Čtvrtek, 28. března 2024

Schránky plní miliardy reklam

Schránky plní miliardy reklam

Každý den dostane každá česká rodina do své poštovní schránky v průměru tři nevyžádané reklamní letáky. Pokud se naplní odhady odborníků, může letos počet nevyžádaných letáků roznesených do schránek poprvé překročit hranici tří miliard kusů.
\"Počet letáků každý rok roste. Největší podíl na tom mají velké obchodní řetězce. Navíc se zkracuje i interval pro vydání nového letáku. Ještě nedávno to byly dva týdny, teď už se nové reklamy roznášejí každý týden,\" sdělil ředitel Asociace direkt marketinku a zásilkového obchodu Tomáš Hájek.
O co více letáků lidé ve schránkách nacházejí, o to méně jim podle marketinkových průzkumů vadí. \"V loňském roce přijímali lidé reklamní letáky nejlépe od let 1997 a 1998, kdy měli vůči nim největší výhrady,\" uvedl Martin Ráž z agentury Incoma, která se na spotřebitelské průzkumy specializuje.
Před pěti lety lidé přitom dostávali do schránek několikanásobně méně reklamy než nyní. \"Zákazníci se naučili pracovat s cenovými informacemi z letáků,\" míní Ráž. \"Velmi často se nám ozývají zákazníci, kteří nespadají do oblasti distribuce našich letáků a rádi by je dostávali,\" dodává Jana Čižmárová ze společnosti Baumax.
V počtu nevyžádaných letáků doručených za rok do jedné domácí schránky se Česká republika už dotahuje na západoevropské státy, kde má tento druh reklamy dlouhodobou tradici. Tisíc letáků vyndává každoročně ze schránek například průměrná rakouská nebo nizozemská domácnost.
Zatímco zákazníci hypermarketů si na pravidelné dodávky reklamních ceníků až do schránek zvykli,  ekologové  proti nim protestují. \"Většina se jich tiskne na papír s lesklým nátěrem, který k přírodě moc šetrný není,\" říká Milan Návoj z  ekologického  sdružení Arnika. Typické současné letáky mají podle průzkumů agentury Incoma osm barevně potištěných stran. Na jejich výrobu se spotřebuje přes dvacet tisíc tun papíru.
Roznášení letáků nezastavil ani zákon o regulaci reklamy platný od loňského roku. Odmítnutí letáků musí lidé nejdříve výslovně napsat na svou schránku a ani pak není jisté, že se při porušení této výzvy úřadům podaří vypátrat toho, kdo reklamu roznáší. Za vkládání nevyžádaných letáků udělili kontroloři letos pouze dvě pokuty.

ZDROJ: HN

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů