Zastupitelé Jihočeského kraje na včerejším zasedání podpořili návrh na vznik
závodu na výrobu bioetanolu, který chce v Býšově poblíž Temelína vybudovat
společnost Jihočeský zemědělský lihovar Blatná. Tento investiční záměr je reakcí
na směrnici Evropského parlamentu o postupném zvyšování etanolové příměsi do
ropného benzínu, zaznělo na zasedání zastupitelstva. Podle tohoto nařízení by
měl v členských zemích Evropské unie podíl bioetanolu v benzínu v roce 2006
dosáhnout nejméně dvou procent a do roku 2020 pak 20 procent. Nový závod by měl
metodou fermentace denně zpracovávat kolem 616 tun všech druhů obilí a kukuřice.
Kromě kraje vznik závodu předběžně podpořilo i město Týn nad Vltavou, jeho
stavební úřad i odbor životního prostředí, Státní úřad pro jadernou bezpečnost,
Povodí Vltavy a další instituce. Nový podnik by měl vyrůst za hranicemi
pětikilometrové zóny kolem jaderné elektrárny Temelín. Podle dostupných
informací by měl vytvořit 50 až 70 nových pracovních míst. Výchozí denní
spotřeba 616 tun obilovin by měla postupně vzrůst až na 924 tun. Takzvaný
palivový bioetanol se světě používá výhradně jako motorové palivo, většinou ve
formě nízkopodílové složky benzínové směsi. Jeho spaliny neobsahují popel a síru
a mají proti benzínu nižší podíl oxidu uhličitého a oxidů dusíku. Výchozí
surovinou pro výrobu bioetanolu jsou škrobnaté či cukernaté zemědělské plodiny,
které se lihovarnickými postupy zpracovávají na finální produkt, jenž je pak ve
směsi s benzínem distribuován do spotřební sítě.
Zastupitelé Jihočeského kraje na včerejším zasedání podpořili návrh na vznik závodu na výrobu bioetanolu, který chce v Býšově poblíž Temelína vybudovat společnost Jihočeský zemědělský lihovar Blatná. Tento investiční záměr je reakcí na směrnici Evropského parlamentu o postupném zvyšování etanolové příměsi do ropného benzínu, zaznělo na zasedání zastupitelstva. Podle tohoto nařízení by měl v členských zemích Evropské unie podíl bioetanolu v benzínu v roce 2006 dosáhnout nejméně dvou procent a do roku 2020 pak 20 procent. Nový závod by měl metodou fermentace denně zpracovávat kolem 616 tun všech druhů obilí a kukuřice. Kromě kraje vznik závodu předběžně podpořilo i město Týn nad Vltavou, jeho stavební úřad i odbor životního prostředí, Státní úřad pro jadernou bezpečnost, Povodí Vltavy a další instituce. Nový podnik by měl vyrůst za hranicemi pětikilometrové zóny kolem jaderné elektrárny Temelín. Podle dostupných informací by měl vytvořit 50 až 70 nových pracovních míst. Výchozí denní spotřeba 616 tun obilovin by měla postupně vzrůst až na 924 tun. Takzvaný palivový bioetanol se světě používá výhradně jako motorové palivo, většinou ve formě nízkopodílové složky benzínové směsi. Jeho spaliny neobsahují popel a síru a mají proti benzínu nižší podíl oxidu uhličitého a oxidů dusíku. Výchozí surovinou pro výrobu bioetanolu jsou škrobnaté či cukernaté zemědělské plodiny, které se lihovarnickými postupy zpracovávají na finální produkt, jenž je pak ve směsi s benzínem distribuován do spotřební sítě.