Každý den dostane každá česká rodina do své poštovní schránky v průměru tři
nevyžádané reklamní letáky. Pokud se naplní odhady odborníků, může letos počet
nevyžádaných letáků roznesených do schránek poprvé překročit hranici tří miliard
kusů.
\"Počet letáků každý rok roste. Největší podíl na tom mají velké obchodní
řetězce. Navíc se zkracuje i interval pro vydání nového letáku. Ještě nedávno to
byly dva týdny, teď už se nové reklamy roznášejí každý týden,\" sdělil ředitel
Asociace direkt marketinku a zásilkového obchodu Tomáš Hájek.
O co více letáků lidé ve schránkách nacházejí, o to méně jim podle
marketinkových průzkumů vadí. \"V loňském roce přijímali lidé reklamní letáky
nejlépe od let 1997 a 1998, kdy měli vůči nim největší výhrady,\" uvedl Martin
Ráž z agentury Incoma, která se na spotřebitelské průzkumy specializuje.
Před pěti lety lidé přitom dostávali do schránek několikanásobně méně reklamy
než nyní. \"Zákazníci se naučili pracovat s cenovými informacemi z letáků,\"
míní Ráž. \"Velmi často se nám ozývají zákazníci, kteří nespadají do oblasti
distribuce našich letáků a rádi by je dostávali,\" dodává Jana Čižmárová ze
společnosti Baumax.
V počtu nevyžádaných letáků doručených za rok do jedné domácí schránky se Česká
republika už dotahuje na západoevropské státy, kde má tento druh reklamy
dlouhodobou tradici. Tisíc letáků vyndává každoročně ze schránek například
průměrná rakouská nebo nizozemská domácnost.
Zatímco zákazníci hypermarketů si na pravidelné dodávky reklamních ceníků až do
schránek zvykli, ekologové proti nim protestují. \"Většina se jich tiskne na
papír [https://www.kamsnim.cz/categories/papir] s lesklým nátěrem, který k
přírodě moc šetrný není,\" říká Milan Návoj z ekologického sdružení Arnika.
Typické současné letáky mají podle průzkumů agentury Incoma osm barevně
potištěných stran. Na jejich výrobu se spotřebuje přes dvacet tisíc tun papíru.
Roznášení letáků nezastavil ani zákon o regulaci reklamy platný od loňského
roku. Odmítnutí letáků musí lidé nejdříve výslovně napsat na svou schránku a ani
pak není jisté, že se při porušení této výzvy úřadům podaří vypátrat toho, kdo
reklamu roznáší. Za vkládání nevyžádaných letáků udělili kontroloři letos pouze
dvě pokuty.
Každý den dostane každá česká rodina do své poštovní schránky v průměru tři nevyžádané reklamní letáky. Pokud se naplní odhady odborníků, může letos počet nevyžádaných letáků roznesených do schránek poprvé překročit hranici tří miliard kusů. \"Počet letáků každý rok roste. Největší podíl na tom mají velké obchodní řetězce. Navíc se zkracuje i interval pro vydání nového letáku. Ještě nedávno to byly dva týdny, teď už se nové reklamy roznášejí každý týden,\" sdělil ředitel Asociace direkt marketinku a zásilkového obchodu Tomáš Hájek. O co více letáků lidé ve schránkách nacházejí, o to méně jim podle marketinkových průzkumů vadí. \"V loňském roce přijímali lidé reklamní letáky nejlépe od let 1997 a 1998, kdy měli vůči nim největší výhrady,\" uvedl Martin Ráž z agentury Incoma, která se na spotřebitelské průzkumy specializuje. Před pěti lety lidé přitom dostávali do schránek několikanásobně méně reklamy než nyní. \"Zákazníci se naučili pracovat s cenovými informacemi z letáků,\" míní Ráž. \"Velmi často se nám ozývají zákazníci, kteří nespadají do oblasti distribuce našich letáků a rádi by je dostávali,\" dodává Jana Čižmárová ze společnosti Baumax. V počtu nevyžádaných letáků doručených za rok do jedné domácí schránky se Česká republika už dotahuje na západoevropské státy, kde má tento druh reklamy dlouhodobou tradici. Tisíc letáků vyndává každoročně ze schránek například průměrná rakouská nebo nizozemská domácnost. Zatímco zákazníci hypermarketů si na pravidelné dodávky reklamních ceníků až do schránek zvykli, ekologové proti nim protestují. \"Většina se jich tiskne na papír s lesklým nátěrem, který k přírodě moc šetrný není,\" říká Milan Návoj z ekologického sdružení Arnika. Typické současné letáky mají podle průzkumů agentury Incoma osm barevně potištěných stran. Na jejich výrobu se spotřebuje přes dvacet tisíc tun papíru. Roznášení letáků nezastavil ani zákon o regulaci reklamy platný od loňského roku. Odmítnutí letáků musí lidé nejdříve výslovně napsat na svou schránku a ani pak není jisté, že se při porušení této výzvy úřadům podaří vypátrat toho, kdo reklamu roznáší. Za vkládání nevyžádaných letáků udělili kontroloři letos pouze dvě pokuty.