Novela zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění
V červnu 2003 byla Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zamítnuta poslanecká
novela zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci a omezování znečištění.
Novela byla zamítnuta 98 hlasy při quoru 78. Proti zamítnutí novely se vyslovilo
44 poslanců. Přinášíme Vám stanovisko vlády k výše zmíněné novele (citujeme):
Vláda na své schůzi dne 11. června 2003 projednala a posoudila návrh zákona,
kterým se mění zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování
znečištění a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci) a vyjádřila
s tímto návrhem nesouhlas, a to z těchto důvodů: zákon o integrované prevenci,
který nabyl účinnosti teprve 1. ledna 2003, a je plně slučitelný s právem
Evropských společenství, významně ovlivňuje rozhodování v podnikatelské sféře a
měl by proto být měněn jen v nezbytných případech, po vyhodnocení jeho působení
v praxi, s využitím poznatků zejména krajů (z tohoto hlediska se pro úplnost
upozorňuje, že předložený návrh neřeší dosud indentifikované hlavní nedostatky
zákona); takovou příležitostí ke změně zákona bude například nutnost reagovat na
připravovanou změnu směrnice 96/61/ES o integrované prevenci a omezování
znečišťování, až bude orgány Evropské unie přijata, k návrhu vypustit ze zákona
institut shromažďování údajů o přenosech látek se upozorňuje, že tento institut
byl do zákona zapracován k naplnění požadavků Protokolu o registrech úniků a
přenosů znečišťujících látek (PRTR) k Aarhuské úmluvě o přístupu k informacím,
účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech
životního prostředí, kterou je Česká republika vázána, návrh zákona v části
upravující omezení Integrovaného registru znečišťování (IRZ) na úroveň
Evropského registru znečišťujících látek (EPER) nelze přijmout bez vážných
problémů, neboť český registr IRZ a evropský registr EPER mají odlišné funkce a
rozsah; nešlo by již integrovat ohlašovací povinnosti do složkových registrů a
podniky by musely hlásit některé údaje duplicitně a celkově by byl narušen
proces zajišťování jednoty informačního systému v oblasti životního prostředí,
návrh na zkrácení lhůty pro ověření, zda žádost obsahuje všechny náležitosti na
7 dní, neodpovídá objektivním nárokům na vyřizování žádosti; údaje v ní uvedené
slouží jako podklady k vydání desítek nahrazovaných správních aktů a ověření
její úplnosti je náročným úkolem, který vyžaduje i konzultace s dalšími
příslušnými správními orgány a odborně způsobilou osobou; nedostatečné posouzení
žádosti v této fázi správního řízení by mohlo vést k tomu, že řízení o vydání
integrovaného povolení by bylo přerušováno v jeho průběhu, a tím by došlo k
větší prodlevě ve vydání integrovaného povolení; obdobně navrhované zkrácení
lhůty pro vyjádření odborně způsobilé osoby na 30 dnů by vedlo k formalizaci a
celkovému snížení kvality odborného vyjádření této osoby, návrh na změnu
ustanovení § 8 odst. 1 písm. c) tak, aby úřad zaslal žádost k vyjádření odborně
způsobilé osoby pouze tehdy, pokud bude považovat její účast v řízení za
nezbytnou, nestanoví dostatečné meze pro správní uvážení a z věcného hlediska
jde tento návrh proti smyslu zapojení odborně způsobilé osoby do procesu, kterým
je komplexní posouzení žádosti, návrh na vypuštění „agentury“ ze zákona o
integrované prevenci neodpovídá ani záměru oddělovat výkon státní správy a
podpůrných činností, ani dosavadnímu přínosu agentury, jímž je odborná podpora
výkonu státní správy v oblasti integrované prevence a omezování znečištění, pro
který musí být vytvořeny odpovídající podmínky pro shromažďování informací a
znalostí v oblasti povolování, nejlepších dostupných technik a sjednocování
postupu v podobných řízeních na úrovni jednotlivých krajů; kromě toho návrh
zákona v přechodných ustanoveních neupravuje postup související s ukončením
činnosti agentury. K vyčíslení finančního rozsahu návrhu zákona v důvodové
zprávě vláda uvádí, že oproti původnímu předpokladu, spojenému se zákonem o
integrované prevenci, lze očekávat, že výdaje státu spojené s uplatňováním
zákona o integrované prevenci budou činit cca 19 až 20 mil. Kč ročně, tzn.
úsporu asi o cca 28 mil. Kč. Zdroj: www.vlada.cz [http://www.vlada.cz]
V červnu 2003 byla Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zamítnuta poslanecká novela zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci a omezování znečištění. Novela byla zamítnuta 98 hlasy při quoru 78. Proti zamítnutí novely se vyslovilo 44 poslanců. Přinášíme Vám stanovisko vlády k výše zmíněné novele (citujeme):
Vláda na své schůzi dne 11. června 2003 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci) a vyjádřila s tímto návrhem nesouhlas, a to z těchto důvodů:
zákon o integrované prevenci, který nabyl účinnosti teprve 1. ledna 2003, a je plně slučitelný s právem Evropských společenství, významně ovlivňuje rozhodování v podnikatelské sféře a měl by proto být měněn jen v nezbytných případech, po vyhodnocení jeho působení v praxi, s využitím poznatků zejména krajů (z tohoto hlediska se pro úplnost upozorňuje, že předložený návrh neřeší dosud indentifikované hlavní nedostatky zákona); takovou příležitostí ke změně zákona bude například nutnost reagovat na připravovanou změnu směrnice 96/61/ES o integrované prevenci a omezování znečišťování, až bude orgány Evropské unie přijata,
k návrhu vypustit ze zákona institut shromažďování údajů o přenosech látek se upozorňuje, že tento institut byl do zákona zapracován k naplnění požadavků Protokolu o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (PRTR) k Aarhuské úmluvě o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí, kterou je Česká republika vázána,
návrh zákona v části upravující omezení Integrovaného registru znečišťování (IRZ) na úroveň Evropského registru znečišťujících látek (EPER) nelze přijmout bez vážných problémů, neboť český registr IRZ a evropský registr EPER mají odlišné funkce a rozsah; nešlo by již integrovat ohlašovací povinnosti do složkových registrů a podniky by musely hlásit některé údaje duplicitně a celkově by byl narušen proces zajišťování jednoty informačního systému v oblasti životního prostředí,
návrh na zkrácení lhůty pro ověření, zda žádost obsahuje všechny náležitosti na 7 dní, neodpovídá objektivním nárokům na vyřizování žádosti; údaje v ní uvedené slouží jako podklady k vydání desítek nahrazovaných správních aktů a ověření její úplnosti je náročným úkolem, který vyžaduje i konzultace s dalšími příslušnými správními orgány a odborně způsobilou osobou; nedostatečné posouzení žádosti v této fázi správního řízení by mohlo vést k tomu, že řízení o vydání integrovaného povolení by bylo přerušováno v jeho průběhu, a tím by došlo k větší prodlevě ve vydání integrovaného povolení; obdobně navrhované zkrácení lhůty pro vyjádření odborně způsobilé osoby na 30 dnů by vedlo k formalizaci a celkovému snížení kvality odborného vyjádření této osoby,
návrh na změnu ustanovení § 8 odst. 1 písm. c) tak, aby úřad zaslal žádost k vyjádření odborně způsobilé osoby pouze tehdy, pokud bude považovat její účast v řízení za nezbytnou, nestanoví dostatečné meze pro správní uvážení a z věcného hlediska jde tento návrh proti smyslu zapojení odborně způsobilé osoby do procesu, kterým je komplexní posouzení žádosti,
návrh na vypuštění „agentury“ ze zákona o integrované prevenci neodpovídá ani záměru oddělovat výkon státní správy a podpůrných činností, ani dosavadnímu přínosu agentury, jímž je odborná podpora výkonu státní správy v oblasti integrované prevence a omezování znečištění, pro který musí být vytvořeny odpovídající podmínky pro shromažďování informací a znalostí v oblasti povolování, nejlepších dostupných technik a sjednocování postupu v podobných řízeních na úrovni jednotlivých krajů; kromě toho návrh zákona v přechodných ustanoveních neupravuje postup související s ukončením činnosti agentury.
K vyčíslení finančního rozsahu návrhu zákona v důvodové zprávě vláda uvádí, že oproti původnímu předpokladu, spojenému se zákonem o integrované prevenci, lze očekávat, že výdaje státu spojené s uplatňováním zákona o integrované prevenci budou činit cca 19 až 20 mil. Kč ročně, tzn. úsporu asi o cca 28 mil. Kč.
Zdroj: www.vlada.cz
Sdílet článek na sociálních sítích