zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ekologické autobusy dojezdily

31.10.2003
Obecné
Ekologické autobusy dojezdily
Uherské Hradiště Zvýšení ceny zemního plynu se promítá do provozu na silnicích v Uherském Hradišti. Tamní společnost ČSAD stáhla z provozu jednadvacet autobusů jezdících na zemní plyn a vrátila se raději k naftě. Příčinou bylo mimojiné i zrušení nulové spotřební daně na zemní plyn, chystané na leden příštího roku. \"Bylo to ekonomické rozhodnutí,\" říká technický náměstek společnosti Jiří Psota. Deset let staré autobusy dosloužily, a když ČSAD stála před rozhodnutím, zda i nové budou jezdit na plyn, rozhodla pořizovací cena vozů. Autobusy na zemní plyn jsou přibližně o milion korun dražší než na naftu. \"A když k tomu přidáte, že cena plynu šla výrazně nahoru, museli jsme se ptát, jestli se nám ten rozdíl v pořizovací ceně autobusů vrátí. Zjistili jsme, že bychom sice dotovali ekologický provoz, ale ekonomicky by se nám to nevyplatilo,\" vysvětluje náměstek Psota. Přechod k naftě ještě automaticky neznamená, že obyvatelé Uherského Hradiště a jeho okolí teď budou kvůli výfukovým zplodinám trpět víc než dosud. \"Nové autobusy na naftový pohon vyhovují normám Evropské unie a jsou už nejspíš ekologičtější než deset let stará vozidla na plyn. Náhradu plynu naftou v tomto případě rozhodně nepokládám za antiekologický krok,\" říká vedoucí odboru životního prostředí uherskohradišťské radnice Radim Šupka. Město společnost ČSAD k zachování autobusů na zemní plyn nijak nepřemlouvalo. \"Je to soukromý subjekt a my chápeme, co udělal. Když stát provádí takovou antiekologickou politiku, je to od ČSAD logický krok,\" tvrdí Šupka v narážce na zrušení nulové spotřební daně na zemní plyn. Vyšší daně, platné od ledna ve většině evropských zemí, mají podle expertů vést ke snížení spotřeby. Milan Ščasný z Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy ale nedávno upozornil, že je na vládě, aby úpravami sazeb motivovala k využívání ekologicky šetrnějších energií. Některé země už alternativní druhy dopravy zvýhodňují, například němečtí dopravci mají u plynu daň garantovanou až do roku 2020. MAREK TVRDOŇ Zdroj: Mladá fronta Dnes
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí