Certifikace spotřebitelského řetězce dřeva
Certifikace lesů a certifikace C-o-C Smysl certifikace spotřebitelského řetězce
dřeva je dán stále rostoucí odpovědností společnosti k životnímu prostředí a
odpovědností za šetrné využívání přírodních zdrojů při realizaci výrobních
procesů při podnikání. Tato odpovědnost se mimo jiné projevuje stále častějšími
požadavky spotřebitelů na poskytnutí důvěryhodného důkazu od dodavatelů, že
jejich podnikatelské aktivity jsou uskutečňovány s ohledem na životní prostředí.
Tento trend nevynechal ani lesní hospodářství, dřevozpracující a
celulózo-papírenský průmysl. Globální úbytek lesů a ničení tropických pralesů
vyústily v zájem spotřebitelů o původ dřeva použitého ve výrobcích. Smyslem
certifikace lesů a následně pak certifikace spotřebitelského řetězce dřeva je
umožnit rozlišení dříví pocházejícího z lesů pěstovaných trvale udržitelným
způsobem od dříví z lesů ošetřovaných méně vhodnými způsoby. Z toho důvodu byla
ve světě zahájena certifikace trvale udržitelného hospodaření v lesích
(certifikace lesů) a následná certifikace ověřování původu dřevní hmoty u
zpracovatelů či obchodníků se dřevem až do polic obchodních domů. PEFC (Pan
European Forest Certification) Existuje několik systémů, podle kterých je možno
lesy nebo spotřebitelský řetězec dřeva certifikovat. Nejrozšířenějším systémem
certifikace je celoevropský systém certifikace lesů (Pan European Forest
Certification - PEFC). Jen v Evropě jsou národními systémy uznávanými PEFC
certifikovány lesy o rozloze více než 45 milionů hektarů a stovky
dřevozpracujících podniků mají již zaveden a certifikován systém C-o-C.
Příslušným zastřešujícím orgánem tohoto systému je Rada PEFC - mezinárodní
nevládní organizace se sídlem v Lucemburku. Národní organizace PEFC Česká
republika spravuje český systém certifikace lesů, aplikuje doporučení evropské
Rady PEFC pro ČR a vydává příslušné normativní dokumenty platné v České
republice. Český systém certifikace lesů a C-o-C je v rámci PEFC plně uznán.
Požadavky na certifikaci spotřebitelského řetězce dřeva (C-o-C) Systém C-o-C je
v České republice zaváděn a certifikován podle národního normativního dokumentu
\"CFCS 1004-1:2002 - Směrnice pro ověřování spotřebitelského řetězce dřeva v
České republice\". Zvláště zahraniční zákazníci již dnes požadují od svých
dodavatelů doklad o tom, že mají certifikovaný systém C-o-C. Tito dodavatelé
potom budou požadovat doklad o certifikovaném systému od svých dodavatelů a
podél celého řetězce se požadavky na certifikaci budou uplatňovat až k
vlastníkovi lesa. Stejně jako u ostatních druhů certifikací systémů managementu
mohou certifikaci C-o-C provádět jen orgány akreditované národní organizací,
kterou je v ČR ČIA. Proč spotřebitelský řetězec dřeva? Certifikovaný systém
spotřebitelského řetězce dřeva poskytuje výrobci, obchodníkovi nebo prodejci
mimořádné příležitosti: zlepšit své postavení na trhu - výhoda např. při
výběrových řízeních; splnit požadavky zvláště zahraničních zákazníků; informovat
veřejnost o svém přístupu k ochraně životního prostředí a získat tak konkurenční
výhodu; zlepšit výkonnost vlastního podnikání prostřednictvím zavedeného systému
sledování původu suroviny; zlepšit kvalitu výsledných produktů. Zdroj:
Hospodářské noviny (kráceno pro potřeby EnviWeb)
Certifikace lesů a certifikace C-o-C
Smysl certifikace spotřebitelského řetězce dřeva je dán stále rostoucí odpovědností společnosti k životnímu prostředí a odpovědností za šetrné využívání přírodních zdrojů při realizaci výrobních procesů při podnikání.
Tato odpovědnost se mimo jiné projevuje stále častějšími požadavky spotřebitelů na poskytnutí důvěryhodného důkazu od dodavatelů, že jejich podnikatelské aktivity jsou uskutečňovány s ohledem na životní prostředí.
Tento trend nevynechal ani lesní hospodářství, dřevozpracující a celulózo-papírenský průmysl. Globální úbytek lesů a ničení tropických pralesů vyústily v zájem spotřebitelů o původ dřeva použitého ve výrobcích. Smyslem certifikace lesů a následně pak certifikace spotřebitelského řetězce dřeva je umožnit rozlišení dříví pocházejícího z lesů pěstovaných trvale udržitelným způsobem od dříví z lesů ošetřovaných méně vhodnými způsoby.
Z toho důvodu byla ve světě zahájena certifikace trvale udržitelného hospodaření v lesích (certifikace lesů) a následná certifikace ověřování původu dřevní hmoty u zpracovatelů či obchodníků se dřevem až do polic obchodních domů.
PEFC (Pan European Forest Certification)
Existuje několik systémů, podle kterých je možno lesy nebo spotřebitelský řetězec dřeva certifikovat. Nejrozšířenějším systémem certifikace je celoevropský systém certifikace lesů (Pan European Forest Certification - PEFC). Jen v Evropě jsou národními systémy uznávanými PEFC certifikovány lesy o rozloze více než 45 milionů hektarů a stovky dřevozpracujících podniků mají již zaveden a certifikován systém C-o-C. Příslušným zastřešujícím orgánem tohoto systému je Rada PEFC - mezinárodní nevládní organizace se sídlem v Lucemburku. Národní organizace PEFC Česká republika spravuje český systém certifikace lesů, aplikuje doporučení evropské Rady PEFC pro ČR a vydává příslušné normativní dokumenty platné v České republice. Český systém certifikace lesů a C-o-C je v rámci PEFC plně uznán.
Požadavky na certifikaci spotřebitelského řetězce dřeva (C-o-C)
Systém C-o-C je v České republice zaváděn a certifikován podle národního normativního dokumentu \"CFCS 1004-1:2002 - Směrnice pro ověřování spotřebitelského řetězce dřeva v České republice\". Zvláště zahraniční zákazníci již dnes požadují od svých dodavatelů doklad o tom, že mají certifikovaný systém C-o-C. Tito dodavatelé potom budou požadovat doklad o certifikovaném systému od svých dodavatelů a podél celého řetězce se požadavky na certifikaci budou uplatňovat až k vlastníkovi lesa.
Stejně jako u ostatních druhů certifikací systémů managementu mohou certifikaci C-o-C provádět jen orgány akreditované národní organizací, kterou je v ČR ČIA.
Proč spotřebitelský řetězec dřeva?
Certifikovaný systém spotřebitelského řetězce dřeva poskytuje výrobci, obchodníkovi nebo prodejci mimořádné příležitosti:
zlepšit své postavení na trhu - výhoda např. při výběrových řízeních;
splnit požadavky zvláště zahraničních zákazníků;
informovat veřejnost o svém přístupu k ochraně životního prostředí a získat tak konkurenční výhodu;
zlepšit výkonnost vlastního podnikání prostřednictvím zavedeného systému sledování původu suroviny;
zlepšit kvalitu výsledných produktů.
Zdroj: Hospodářské noviny
(kráceno pro potřeby EnviWeb)
Sdílet článek na sociálních sítích