Největší české rejdařství je před zánikem
V listopadu dostanou zaměstnanci Československé plavby labské (ČSPL) poslední
platy. Na víc již firma nemá peníze. \"Jsme na dně i s rezervami,\" potvrdil HN
člen představenstva firmy Miroslav Šefara. Dodal, že pokud nepomůže stát,
znamená to zánik největšího českého rejdařství, které bylo ještě na přelomu
osmdesátých a devadesátých let jedničkou mezi vnitrozemskými rejdaři v celé
Evropě. Firma přitom stále prodává lodě, ale zisk nestačí ani na pokrytí
nejnutnějších provozních nákladů. ČSPL doplatila na sucha v letech 1999 a 2000,
kdy musela zastavit provoz lodí a dostala se do konkursu. Poté ale získala
nového majitele, zbavila se nadbytečných činností, začala prosperovat. Nadějný
vývoj zastavilo letošní sucho. Od června lodě nevypluly.. Rejdaři odhadují
ztráty zatím na 130 miliónů korun. Mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová
je zdrženlivější: Podle ní nepřesáhnou 60 miliónů. Do obdobné situace se loďaři
dostali i v roce 2000. Tehdy vláda uvolnila na částečnou kompenzaci škod šesti
firem 83 miliónů korun. O pomoc požádali rejdaři i letos. Roučková potvrdila, že
se návrh na poskytnutí pomoci připravuje k projednání ve vládě. \"Může se stát,
že pomoc nakonec přijde, ale pro plavbu už bude pozdě,\" konstatuje Šefara. O
práci by tak přišlo 400 zaměstnanců. Ti nejkvalifikovanější už odcházejí do
zahraničí. Rejdaři tvrdí, že by dokázali překonat i špatné roky, kdyby stát
nezanedbával labskou vodní cestu. Už dlouho požadují výstavbu dvou jezů na Labi
mezi Střekovem a Hřenskem, které by umožnily provoz lodí po většinu roku i při
nízkých stavech vody. Stejně je upraven celý německý úsek Labe. Projekt byl už
sedmkrát změněn podle požadavků ekologů, ale stále čeká na své schválení. ZDROJ:
HN
V listopadu dostanou zaměstnanci Československé plavby labské (ČSPL) poslední platy. Na víc již firma nemá peníze.
\"Jsme na dně i s rezervami,\" potvrdil HN člen představenstva firmy Miroslav Šefara. Dodal, že pokud nepomůže stát, znamená to zánik největšího českého rejdařství, které bylo ještě na přelomu osmdesátých a devadesátých let jedničkou mezi vnitrozemskými rejdaři v celé Evropě.
Firma přitom stále prodává lodě, ale zisk nestačí ani na pokrytí nejnutnějších provozních nákladů.
ČSPL doplatila na sucha v letech 1999 a 2000, kdy musela zastavit provoz lodí a dostala se do konkursu. Poté ale získala nového majitele, zbavila se nadbytečných činností, začala prosperovat. Nadějný vývoj zastavilo letošní sucho. Od června lodě nevypluly..
Rejdaři odhadují ztráty zatím na 130 miliónů korun. Mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová je zdrženlivější: Podle ní nepřesáhnou 60 miliónů.
Do obdobné situace se loďaři dostali i v roce 2000. Tehdy vláda uvolnila na částečnou kompenzaci škod šesti firem 83 miliónů korun. O pomoc požádali rejdaři i letos. Roučková potvrdila, že se návrh na poskytnutí pomoci připravuje k projednání ve vládě.
\"Může se stát, že pomoc nakonec přijde, ale pro plavbu už bude pozdě,\" konstatuje Šefara. O práci by tak přišlo 400 zaměstnanců. Ti nejkvalifikovanější už odcházejí do zahraničí.
Rejdaři tvrdí, že by dokázali překonat i špatné roky, kdyby stát nezanedbával labskou vodní cestu. Už dlouho požadují výstavbu dvou jezů na Labi mezi Střekovem a Hřenskem, které by umožnily provoz lodí po většinu roku i při nízkých stavech vody.
Stejně je upraven celý německý úsek Labe. Projekt byl už sedmkrát změněn podle požadavků ekologů, ale stále čeká na své schválení.
ZDROJ: HN
Sdílet článek na sociálních sítích