Británie přijme americký šrot
Přes protesty ekologů a varování odborníků rozhodla londýnská vláda dovolit
Spojeným státům, aby v Británii zlikvidovaly své kontaminované a rozpadající se
vojenské lodě. \"Může to být spojeno s určitým rizikem,\" uvedl mluvčí britské
námořní a přístavní ochrany Mark Clark. Britské ministerstvo dopravy už do USA
vyslalo experty, kteří mají dohlédnout na zajišťovací práce, aby byla
minimalizována rizika spojená s přepravou lodí. \"Až tyto práce budou hotovy,
lodě už nebudou představovat pro britské pobřeží o nic větší nebezpečí než
jakákoli jiná námořní přepravní akce,\" dodal Clark. První dvě z třinácti lodí
dostaly minulý týden povolení vyrazit přes Atlantik - na vlečném lanu - z
kotviště na James River ve Virginii do šrotiště v britském Graythorpu. Zatím
však jde pouze o první krok. K přepravě prorezivělých veteránů zamořených
polychlorovanými bifenyly (PCB), azbestem a neznámým množstvím zvětralých
topných olejů musí dát souhlas i země na budoucí trase, tedy Francie a Irsko, a
také místní úřad v britském Hartlepoolu, pod nějž šrotiště spadá, musí obnovit
výjimku z ekologických předpisů. Britští ochránci životního prostředí se obávají
vysoké pravděpodobnosti znečištění životního prostředí a varují, že se může
jednat o precedens - vedle vyčleněných dvanácti lodí se v armádních docích
nachází na sedmdesát podobně neopravitelných plovoucích vraků, které čekají na
likvidaci. Bush odvolal Clintonův zákaz exportu Flotila duchů, jak média skupinu
transportních plavidel až 60 let starých nazvala, rezivěla v James River několik
desetiletí. Americký námořní ústav opakovaně upozorňoval, že lodě jsou korozí
poškozeny natolik, že dochází k únikům zbytkových chemikálií z jejich podpalubí.
Odborníci, vojáci a administrativa USA se ale nedokázali shodnout, jak je bez
rizika zamoření zlikvidovat. Bývalý prezident Bill Clinton dokonce zakázal
prodej lodí na šrot do zahraničí, údajně proto, aby znemožnil nezodpovědným
firmám vystavit životní prostředí i dělníky v některé rozvojové zemi téměř jisté
ekologické katastrofě. Administrativa George W. Bushe však rozhodnutí zvrátila:
vládní agentura pro ochranu životního prostředí EPA, z jejíhož čela nedávno
odstoupila dlouholetá ředitelka, dosáhla soudního zrušení Clintonova moratoria a
cesta k prodeji vraků do zahraničí se uvolnila. Zdroj: Právo
Přes protesty ekologů a varování odborníků rozhodla londýnská vláda dovolit Spojeným státům, aby v Británii zlikvidovaly své kontaminované a rozpadající se vojenské lodě.
\"Může to být spojeno s určitým rizikem,\" uvedl mluvčí britské námořní a přístavní ochrany Mark Clark. Britské ministerstvo dopravy už do USA vyslalo experty, kteří mají dohlédnout na zajišťovací práce, aby byla minimalizována rizika spojená s přepravou lodí. \"Až tyto práce budou hotovy, lodě už nebudou představovat pro britské pobřeží o nic větší nebezpečí než jakákoli jiná námořní přepravní akce,\" dodal Clark. První dvě z třinácti lodí dostaly minulý týden povolení vyrazit přes Atlantik - na vlečném lanu - z kotviště na James River ve Virginii do šrotiště v britském Graythorpu. Zatím však jde pouze o první krok. K přepravě prorezivělých veteránů zamořených polychlorovanými bifenyly (PCB), azbestem a neznámým množstvím zvětralých topných olejů musí dát souhlas i země na budoucí trase, tedy Francie a Irsko, a také místní úřad v britském Hartlepoolu, pod nějž šrotiště spadá, musí obnovit výjimku z ekologických předpisů. Britští ochránci životního prostředí se obávají vysoké pravděpodobnosti znečištění životního prostředí a varují, že se může jednat o precedens - vedle vyčleněných dvanácti lodí se v armádních docích nachází na sedmdesát podobně neopravitelných plovoucích vraků, které čekají na likvidaci.
Bush odvolal Clintonův zákaz exportu
Flotila duchů, jak média skupinu transportních plavidel až 60 let starých nazvala, rezivěla v James River několik desetiletí. Americký námořní ústav opakovaně upozorňoval, že lodě jsou korozí poškozeny natolik, že dochází k únikům zbytkových chemikálií z jejich podpalubí. Odborníci, vojáci a administrativa USA se ale nedokázali shodnout, jak je bez rizika zamoření zlikvidovat. Bývalý prezident Bill Clinton dokonce zakázal prodej lodí na šrot do zahraničí, údajně proto, aby znemožnil nezodpovědným firmám vystavit životní prostředí i dělníky v některé rozvojové zemi téměř jisté ekologické katastrofě. Administrativa George W. Bushe však rozhodnutí zvrátila: vládní agentura pro ochranu životního prostředí EPA, z jejíhož čela nedávno odstoupila dlouholetá ředitelka, dosáhla soudního zrušení Clintonova moratoria a cesta k prodeji vraků do zahraničí se uvolnila.
Zdroj: Právo
Sdílet článek na sociálních sítích