině je podle dovozců aut vyšší cena aut s moderními, a tím i ekologickými technologiemi. Dopravní klub sdružuje v Německu 70 tisíc lidí a jeho hlavním tématem je ekologická doprava. Vůbec nejčistší vůz podle VCD, Volkswagen Lupo, se do tuzemska nedováží a v nejbližší době ani nebude. \"Podle našich marketinkových průzkumů by o ně (lupo a další ve statistice VCD úspěšný Volkswagen Golf BiFuel - pozn. red.) byl na našem trhu minimální zájem, protože český zákazník se v těchto segmentech orientuje především podle ceny. A ta je vzhledem k nasazení špičkových a tedy nutně dražších technologií, jakou je motor s přímým vstřikem benzínu FSI u Lupa nebo technologie BiFuel u Golfu, vyšší,\" uvádí Jan Klíma, mluvčí importéra vozů Volkswagen. Druhé a šesté v pořadí VCD je Daihatsu, které nemá v Česku ani své obchodní zastoupení. Třetí Toyota Yaris se ve verzi linea eco také nenabízí, dealeři Toyoty nemají ani pátý vůz v žebříčku - hybridní Prius. \"Kromě vyšší ceny a předpokládaného malého zájmu o tyto vozy je tu ještě jedna věc. Svou roli hraje i současná legislativa, která v Česku nijak ekologicky šetrná auta nezvýhodňuje,\" říká Tomáš Vaněk, mluvčí Toyoty. Německý dopravní klub sestavil pořadí z 364 vozů současné produkce. Vyhrává auto vypouštějící nejmenší množství CO2 - kysličníku uhličitého, který vytváří skleníkový efekt. Stejně významnou roli hraje při hodnocení hluk vydávaný autem a další škodliviny z výfuku. Ekologicky šetrná auta proto konzumují málo paliva, jezdí tiše, v případě dieselových motorů se neobejdou bez nového filtru pevných částic, v dobrém světle se ukazují pohony na zemní plyn. VCD sestavuje žebříčky nejšetrnějších aut už od roku 1989. \"Hvězdami letošních žebříčků nejsou malá auta se spotřebou tři litry nafty nebo pět litrů benzínu. U těchto aut se nic nového neudálo. Hvězdami jsou inovativní rodinné vozy, protože právě ty udělaly ve srovnání s minulým rokem největší posun v kvalitě. Oba nováčci, Opel Astra 1.6 Caravan s pohonem na zemní plyn a Ford Focus C-MAX 1.6 TDCI s filtrem na pevné částice, s náskokem porazily ostatní,\" komentuje letošní výsledky Gerd Lottsiepen, expert VCD, v tiskovém prohlášení dopravního klubu. Tuzemský zájemce o tyto vozy opět u prodejců nepochodí. \"Opela Astru CNG nenabízíme, nebyl by o něj velký zájem. Důvodem je malá infrastruktura čerpacích stanic na zemní plyn, kterých je tu jen okolo patnácti. Kdyby jich bylo v budoucnu mnohem více, dovozu aut nic bránit nebude. Nejsou ani o mnoho dražší než běžné verze Astry na benzín,\" uvádí Jan Machač, technický ředitel dovozce vozů Opel do Česka. Ani druhý pochválený vůz se v šetrné podobě na zdejším trhu zatím neobjeví. \"Prodej Fordu Focus C-MAX začne na přelomu září a října, ale jeho turbodieselový motor nedostane prozatím pro český trh filtr palivových částic,\" přiznává Martin Linhart, mluvčí firmy Ford Motor Company. Nový filtr pro pevné částice totiž legislativa zatím nevyžaduje, ale jen díky němu nový minivan od Fordu uspěl v anketě Německého dopravního klubu. V Německu bude ekologický filtr k tomuto vozu dodáván, v Česku se ho C-MAX dočká až v roce 2005, kdy začne platit přísnější norma pro výfukové emise Euro 4. Když se ze žebříčku VCD vyberou auta prodávaná v Česku, zvítězí mezi nimi Honda Jazz s motorem 1.2. Japonské auto za 400 tisíc korun nenajde ve svém ohledu k životnímu prostředí přemožitele. Další tři vozy v první desítce, Opel Corsa, Toyota Yaris a Suzuki Swift se dají pořídit i za méně než 300 tisíc, nejlevnější je mezi nimi dnes už zastaralé suzuki. V pořadí rodinných aut je na sedmém místě Škoda Fabia Combi s motorem 1.4. [*] Deset nejekologičtějších aut podle VCD 1) Vůz Bodů v ČR 1. VW Lupo 1.4 FSI 7,87 ne 2. Daihatsu Cuore 1.0 Plus 7,79 ne 3. Toyota Yaris 1.0 linea eco 7,63 ne 4. Suzuki Alto 7,43 ne 5. Toyota Prius 2) 7,40 ne 6. Daihatsu Sirion 1.0 Plus 7,36 ne 7. Honda Jazz 1.2 7,22 ano 8. Opel Corsa 1.0 Twinport Ecotec 7,19 ano 9. Toyota Yaris 1.0 linea terra 7,17 ano 10. Suzuki Swift 1.0 7,10 ano Nejšetrnější kompaktní vozy 3) Vůz Bodů v ČR 1. Toyota Prius 2) 7,40 ne 2. Audi A2 1.2 TDI 3L 4) 7,07 ano 3. Toyota Yaris Verso 1.3 C 6,76 ne 4. Audi A2 1.4 6,67 ano 5. Ford Focus 1.8 CNG 6) 6,60 ne 6. Ford Fusion 1.4 6,56 ano 7. VW Golf 1.6 FSI 6,51 ano 8. Peugeot 206 SW 1.4 6,19 ano 9. Opel Astra Eco4 CDTI Ecotec 4) 6,13 ne 10. Renault Mégane 1.4 16V 6,11 ano Nejšetrnější rodinná auta 5) Vůz Bodů v ČR 1. Opel Astra 1.6 CNG Caravan 7)7,02 ne 2. Ford Focus C-MAX 1.6 TDCI 6,87 ne8) 3. Ford Focus 1.8 CNG Turnier 6) 6,60 ne 4. VW Golf 2.0 Variant BiFuel 6) 6,54 ne 5. Seat Cordoba 1.2 12V 6,53 ano 6. VW Bora 1.6 FSI 6,51 ano 7. Škoda Fabia Combi 1.4 6,50 ano 8. Ford Focus 1.6 Turnier 6,48 ano 9. VW Golf 1.6 FSI Variant 6,45 ano 10. Seat Cordoba 1.4 16V 55 kW 6,36 ano Nejšetrnější minivany Vůz Bodů v ČR 1. Opel Zafira 1.6 CNG 7) 6,03 ne 2. Fiat Multipla Bipower 6) 5,56 ne 3. Opel Zafira 1.6 Ecotec 5,16 ano 3. VW Touran 1.6 FSI 5,16 ano 5. Opel Zafira 1.8 Ecotec 4,94 ano Poznámka: 1) VCD - Německý dopravní klub, 2) Prius má hybridní motor kombinující benzínový agregát s elektromotorem, 3) osobní auta s délkou přes čtyři metry nebo s výškou přesahující 1,55 metru a kufrem větším než 300 litrů, 4) vůz s dieselovým motorem splňující normu Euro 4 a nízkou hladinou hluku, ale bez filtru pro pevné částice. Tip VCD: vůz kupujte, až dostane filtr pro pevné částice, 5) osobní auta s pěti sedadly, mají nejméně čtyřdveřovou karosérii a objem kufru přesahuje 400 litrů. Minimální délka je 4,2 metru, 6) auto s pohonem na zemní plyn, ale s možností tankovat i benzín, 7) auto s plynovým pohonem a jen malou nádrží na 14 litrů benzínu, 8) pro český trh tento vůz nedostane ekologický filtr. Pramen: VCD, HN 10 tipů jak šetřit palivo a přírodu Menší spotřeba znamená i nižší množství CO2 pro životní prostředí. Jak se dá podle Německého dopravního klubu ušetřit peníze i okolí? 1) Žádný zbytečný náklad Čím je auto těžší, tím větší má spotřebu. 100 kilogramů navíc znamená spotřebu větší i o půl litru paliva. Spotřeba roste i s nosiči kol nebo lyží. 2) Správný stav pneumatik Pláště mají mít předepsané množství vzduchu, když jsou podhuštěné, spotřeba roste. Je lepší kola nafoukat na maximum pro plně naložený vůz. Komfort je o něco nižší, ale spotřeba klesá, auto vypouští méně škodlivin, lépe brzdí a pláště se méně opotřebují. 3) Krátká jízda je nejhorší Jízda na krátkou vzdálenost se studeným motorem s sebou nese vysokou spotřebu v desítkách litrů na 100 km. Hodně se přitom opotřebovává motor. 4) Na nízké otáčky Čím nižší otáčky má motor a čím je jízda plynulejší, tím je i spotřeba nižší. Většina motorů zvládá bez potíží jízdu při 2000 otáčkách. Příkladem může být i supersportovní Porsche 911 Carrera. Při jízdě na druhý stupeň rychlostí 50 km/h spotřebuje 15,1 litrů, při stejné rychlosti na 6. převodový stupeň jen 6,2 litru. 5) Rychle přeřadit Jakmile se auto rozjede, má se řadit druhý stupeň. Více plynu při nízkých otáčkách je šetrnější než jemná noha na plynu ve středních otáčkách. Jde i o hluk. Auto jedoucí rychlostí 50 km/h \"na dvojku\" zatěžuje okolí hlukem stejně jako 20 aut při stejné rychlosti, ale se zařazeným čtvrtým stupněm. 6) Předvídavost Každé startování a zrychlování je zárukou velké spotřeby. Když svítí vepředu na semaforech červená, je to signál pro řidiče, aby zařadil neutrál. 7) Brzdy Používat motor k brzdění není nutné. Naopak. Při dobrzďování motorem u starších aut s karburátorem rostou emise karcinogenních uhlovodíků až desetkrát oproti běžné jízdě. 8) Jízda na dálnici Při jízdě na rychlejších silnicích je třeba uvažovat o rychlém a bezpečném předjíždění. Ale vyplatí se i nezapomínat, že nižší rychlost znamená menší spotřebu a zatížení životního prostředí. Podle automobilky Ford je spotřeba auta při maximální rychlosti dvojnásobně větši než při jízdě na tři čtvrtě plynu. 9) Vypnout spotřebiče Čím více je zatížený alternátor, tím vyšší je spotřeba. Nejvíce jej zatěžuje klimatizace, ale i elektrické otevírání oken má své nároky stejně jako vyhřívání zadního skla. 10) Vypnout motor! Když řidič ví, že bude auto stát a čekat déle než 10 sekund, má vypnout motor. Při startování se v žádném případě nepřidává plyn. Pramen: VCD - Německý dopravní klub ZDROJ: digital
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů